Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringa vet?  (läst 6010 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Ringa vet?
« skrivet: 28 sep-05 kl 13:28 »
Ja hur ska jag göra. Imorse när jag kom ut till hönsen så är en av mina 3 veckors kycklingar väldigt hängig. Jag misstänker coccidios eller hur det nu stavas.

Iaf så har jag gjort en blandning av fil,vatten och fiberhavregryn då jag inte hade vetekli hemma. Den vill ju tyvärr inte äta eller dricka så det är ju svårt att få i den denna filblandning.

Ska jag ringa vet, som endast går att få tag i på jourtelefon eller ska jag vänta tills imorrn då dom har telefontid mellan 8 -9 eller ska jag ta bort den?

Vad tror ni? Själv vill jag ringa vet....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Ringa vet?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-05 kl 13:54 »
Få in den i värmen (under en lampa, i bh'h, eller nån annan stans gosigt). Pula i den lite vatten med en aning salt och druvsocker, strösocker funkar också. Och ring sen till vet, om du känner att det är det du vill. Då har du gjort allt du kan.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 28 sep-05 kl 14:50 »
Ja det kan kännas lite löjligt att ringa vet för en kyckling. Men jag gjorde det iaf. Men det var ju en taliban till vet. Han fattade ju inget. Skulle ringa upp mig.

Sänkt värmelampan och där står den och myser. Den har varit fram till vattnet och druckit lite men äter ej. Fast det viktigaste nu är ju att den får i sig vätska.

Jag ska försöka få i den lite druvsocker för det har jag hemma!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 28 sep-05 kl 15:58 »
Talibaner fattar nog mer än vad man tror ;-)

Inte löjligt att ringa vet. Inte om man känner för kraken.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 28 sep-05 kl 17:01 »
Ja det kan kännas lite löjligt att ringa vet för en kyckling. Men jag gjorde det iaf. Men det var ju en taliban till vet. Han fattade ju inget. Skulle ringa upp mig.
Varför tyckte du det var löjligt?
Vad menar du med uttycket "taliban till vet."? Var det veterinären som inte fattade något eller är det talibanerna som inte fattar något , vad har de i så fall med din kyckling att göra?
Det var väl bra att han skulle ta reda på fakta och sedan ringa upp, eller?  ???
« Senast ändrad: 28 sep-05 kl 17:02 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 28 sep-05 kl 18:46 »
Till Gruff:

Jo det är ju min enda blommekyckling så den vill jag ju väldigt gärna ska klara sig.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 28 sep-05 kl 18:50 »
Till Kicki:

Det jag menade med taliban var bara ett uttryck, men det var en utlänning som inte förstod ngt. Han skulle ringa upp men gjorde det aldrig så nu har jag ringt på jourtelen igen och då var det en vet jag känner till så nu har hon ringt in till apoteket men de hade inte preparatet hemma så jag måste ju vänta tills imorrn och även den sjuka kycklingen.
Jag tvivlar starkt på att den lille klarar sig. Men den som lever får se :-\

Angående med löjligt att ringa för en sjuk kyckling så tyckte vet. det och jag vet att det finns många fler som tycker det, men jag kan inte stå och se på när den plågas.
« Senast ändrad: 28 sep-05 kl 18:51 av Dollar »

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 28 sep-05 kl 19:03 »
Nej taliban är inte ett uttryck, det är ett folkslag. Jag är lite anti mot att nedvärdera människor utifrån vart på jorden de är födda eller lever. Jag tycker det är brist på respekt för individer att använda någon folkgrupps namn, hudfärg eller hårfärg som tillmäle.

Detta med kycklingen håller jag dig med om - jag kan inte heller bara stå och titta då mina djur plågas så för mig är det självklart att försöka göra nåt oavsett vad andra människor tycker.
Lycka till med kycklingen!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

john

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 sep-05 kl 19:58 »
Du är den andra personen som idag här på forumet använt ordet "taliban" på ett för mig undrligt sätt. Är det något smittsamt?

Dollar

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 28 sep-05 kl 21:06 »
Till Kicki:

Ja alltså det var inget illa menat, jag är inte rasist eller har ngt emot folk med annan hudfärg osv.

Till John: Ja kanske det var här på forumet jag såg det då eftersom det bara dök upp i mitt huvud detta uttryck.

Till er alla som läst och svarat:

Nu är tyvärr kycklingen död. Den dog vid halvnio tiden ikväll. Skönt att den inte behöver lida mer, men tragiskt att den fick lida så pass länge.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 28 sep-05 kl 21:54 »
Från susning.nu:
"Talibanerna är en afghansk militär och fundamentalistisk islamsk rörelse som bildades år 1994.

Taliban (fem. Taalibatan) betyder på arabiska "lärd", och har i grunden ingenting med terrorism att göra. På grund av icke-arabisktalande media så står nu dock Taliban mer för terrorism och mordiska muslimer än lärda män."

- - -

Alltså är det inte en folkgrupp utan en rörelse och då hamnar man i en intressant gränsdragning. Är det "hets mot folkgrupp" att hetsa mot en rörelse?

- - -

Hur som helst har, om ni inte märkt det, "taliban" fått en del överförda betydelser i dagligt tal. Kanske för att ordet blev så avdramatiskerat efter Gudrun Schymans kända "taliban-tal". De jag hört är t.ex. "hastihetstaliban" om en som strikt håller hastighetsgränserna i trafiken, "gräsklippar-taliban" om grannen som klipper gräset med nagelsax osv.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 29 sep-05 kl 09:19 »
Hur som helst har, om ni inte märkt det, "taliban" fått en del överförda betydelser i dagligt tal. Kanske för att ordet blev så avdramatiskerat efter Gudrun Schymans kända "taliban-tal". De jag hört är t.ex. "hastihetstaliban" om en som strikt håller hastighetsgränserna i trafiken, "gräsklippar-taliban" om grannen som klipper gräset med nagelsax osv.
Ok. mitt uttryck var lite felvalt. Inte folkslag utan folkgrupp.
Men visst är det lite konstigt att vi svenskar inte kommer med "hastighetsgringo" eller "gräsklippararier" el. likn. utan sådana uttryck rör sig alltid om mörkare folkgrupper än vi, antingen hår eller hud?

Har kursverksamhet!

john

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 sep-05 kl 09:43 »
Samtidigt kanske man besöker och uppskattar Alternativ.nu för att man (oftast) slipper den plumpa fikarumssvenska som man stöter på annars?

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #13 skrivet: 29 sep-05 kl 10:29 »
Samtidigt kanske man besöker och uppskattar Alternativ.nu för att man (oftast) slipper den plumpa fikarumssvenska som man stöter på annars?
Om det var till mig ditt inlägg riktade sig så menade jag självklart inte att vi skulle använda de uttrycken här utan de uttryck som används i samhället i största allmänhet.

Har kursverksamhet!

john

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 sep-05 kl 12:48 »
Kicki>> Nej, det var till trådskaparen.  :)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 29 sep-05 kl 12:57 »
Ja det ordet verkar vara ganska vanligt. Eftersom det bara dök upp så "natruligt" i mitt huvud så måste jag ju hört det fler ggr.

Ett ljust i mörkret är att jag har fått en ny blommekyckling! Den kläcktes i morse. Använder mig utav en maskin. Fast jag tycker att procenten av de som klarar sig i maskin är väldigt låg. Kommer nog att förlita mig på mina dvärg coccin nu och hoppas att de kan ruva fram kycklingar istället.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 29 sep-05 kl 15:19 »
Fast jag tycker att procenten av de som klarar sig i maskin är väldigt låg.

Hm, vad gör du för fel då tror du? Jag kläcker 95% på hemsamlat och runt 70% på hitskickade ägg.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 29 sep-05 kl 22:00 »
Ingen aning. Antagligen dålig kläckare? En gammal kläckare, finns ingen fläkt om det nu har sån stor betydelse. Jag vänder äggen 3 ggr dygnet. Vatten finns det i den och ja tempen ligger på 38-39.

Vet inte vad felet är. Kycklingarna som väl utkommit klarar ju sig bra men en del bara pickar hål och sen blir det inget mer, de dör så småningom i ägget.
Kanske det beror på att jag tar ägg från unghöns som bara värpt i drygt 4 månader...

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 29 sep-05 kl 23:05 »
 Det kan vara en ide´att kolla så att fuktigheten är rätt under kläckningen (om du inte redan gjort det). Den ska ju vara betydligt högre än under "ruvningen".
 Har aldrig provat kläckare utan fläkt, men jag har hört att dom ska vara betydligt känsligare för att man öppnar dom under kläckningen än vad en kläckare med fläkt är.
                   Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 29 sep-05 kl 23:07 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #19 skrivet: 30 sep-05 kl 01:12 »
Gamla kläckare är inte fy skam. Ja, kanske inte gammalegyptisk model då, med en slav som värmeelement i en kruka :-)

Unghönsen spelar säkert en viss roll, då det blir bättre på ettåringar. I vår sen går det bättre ska du se.

Sluta vänd när det är 2 dagar kvar. Och när du ser första titthålet, ordna med större vattenyta. Och då alltid redan ljummet vatten.

Temp och vändning är helt ok.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1213 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser