Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ringa vet?  (läst 5889 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Re:Ringa vet?
« Svar #20 skrivet: 30 sep-05 kl 08:53 »
Ok! Det är inte en egyptisk modell ;D

Jaha jag som har vänt och vänt. Nu har jag fem ägg med titthål i som jag vänt fast de väder sig ju själva oxå. Men då slutar jag väda.

Har fyra små dunbollar under värmelampan just nu, av 16 ägg.

Tack för tipset!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Diabolique

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 okt-05 kl 01:50 »
Gamla kläckare är inte fy skam. Ja, kanske inte gammalegyptisk model då, med en slav som värmeelement i en kruka :-)

Jag tycker den låter jätterolig! *häxskratt*
Var får man tag i en sådan gammalegyptisk variant?
Har de sådana på Högberga kanske?
Fungerar slaven till andra saker också, eller duger han bara till äggkläckning?
Behöver lite hjälp med andra sysslor också (städning och disk), och jag har inga höns ännu.

*ler ironiskt*
« Senast ändrad: 05 okt-05 kl 01:51 av Diabolique »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #22 skrivet: 05 okt-05 kl 07:53 »
Enligt böckerna så eldade man med kamelgödsel och de gamla egypiska kläckarna var hus med flera rum i dit hela befolkningen kom ridande på sina kameler med ägg i korgar för att sedan komma åter och ladda korgarna fulla av kycklingar.
Varje rum i ett sådant kläckhus rymde ca. 15 000 ägg vilket gav en total kläckningskapacitet på ca. 90 000 ägg per hus.
- säkerligen var det slavar som skötte eldandet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #23 skrivet: 05 okt-05 kl 11:51 »
Kicki, slav i kruka varianten fanns också.

Och Diabolique, säkert kan slaven t.ex. diska också om han/hon hänger armarna utanför krukkanten.

G

• Livet är en plåga.
« Svar #24 skrivet: 05 okt-05 kl 15:53 »
Det kan vara en ide´att kolla så att fuktigheten är rätt under kläckningen (om du inte redan gjort det). Den ska ju vara betydligt högre än under "ruvningen".
 Har aldrig provat kläckare utan fläkt, men jag har hört att dom ska vara betydligt känsligare för att man öppnar dom under kläckningen än vad en kläckare med fläkt är.
                   Mvh
                 Charlotte

Jag har samma fuktighet hela tiden, ca 45-50%. Ingen fläkt. Jag kläcker och "ruvar" samtidigt, och öppnar och luftar äggen 10 minuter per dag efter ett par dagar.
Vänder inte de tre sista dagarna. Jag har lyckats mycket bra i år.
Vet inte om det är en myt med denna höga luftfuktighet i slutet, eller inte. Jag behöver det inte iaf.
MVH
G

Dollar

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 05 okt-05 kl 22:24 »
GRATTIS till att det har gått så bra för dig! Hm, alltså ska man lufta äggen? Det har inte jag gjort, bara då man öppnat för att vända dem, men det går ju på typ 10 sek nästan.

Så här har jag gjort:

Vänder äggen 3ggr/dygn ända in i det sista.

Fick tips att man ska inte vända de 2 sista dagarna så jag gjorde inte det men då torkade faktiskt några kycklingar fast i skalet. En hann jag faktiskt rädda och den är jätte pigg nu. Så jag gräms på de andra. Har bara kläckt 2 ggr i maskin. Första gången så vände jag in i det sista och då var det ingen som torkade fast.

Med det menar jag att de öppnar ägget och har nästan "sågat" upp hela men då de vilar och tar igen sig så torkade de fast. Jag tyckte faktiskt att denna gång var det varmare inne i kläckaren. Men jag kanske bara inbillade mig. Men men så gick det för mig iaf.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #26 skrivet: 06 okt-05 kl 10:00 »
Har också råkat ut för kycklingar som "torkat" i maskin när jag låtit dem vila de två sista dygnen, både med vaktel o vanliga hönsägg, har bra o jämn temp och fuktighet i kläckaren men ändå fastnar en hel del i den vita hinnan under själva skalet.

De gånger jag "matat" kläckaren med ägg i omgångar o inte riktigt haft koll på antalet dygn, utan vänt konternuerligt har inga kycklingar torkat o dött.. :o

Jag har bara en liten "minikläckare", ser ut som ett stort ägg och saluförs av "Nordpost".
Kanske fungerar anorlunda i små kläckare än jättemaskiner.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 06 okt-05 kl 11:40 »
Ja typ en sådan hade jag också kommit över. Fick låna av en bekant.
Och jag hade gjort som du denna gång, då jag bara har 3 hönor (hade 4) så lade jag på i flera dagar. Så det blev ju lite sämre koll, men jag skrev upp i min "hjärna" (alltså almanackan)
Men denna gång fick jag ju tips att man skulle inte vända de sista 2 dygnen, så jag gjorde ju inte det, men det känns nästan som om jag skulle ha gjort det med tanke på att det gick bättre gången innan då jag inte hade denna vetskap  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser