Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor "ska" kammen vara? Dv.kochin  (läst 4606 gånger)

Tuve

• Skåne
Hur stor "ska" kammen vara? Dv.kochin
« skrivet: 17 dec-08 kl 10:17 »
Min stilige Higgins, som varit på bild i andra trådar (TS i "snygga tockar"-tråden) får bara större och större kam. Nu är den till och med så den dallrar lite i sidled. Ingen av mina dvärgkochin har haft så stor kam. Vad står det i standarden om kammar? Inte för att jag tänker ställa ut honom, han är inte färgren, men jag är nyfiken.

carmen

• Gäst
SV: Hur stor "ska" kammen vara? Dv.kochin
« Svar #1 skrivet: 18 dec-08 kl 09:03 »
Hej!

Du ska först och främst se till kroppsformen, det är vad som gäller i standarden.
Sedan får du kolla kam, färg, fjädrar mm.

Det här är en superbra sida som du kan sätta i favoriterna!

http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/

;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 18 dec-08 kl 09:06 av carmen »

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 dec-08 kl 18:11 »
Som det verkar efter den beskrivningen har han för stor kam. Men det struntar jag i, han är en trevlig och bra tupp! Och ursnygg!

carmen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 dec-08 kl 19:43 »
Hej!

Och huvudsaken är att du är nöjd!  ;)

Jag kollar personligen formen först, sedan det andra.
Har därför massor med dv Cochin med fula kammar!  ;D

mvh
carmen

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
Dv.Kochin kam
« Svar #4 skrivet: 07 mar-09 kl 21:30 »
Men så åter till dv.kochins kammar, får dom ha ärtkam, för de har nämligen en del av mina, men som vanligt när man e grön som jag så kan man ju inte gallra när man inte vet. Men om man frågar här så brukar man ju få svar, och de vore ju trevligt om nån kunde posta bilder på bra kammar.

Tack på förhand./Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-09 kl 08:47 »
Men så åter till dv.kochins kammar, får dom ha ärtkam, för de har nämligen en del av mina,

Dv.Kochin ska inte ha ärtkam.

ur Rasstandard för Dv. Kochin:
Kam: Liten grovt taggad enkelkam.

http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/Rasstandard-Dv.ae.rg-Cochin.htm?PHPSESSID=bd8079f8ac7a1f30eddb0704c5a5ac21#
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Päran

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-09 kl 09:00 »
Tack för svaret, nu ska jag bara klura ut ett sätt att bli av med den ::) :-\

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.

Tedarix

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 mar-09 kl 09:14 »
Tack för svaret, nu ska jag bara klura ut ett sätt att bli av med den ::) :-\

/Päran

Hej!

Det är ganska enkelt. :P
Det är bara att sluta avla på dom hönor och tuppar som har ärtkam. Anlaget för ärtkam är dominant så alla som har ärtkam har anlaget medan alla som har enkelkam inte har anlag för ärtkam. :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Päran

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-09 kl 10:15 »
Åhå, tack för den upplysningen, då kan jag ju ändå ha hönorna kvar som kläckmaskiner, om jag då inte avlar på dem åsså ser jag till att ha en tupp med bra kam i avel, fint fint.

tackar /Päran

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 08 mar-09 kl 19:43 »

Men om de har ärtkam kan de knappast vara renrasiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Äntligen!
« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 19:58 »
Satt också och tänkte på det... Aldrig hört talas om att dv kochin kan få ärtkam. ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Päran

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 23:11 »
okej då kanske de e jag som inte har rätt ord på kammen eller så är dom inte rena (typiskt) ska kolla om jag har nån bild.

Päran

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 23:19 »
kan den heta roskam ist, fast på hönorna ser de bara ut som en liten sträng av "lim", typ. Känns som om de just nu bara bor bastarder i mitt hönshus, e de inte de ena så e de de andra, men hedemororna ska ju se ut som dom gör iaf, 1 rätt iaf. SUCK !!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 10 mar-09 kl 10:01 »
Om det är hedemoror du har bakom honom så... VILKEN JÄTTE till dv kochin...
Ser inte ren ut.  :-\
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Päran

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 10 mar-09 kl 14:01 »
nej faktiskt är de inte hedemoror, utan andra bastarder, och de är lite mindre,  sen har jag ju tagit bilden uppifrån(den nedre),men jag tycker nog att tuppen har för mkt stjärt för en dv.kochin, båda föräldrarna har jag sett, de är små bollar med vanliga enkelkammar, hönorna(mina) är oxå små bollar, men den här tuppen e så högrest och med så mkt stjärt. Tycker att de inte riktigt stämmer.
Kan nån fler posta en bild på en bra dv.kochintupp, så vore jag tacksam./Päran

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 10 mar-09 kl 14:31 »
Jag vet inte riktigt om Wall-E är någon "bra" dv kochintupp men... Här vet jag att han är 100% dv kochin i alla fall och såhär såg han ut för ca 2 månader sedan.  :) (född i sep 08)

Nu har han fått ännu mera fjädrar och är riktigt rund och go. (har dock inga nyare bilder på honom)

rina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 mar-09 kl 15:08 »
http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/Galleri/kat-14.htm  kolla denna länken där finns en del bilder på bra dv cochin. Tuppen har en rosenkam det kanske finns dvärg wyandotte längre tillbaka i tiden ? Tuppen ser inte rasren ut .

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 10 mar-09 kl 15:47 »
Åh, nu hittade jag en tupp som visar hur Wall-E ser ut nu ungefär!  ;D
Den svarta tuppen nere i högra hörnet på förstasidan!  :D

Anna

• -
« Svar #18 skrivet: 10 mar-09 kl 15:57 »
Här är en sida du kan titta på http://www.feathersite.com/Poultry/CGA/Cochins/BRKCochinBty.html
Här kan man också frossa runt bland bilder http://www.pekinbantams.com/
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Päran

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 10 mar-09 kl 16:16 »
ja nu har jag tittat runt lite och de finns ju faktiskt tuppar som har den mer upprätta hållningen och dom där stjärtfjädrarna, så då e ju frågan bara om de e möjligt med den där kammen att han är en dv.kochin, han e 7 månader och har oxå en bror här med samma eländes kam, ska ta med mig kameran ut nu och fota honom samt mamman så får ni jämföra, för de här är nog en hel följetong ;) de e ju så att herrn på bilderna inte har någon egen flock och snart ska möta yxan så kanske därför som han ser x-tra stor och mallig ut, med en massa damer runt omkring, jag återkommer med bilder. /Päran

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 4 användare (2 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser