Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chili  (läst 8318 gånger)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
Chili
« skrivet: 15 dec-08 kl 19:47 »
Nu är det dax att planera vilka chilisorter som ska sås inför nästa odlingssäsong. Redan i januari är det dax för de första fröerna. Trots att jag bor så lång uppe i norr så har chili gått otroligt bra de senaste två åren. De har vuxit i växthus.
Exempel på sorter som blivit favoriter här:
Anaheim - mild sort som även barnen äter i grytor.
Hungrian Hot Wax - stekt i olja med grovsalt till kött. Inlagd som fefferoni. Min favorit!
Aji Blanco Crystal - Ingår i tomatsåsen jag kokar. Torkat en del.
Espelette - Torkat.

Jag tycker att det är jättekul med olika sorter, i år ska jag odla Jalapeno och prova att torka - Chipotle. Den ska också passa i de flesta grytor.
Det finns flera nya sorter att prova också, Lemon Drops tex. Passar till fisk och skaldjur.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: Chili
« Svar #1 skrivet: 15 dec-08 kl 20:47 »
Jag är också sugen på att prova några olika chilisorter i vår. När det gäller urvalet tror jag säkert att Vitis är den som har bäst koll :)

johe71

« Svar #2 skrivet: 15 dec-08 kl 22:09 »
har också tagit fram förpåsarna och börjat fundera... men i år har vi en 14-månaders liten huligan som springer runt och rycker i allt... så jag kan nog inte odla på samma sätt som förra året  :) så det är väl ett av projekten just nu - att hitta en plats/lösning för att få ha plantorna ifred...

var med i en frökedja förra året, så fröer är det inte brist på... bolivian habanero, aji cristal, aji golden, aju pancha, orange thai, golden cayenne, pi260560, pi387838, cap 455, cap 220, golden greek pepperoncini, thai dragon, tabasco, red savina havanero, scotch bonnet... det känns redan som att det är för många sorter och då är jag bara halvvägs genom fröpåsarna :) (och sen bara måste man ju ha ett gäng paprika-plantor också....)

jag torkade red savnia habaneros, thai dragon och någon mer habanero och gjorde pulver förra året... det blev kanske 2 matskedar... starkt blev det också... har inte gjort slut på hälften än, det behövs bara botten på ett kryddmått för att få bra "fart" på en hel gryta

mildare sorter mixade jag och frös in i iskuber, mycket praktiskt att bara slänga ett par i grytan när man gör något.

mosslotta

• En barfota ängskulla springer på myren
« Svar #3 skrivet: 15 dec-08 kl 22:13 »
ÅÅÅÅ  va trevligt det låter man får ju vårkänslor redan,
ja ha ska man sätta chili fröerna redan i januari.
Det ser jag framemot,längtar redan till sommaren.
Har inte planterat chili förrut så det måste jag testa.

mistel

• -
« Svar #4 skrivet: 21 dec-08 kl 09:38 »
Sår man chili så tidigt som januari måste man ge extra belysning. Själv satsar jag på sorter med kort utvecklingstid då måste man ine starta så tidigt, jag sår ofta i mars då brukar det naturliga ljuset i ett ljust fönster fungera till chiliodling. (I jan-feb är det naturliga ljuset för svagt + dagarna för korta)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #5 skrivet: 21 dec-08 kl 21:58 »
Jag brukar så vissa sorter redan i januari för att jag tycker inte att de hinner annars. Jag har lysrör som extra belysning. Det funkar bra under lysrören.
Det är olika på sorter, vissa hinner säkert om än man sår i mars.

Jag har verkligen fått smak för det här med chili, de finns så många sorter. Alltid kul att pröva nya sorter, vissa blir nya "måste ha sorter" medans andra inte odlas nästa år.
Sen att det är så lätt att lyckas med chili även fast tomaterna går dåligt pga dålig sommar, är ju helt otroligt.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 21 dec-08 kl 22:39 »
Sara zon 7: Har du några bra tips på sorter att odla här uppe, utan att man måste ha fina uppvärmda växthus?
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Osis

« Svar #7 skrivet: 21 dec-08 kl 23:34 »
Jag har också börjar kika på lite chilifrön som jag tänkte prova. Jag älskar chili. Fina plantor och en god krydda i maten.
Jag har dock en fråga till er som brukar förodla chilin inomhus. Hur ska man egentligen göra för att få chilin att bli kraftig och stadig inomhus? När jag har försökt att förodla så blir dom ofta långa och tunna och klarar knappt av att stå för egen maskin. Vad har ni för jord? Ger ni dom näring? När planterar ni isär dom o.s.v?
Jag har gjort som så att jag har sått min chili när växthuset har blivit brukbart. Sen får jag gräva upp dom på hösten och låta frukten mogna i fönstret inne. Det fungerar men det vore roligare om man kunde få skörda lite tidigare.

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #8 skrivet: 21 dec-08 kl 23:42 »
Jag har också börjar kika på lite chilifrön som jag tänkte prova. Jag älskar chili. Fina plantor och en god krydda i maten.
Jag har dock en fråga till er som brukar förodla chilin inomhus. Hur ska man egentligen göra för att få chilin att bli kraftig och stadig inomhus? När jag har försökt att förodla så blir dom ofta långa och tunna och klarar knappt av att stå för egen maskin. Vad har ni för jord? Ger ni dom näring? När planterar ni isär dom o.s.v?
Jag har gjort som så att jag har sått min chili när växthuset har blivit brukbart. Sen får jag gräva upp dom på hösten och låta frukten mogna i fönstret inne. Det fungerar men det vore roligare om man kunde få skörda lite tidigare.

Blir dom långa och taniga så är det med stor sannolikhet ljusbrist. Mer ljus helt enkelt.

/T
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Osis

« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 23:23 »
Blir dom långa och taniga så är det med stor sannolikhet ljusbrist. Mer ljus helt enkelt.

/T

Jaså, är det inte värre. Då får det bli en lampa ovanför då.  ::)

Wobbeke

• -
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 19:04 »
Hejsan!

I år har jag provat att övervintra mina plantor och jag skall ta och beskära dem senare, som jag har läst att man skall göra. Dock undrar jag om jag skall ta fram extrabelysningen nu i början på nya året, precis som man göra med frön, eller vill dessa plantor komma igång lite senare?

Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Vurre

« Svar #11 skrivet: 01 jan-09 kl 10:36 »
Jaså, är det inte värre. Då får det bli en lampa ovanför då.  ::)

Nej, nej, inte lampa! Lysrör! Glödlampor har för gult ljus, lågenergilampor har för svagt ljus så lysrör är det som krävs.

Ibland när plantor ranglar iväg är det kombinationen av för hög värme och för lite ljus, men chili och paprika vill ha ganska hög värme, jag har mina i ca 20 grader, så att sänka värmen för dem är inget alternativ utan det är ljus som gäller. I 16 timmar per dygn.
snus? vad är priset på en pris?

Sri Lanka

« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 16:03 »
Jag har bih jolokia frön om det är någon som är intresserad ???

http://www.chilihead.se/index.php?option=com_content&task=view&id=126&Itemid=36
bor mest i sri lanka där jag odlar och lite annat..

highland

• Halland
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 19:26 »
Jag är intresserad ;D
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

urbangarden

• Urban Garden
« Svar #14 skrivet: 19 nov-09 kl 13:04 »
Jag har 5 st Bih Jolokia fröer kvar om jag inte har räknat fel... Jag säljer dom i vanliga fall men endast i portioner om 10. Hur som helst så kan jag tänka mig att ge bort fröna, först till kvarn gäller. De är väldigt svårodlade, om "du" inte har odlat chili förut, särskilt chinense-släktet, så rekommenderar jag dig att inte försöka bli först till kvarn, de är svåra att gro, relativt sett dvs. De kräver hög luftfuktighet och jämn/hög temp. i jorden. 27-31grader celsius. Tveksamt att de gror annars. Prova skicka ett meddelande till mig här, om jag inte svarar så prova ugchili@gmail.com

Ni som är alternativare, eller vad man säger, hur ser ni på bat guano, använder ni det? Jag menar, det är ju organiskt men samtidigt så förstör man ju fladdermössens naturliga micro-ecosystem...

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #15 skrivet: 20 nov-09 kl 10:01 »
Nej, nej, inte lampa! Lysrör! Glödlampor har för gult ljus, lågenergilampor har för svagt ljus så lysrör är det som krävs.
Ibland när plantor ranglar iväg är det kombinationen av för hög värme och för lite ljus, men chili och paprika vill ha ganska hög värme, jag har mina i ca 20 grader, så att sänka värmen för dem är inget alternativ utan det är ljus som gäller. I 16 timmar per dygn.

det går bra att använda lågenergilampor, har själv odlat i många år under 18w och det har blivit bra skörd. har numera 400w hps men använder ej dessa pga utrymmesskäl.
som du skriver så vill chile och paprika ha hög värme vilket ibland kan bli komplikationer om man odlar tomatplantor i samma rum.

caena

« Svar #16 skrivet: 28 dec-09 kl 00:18 »
Har frön kvar från förra året..
Men det blir nog bara sweet wrinkled old man av de två jag valde då,
Var den enda som gav frukt för mig trots att de fick stå till första frosten. Fick inte ens blommor på Rocoton..

Dock är jag lite sugen på iaf någon annan sort iår..
Tips?
(nybörjare)

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 28 dec-09 kl 00:29 »
Har frön kvar från förra året..
Men det blir nog bara sweet wrinkled old man av de två jag valde då,
Var den enda som gav frukt för mig trots att de fick stå till första frosten. Fick inte ens blommor på Rocoton..

Dock är jag lite sugen på iaf någon annan sort iår..
Tips?
(nybörjare)

Jag provade ett antal sorter från Runåbergs fröer i somras, och alla gav rikligt. Jag sådde fröna i Februari/mars.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 28 dec-09 kl 08:44 »
Min syster och jag har provat att övervintra lite chilliplantor. Hoppas att det går bra och att vi får tidigare skörd än i år. Ska prova att sätta upp odlingstunnlar några veckor tidigare i år och därmed tidigarelägga utplanteringen. Under plast borde jag kunna hålla upp temperaturen även vid någon enstaka köldknäpp i slutet av maj.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #19 skrivet: 01 jan-10 kl 20:55 »
Kanka: Jag vet inte vilka sorter som skulle funka här uppe utan växthus, jag har aldrig prövat odla ute i det fria. Men i fjol gav jag bort några plantor av Jamican Bell till två jobbarkompisar, den ena med växthus och den andre utan. Hon utan hade flyttat in sin planta i soligt köksfönster och fick frukter, den andre fick frukter i växthuset, själv fick jag inga mogna frukter trots växthus!
Tidigast i växthus hos mej: Hungrian Hot Wax - vi grillar och äter hela sommaren.
Bland paprikorna: Ferenc Tender, skördas till midsommar.

Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser