Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handsax  (läst 9317 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Handsax
« skrivet: 15 dec-08 kl 11:37 »
Vad använder ni för handsax när/om ni klipper era får för hand? I dessa väntans tider (på fårklippare ::)) funderar jag på att ta saken i egna händer. Jag har en sån där handsax från LG i stål, funderar bara på hur trött i handen man blir med en sån? Bara å testa förstås........
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Handsax
« Svar #1 skrivet: 15 dec-08 kl 11:45 »
Man blir rejält trött i handen! Men det beror ju på hur många tackor du ska klippa och på hur kort tid  ;). Är det inte så stor flock kan det fungera bra.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

renee d

« Svar #2 skrivet: 15 dec-08 kl 18:40 »
Jeg har hundred, klipper ca. 10 om dagen. Hånden vænner sig til det men jeg får kramper med elektriske saks. Køb en dagger shears hvis du vil have en lille saks. Jeg har købt bra saks på loppis. Gammle saks er bra metal- kann slibes och justeres. Renee

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 15 dec-08 kl 23:36 »
Man blir jäääättetrött med en sån! Jag orkar bara klippa högst 2-3 om dan (kanske är jag lite lat vad vet jag) Har du fler en 10 lamm köp en sån där elektrisk sak det är jättekul och går snabbt. På Gotland finns det gubbar som klipper lika snabbt med en sån manuell sax som med en elektrisk sägs det, men jag tar till allt fusk och alla hjälpmedel som bara är möjligt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 16 dec-08 kl 06:40 »
Då hade jag också svaret på min fråga, jag köper helt enkelt en handsax, har bara 3 får och orkar inte vänta på klipparen längre, mina damer ska snart lamma och MÅSTE klippas innan dess  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

renee d

« Svar #5 skrivet: 16 dec-08 kl 08:42 »
En forklaring. Der er intet el hvor mine får går. En maskie der kobles til traktor koster mange penge.

For tre år siden brækkede jeg handen (faldt ut av rendegraveren) och bestilt får klipperen. Der betalt jeg 5000 danske kroner, fangede hvert får til ham och sorteret 120 ull ham på engang. Aldrig mere. Jeg klipper min får, soertere min ull och drømme om spennende blanding jeg kan laver av ullen. Men jeg obber kun med ullen. Så jeg har mere tid end I alternativer med mange gøremål.
P.S. det ta´10 min. for mig at klippe en får.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 16 dec-08 kl 09:01 »
Sagt och gjort, nu har jag beställt en handsax för en billig slant. Kan inte vara så jävla svårt att klippa ett får  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

renee d

« Svar #7 skrivet: 16 dec-08 kl 09:08 »
ellers kommer jeg forbi en gang :D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 09:27 »
Ja hvorfor ikke, på vej op i sverige körer du forbi mig :)

Wisteria

« Svar #9 skrivet: 16 dec-08 kl 09:37 »
Nej det är inge svårt att klippa ett lamm! Du kan gå in på youtube och kolla på shearing (tror det var rätt stavat). Själv är jag inte så väldigt stark så jag orkar inte lyfta omkull lammen som dom gör på filmerna, men jag har ett knep, stå vid sidan av lammet ta tag runt halsen på henne, tag i det bakersta bortesta bakbenet samtidigt som du drar vrider till lite i halsen, och knuffa samtidigt, voila då sätter hon sig på baken... Dra inte i ullen med handen samtidigt som du klipper för då finns risk att du klipper dom i skinnet.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 16 dec-08 kl 09:44 »
Nej jag har inga problem att välta mina tackor och hålla dem som en fårklippare gör, har provat många gånger,är mest rädd att handen inte pallar med en handsax eller att man klipper dem i skinnet, det är ju deras första gång, men jag får väl vara försiktig  :)

När jag hade får i tonåren fick min pappa tag i en besynnerlig fårsax som var rätt bra, den liknade skäret på en maskindriven men istället klippte man för hand med den,ungefär som med en vanlig sax. Nån som vet vad en sån heter och om de går att finna nånstans? Med en sån kan man inte klippa i skinnet eftersom den ligger mot huden precis som en elektrisk gör. Fast det kanske var en kreaturssax ???

Edit: Jag hittade efter mycket letande en liknande, fast denna är till människor,den jag hade som tonåring hade mycket grövre tänder och fungerad ypperligt på får.

Bild
« Senast ändrad: 16 dec-08 kl 09:56 av Kimma »

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 16 dec-08 kl 09:48 »
Den lilla saxen som LG Produkter har är jätteskön att klippa med. Jag får också kramp av att klippa med maskin. Runt 10 per dag klarar jag också med klippstol.              Mvh                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 16 dec-08 kl 09:57 »
Kimma: Den sortens sax du beskriver finns också på LG, jag har aldrig provat en sån men känner en får ägare som är nöjd med sin.           Mvh Charlotte 
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 16 dec-08 kl 09:58 »
Kimma: Den sortens sax du beskriver finns också på LG, jag har aldrig provat en sån men känner en får ägare som är nöjd med sin.           Mvh Charlotte 

Gör den?? *skyndar mig till lg.se*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 16 dec-08 kl 10:03 »
Hittar den inte  ???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 16 dec-08 kl 10:04 »

Menar du en sånhär?

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 16 dec-08 kl 10:16 »
 Jag var in och kollade på LG nu, det verkar tyvärr som om dom inte har den längre...
Men extra skär finns fortfarande, så det kan kanske vara värt att fråga om dom kan ta hem?
 Saxen ser ut som den i länken och heter Hauptner Rapid.
                          Mvh
                       Charlotte

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 16 dec-08 kl 10:18 »
Ok, ska ringa och fråga dem för om man googlar hauptner rapid får m an fram en platt variant som jag länkade till ovan och det är inte en sån jag vill ha.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 dec-08 kl 10:26 »
Vi har en gammal fårsax liggande, kanske skulle slipa till den och klippa förhand? Men isåfall får jag fixa till ett klippbord först :P
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #19 skrivet: 16 dec-08 kl 11:31 »
Det var nära ögat......för mina stackars får alltså. Nu kommer fårklipparskrället ikväll - annars hade det blivit handklippning så ullen rök. Attans, var riktigt sugen på att prova nu efter alla era tips och råd.......kanske ska be honom spara ett till mig?  ;D

Funderar på nästa detalj, i april ska jag ta prover för MV. Kan man klippa tillräckligt rent på halsen med en handsax?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser