Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vippsvarv  (läst 3167 gånger)

fryksdaling

Vippsvarv
« skrivet: 14 dec-08 kl 18:47 »
Jag undrar om det finns någon som har en ritning eller beskrivning för att bygga en vippsvarv eller eventuellt en lite "modernare" modell med trampa och svänghjul som en spinnrock?

conny

SV: Vippsvarv
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 17:52 »
Det finns en sida som heter www.bodgers.org.uk där finns beskrivning på hur man bygger en vippsvarv, täljhäst, och ett forum för vippsvarvare, och andra som arbetar i grönt trä, mycket bra sida..
Lycka till

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 dec-08 kl 22:34 »
Jag testade att göra en trampsvarv av ett trampsymaskinsbord. Nu lutar det mot att den blir slip- eller polermaskin istället pga. att den saknar kraft. Den skulle nog fungera som svar om jag hade en riktigt tung skiva som snurrade med annars stannar allt direkt när det hugger emot. Men jag har planer på att göra en vippsvarv istället då jag tror det är enklare att få kraft i den svarven. Är man mera händig än mig så får man säkert till en fungerande trampsvarv :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

duett73

« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 11:19 »
Anders Lindberg har jobbat med vippsvarv i många år även skrivit en bra bok tror åter säljer den.
Jag skulle ha valt en trampsvarv men vill man ha en bra så är det bra om det stora hjulet är tungt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser