Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ensilage  (läst 2410 gånger)

volvo bm 430

ensilage
« skrivet: 13 dec-08 kl 19:22 »
Morsning!

Har lite funderingar på ensilge. Är det någon marknad på ensilage eller är det små fyrkantsbalar som folk köper??? Är det inte mindre jobb med ensilage jämfört med fyrkantsbalar? Tack för svar på förväg :)

Monica H

• Halland
SV: ensilage
« Svar #1 skrivet: 14 dec-08 kl 00:14 »
Hej Volvo......!
Jag har gått från hö till ensilage. Mina får sorterade bort så mycket hö och det blir mycket mindre spill nu, ensilage fastnar inte heller så mycket i ullen som hö gör.
Använder små balar som väger 50 kg. dessa är lätta att hantera då vi inte har några maskiner, dessutom kan de placeras var som helst. Dessa balar är svårare att få tag på.
Fast hö luktar godare.
Halland è bäst

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 14 dec-08 kl 09:49 »
Morsning!

Har lite funderingar på ensilge. Är det någon marknad på ensilage eller är det små fyrkantsbalar som folk köper??? Är det inte mindre jobb med ensilage jämfört med fyrkantsbalar? Tack för svar på förväg :)

Jag antar att du menar hö med fyrkantsbalar? Eller menar du ensilagebalar som är fyrkantiga?

Här i krokarna (Ekerö) verkar det som dom flesta hästägare har gått över till ensilage, elller oxå kallat hösilage av vissa, i fyrkantsbalarna. Rundbalarna är inte populära med dom flesta hästägare, då dom är svåra att hantera och att antalet hästar per stall är rätt lågt så en rundbal kan hinna bli dålig innan dom fodrar ut allt.

När det gäller skörd så är allt relativt. Ensilage kräver dyra maskiner och stor traktor för att skörda. Hö kan man ta med en lie och ett par störar.

Vi tar eget hö med hårdpress som pressar vanliga höbalar. Vi har ett par hektar bra vall som vi tar ensilage på, detta lejer vi ut. Vi får rundbalar men för oss är det inget problem då jag har balspjut på traktorn, och vi har 19 hästar som äter lite över en halv bal per dag.

Om du jämför ensilage med hö så glöm heller inte bort förvaringen. Ensilage kan ju ligga ute, men hö måste förvaras nogrant efter konstens alla regler, så att det inte möglar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 10:25 »
Här i krokarna (Ekerö) verkar det som dom flesta hästägare har gått över till ensilage, elller oxå kallat hösilage av vissa, i fyrkantsbalarna.

Ensilage och Hösilage är ju inte "samma" bara om men generaliserar väldigt grovt...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 3 användare
Genomsnittswannabe, skräptanten, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser