Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egna ägg vs. köpeägg  (läst 3855 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Egna ägg vs. köpeägg
« skrivet: 13 dec-08 kl 12:46 »
Satt idag vid frukosten och undrade vad det egentligen är som gör att jag äter våra egna ägg, och gärna inte köpeägg.

Inga myter och flum, utan mer vetenskapligt.

Jag gillar inte äggvitan på vanliga köpeägg. Tycker de har en äcklig metallisk smak, eller nåt ditåt. Nåt som ger mig lite rysningar. Jag måste alltid ha på en massa salt och sedan svälja snabbt utan att tugga. Lite som när jag äter avocado, vilket jag heller inte tycker om, men äter ifall det finns i maten.

Men när jag äter våra egna hönsägg så kan jag komma på mig själv med att ordentligt tugga och äta såsom jag gör med annat jag gillar. Vitan är mjukare på något sätt. Mer lik gulan i konsistens (utan att vara smulig givetvis).

Är det den korta förvaringstiden (oftast mindre än en vecka) som gör skillnaden med vitan? Eller beror det på kosten. Våra höns äter dock främst pullfor allfoder, men de går ju fritt ute i sin hönsgård och gräver i jorden också. Plus att de då och då får rejält med matrester från oss.

Gulan tycker jag inte att det är så stor skillnad på nämligen. 

fräsen

• Gäst
SV: Egna ägg vs. köpeägg
« Svar #1 skrivet: 13 dec-08 kl 21:54 »
jag tror helt och hållet på kosten, ägg tar väldigt lätt upp smak. Ger man tex hönsen fisk så smakar äggen fisk.
Men sen börjar jag fundera lite, på det här med utegång o fritt o härligt leverne... Det påverkar ju hur kött blir om djuren mår bra eller är stressade, kanske funkar hönsen så med äggen? Att en lugn o harmonisk höna ger bättre smak på äggen?
Ras kanske spelar roll?
Jag tycker bruna ägg är godare än vita..

Monica H

• Halland
« Svar #2 skrivet: 13 dec-08 kl 23:05 »
Om man har sett hur hönsen har det i en "äggfabrik" så är svaret givet tycker jag.
Lyckliga höns=goda ägg.
Halland è bäst

Vurre

« Svar #3 skrivet: 14 dec-08 kl 18:49 »
Jag vet inte varför egna ägg smakar bättre, men det gör de. Till våren ska jag skaffa höns igen, det går inte utan egna höns längre och jag behöver gödseln.
snus? vad är priset på en pris?

Vilse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 05:07 »
mina hoens gaar fria och faar pellets och matrester och alla aeggskalen i retur.
ja dom aeter baade fisk o koett.
ger dom bara fisk o benrester naer dom aer inlaasta,,saa hundarna inte aeter av benrester och vi faar olycka.
aeggen jag far har starkt gul gula och skalet aer saa haart saa man beheover dynamit! :)
koepeaggen har ljuspissgul gula och jolmig vita och aggen har saa tunt skal saa dom spricker naer man tar upp dom ibland!

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 06:44 »
Det vet väl alla att värpta ägg är godare än köpeägg :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 15:30 »
Defenitivt! Jag tycker gulan är mycket gulare än i köpeägg, sockerkakor ser nästan ut som om det vore saffran i!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 20:25 »
När mina hönor hade paus innan jul köpte jag ägg av en kompis. Vad besviken jag blev! De smakade som dom i affären..
Det visade sig att hon ger sina enbart värpfoder, mina får inget värpfoder..

Vilse

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 21:36 »
mina hoens faar vaerpfoder och matrester och frigaang med mycket groent o maskar :)

deras gula aer orange som en apelsin jaemfoert med koepeaeggen.

det maaste vara naat annat som goer aeggen saa goda aen vaerpfodret.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 14:03 »
Jag får ofta kommentaren av folk som köpt/fått ägg av oss att smaken med köpeägg inte går att jämföra, hemägg är mycket godare. Tycker själv så, men har inget riktigt "vetenskapligt" argument för det som ts efterfrågar....

Pong

« Svar #10 skrivet: 27 jan-09 kl 17:43 »
Ni får ju göra blindtester, annars kan man ju inte göra några sensoriska tester. Smakupplevelsen påverkas i väldigt stor grad av andra faktorer än just smaksinnet.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 jan-09 kl 18:15 »
Ganska svårt med blindtest, man får binda för ögonen(inte på hönan) för gulan ser alltid finare ut på "värpta" ägg. Sedan missar man den visuella upplevelsen om man inte ser gulan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #12 skrivet: 30 jan-09 kl 18:20 »
Tror ni inte att det delvis handlar om att ni ser era glada, sprättiga och busiga höns och ni vet att de mår bra som gör att det smakar bättre? Sen kan naturligtvis kosten de äter spela in, men jag tror att det snarare handlar om att ni vet att ni gör något bra för dessa små själar och att ni uppskattar deras små presenter (äggen) mer därför? Men som någon sa, på med ögonbindeln och gör ett test, då vet ni om det bara är er omtanke om dem eller om det verkligen är skillnad.
elliha.blogspot.com

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 31 jan-09 kl 16:32 »
Skulle faktiskt vara intressant med ett blindtest... hmm...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 22 feb-09 kl 17:55 »
Hur gamla äggen är spelar nog ganska stor roll tror jag. Köpeägg kan ju vara upp till 21 dagar gamla när de säljs. Vitan är det som förändras mest vid lagring.

Även på "hemmahöns" märker man en skillnad mellan vinter och övrig tid. Då det finns gräs och örter så blir gulan extremt gul, man kan få liknande även på vintern om hönsen äter ensilage- eller höboss.

Vurre

« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 22:54 »
Här i mina trakter äter hönsen gräs och örter året runt förutom den veckan det är snötäcke.
snus? vad är priset på en pris?

Huggare

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 feb-09 kl 11:05 »
Det vet väl alla att värpta ägg är godare än köpeägg :D

är köpeäggen inte värpta? ;D Hursomhelst håller jag med, väntar på att våra ska börja värpa så vi slipper köpeäggen

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser