Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga - Ull - fundering  (läst 7027 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Färga - Ull - fundering
« skrivet: 09 dec-08 kl 22:13 »
Kan man göra så här:

man tar sin otvättade, okardade ull

Man tar en hink, man blandar ut ett färgmedel med vatten (Varmt?)

man lägger i ullen

man låter den ligga en stund (?)

man tar upp den

Färgat och klart?

Eller??

Jag blir SINNIG! Jag vet var man kan köpa färg men vad tusan gör man med färgen sen då...?  :-[
skulle så himla gärna vilja färga ull...

Agnetha  :-\
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
SV: Färga - Ull - fundering
« Svar #1 skrivet: 09 dec-08 kl 22:31 »
Du måste tvätta ullen först så att all smuts och ullfett försvinner annars tar inte färgen. Tvätta i  40- gradigt vatten med tillsats av flytande tvättmedel och ammoniak. Skölj tills vattnet är rent. OBS! Tänk på att stora temperaturskillnader tillsammans med hantering kan göra så att ullen tovar.
Köper men ullfärger från t ex Zenit kan man få med en beskrivning över tillvägagångssättet. Beskrivningen finns också på deras hemsida. http://www.zenit-konst.se

Färgning med ullfärger (efter tvätt)  sker genom att värma upp färgvätska och garn sakta till 90 grader och sedan hålla den temperaturen i ca 1 timma. Färgvätskan består av vatten, egaliseringsmedel som får färgen att dra på garnet lite långsammare, samt ättika. Proportionerna står i beskrivningen av färgningen.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 10 dec-08 kl 09:15 »
Eller så färgar man med Färgkrafts standardfärger (syrafärger) för ull. Ungefär samma som Zenits men du tillsätter glaubersalt och ättika. Jag förmodar att saltet är tillsatt i färgpulvret i Zenits färger. Eventuellt kan man ha ett egaliseringsmedel (baylan) om man vill men det är inte nödvändigt. Man färgar i ca 85 grader i 15-60 minuter.

Prova - det är både lätt och roligt att färga ull!

www.fargkraft.com/
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Grelbers-stock

« Svar #3 skrivet: 12 dec-08 kl 07:06 »
Å så struntar man TOTALT i ättika och använder cintronsyra istället. Stinker ljusår mindre kan t o m vara nästintill luktlöst jämfört med ättilsvarianten......

Jag använder inte egaliseringsmedel heller.

Bara färg värme och citronsyra.......ull skall ju ändå kardas efetråt så det här med att färgen skall dra på jämnt behövs inte.
En kemikalie mindre ;-)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 12 dec-08 kl 09:19 »
Å så struntar man TOTALT i ättika och använder cintronsyra istället. Stinker ljusår mindre kan t o m vara nästintill luktlöst jämfört med ättilsvarianten......

Jag använder inte egaliseringsmedel heller.

Bara färg värme och citronsyra.......ull skall ju ändå kardas efetråt så det här med att färgen skall dra på jämnt behövs inte.
En kemikalie mindre ;-)

Hur tänker du rent mängdmässigt när du byter ut ättika mot citronsyra?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #5 skrivet: 12 dec-08 kl 12:08 »
vad spännande att läsa era tankar och lite mer om hur man gör! Nu har jag ju till och med (tack vare tråden) hittat instruktioner på hur man kan gå till väga. Det känns bra.
Får se vad tomten kommer med på julafton. Jag har då varit så snäll, så snäll så lite rolig färg borde jag ju få...  ::)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Grelbers-stock

« Svar #6 skrivet: 15 dec-08 kl 13:47 »
Mängd citronsyra -> cirka 2 tsk till en liter vatten. pH skall landa på ca 4,5 men jag brukar inte mäta pH - anarkistisk regnbågsfärgare här :)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 15 dec-08 kl 14:30 »
Mängd citronsyra -> cirka 2 tsk till en liter vatten. pH skall landa på ca 4,5 men jag brukar inte mäta pH - anarkistisk regnbågsfärgare här :)

Tack :)

Funderar på om man som självhushållare skulle kunna tillverka något att använda i stället för ättika eller citronsyra. Jag har just tappat upp sex liter färdig äppelcidervinäger - skulle det fungera?

Helt utanför ämnet kan jag tillägga att jag förutom den vanliga användningen av äppelcidervinäger ska göra eget allrengöringsmedel. En burk med citrusskal, fyll på med vinäger, stå två veckor, sila. Kan användas outspädd för kalkavlagringar och svår smuts och utspädd som allrengöring :D Ja... förlåt, det hörde verkligen inte hit :-[

Grelbers-stock

« Svar #8 skrivet: 16 dec-08 kl 07:29 »
Jag tycker äppelcidervinäger stinker någe vansinnigt plus lämnar nån konstig avlagring om man färgar med det. Har provat faktiskt en gång när jag var hemma hos någon som  missuppfattat instruktionerna ;-)

Men vad fasiken det är ju syrligt så prova!

hultaspinnaren

« Svar #9 skrivet: 22 dec-08 kl 20:12 »
Varför inte ta tillvara de grova träiga rabarberna som blir på hösten. De är fulla av oxalsyra. Skalar man av det röda skalet, hackar stammarna till småbitar och kokar upp, silar ifrån så får man ett ypperligt medel till surhetsänkande användning!!! Notera att de även går att frysa i småhack för att kunna användas vid behov under den non-vegetativa perioden.

Kan även tänka mig att harsyra i stora bestånd i nödfall kan fungera - men det behövs dock plockas en hel del till ett färgbad!!!

Även omogna äpplen borde fungera - samma som omogna vindruvor som normalt plockas bort för att få bättre skörd på vinstockarna.

Hälsningar
Beppes mamma

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
boyishthoughold, Smålandstokarna, MaBr, Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser