Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödare av gotlandskaniner  (läst 2868 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Uppfödare av gotlandskaniner
« skrivet: 09 dec-08 kl 13:11 »
Hur hittar man /når man uppfödare av Gotlandskaniner?
Helst i Gävleborgs län..
Kollade på Gotlandskaninen.se men där finns ju inget uppfödarregister eller dylikt...  :P
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Uppfödare av gotlandskaniner
« Svar #1 skrivet: 09 dec-08 kl 13:58 »
Du har Lantrasgården i Årsunda: www.lantrasgarden.se

Jag har en gotlandshona, men det räknas väl inte  ;) Hälsningar Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-08 kl 15:15 »
Man får registret hemskickat, om man är medlem  ;)
Om du PMar mig ditt postnummer, så kan jag kolla vilka som finns i närheten av dig.
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #3 skrivet: 09 dec-08 kl 15:48 »
Hur hittar man /når man uppfödare av Gotlandskaniner?
Helst i Gävleborgs län..
Kollade på Gotlandskaninen.se men där finns ju inget uppfödarregister eller dylikt...  :P

Uppfödarregister är inte utlagt på hemsidan pga det finns dom som är ganska nojjiga efter vad som hände Ulric.. Och jag håller faktiskt med där, det finns ingen anledning att lägga ut en massa kontaktuppgifter på hemsidan. Dessutom kräver ett sådant register rätt mycket underhåll, adresser ändras, genbanker tillkommer eller faller ifrån. Det är skitirriterande med inaktuella uppgifter!

Maila genbanksansvarige, mailadress hittar du under Kontakter. Han hjälper dig sedan..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Göthes

« Svar #4 skrivet: 09 dec-08 kl 15:49 »
Uppfödarregister är inte utlagt på hemsidan pga det finns dom som är ganska nojjiga efter vad som hände Ulric.. Och jag håller faktiskt med där, det finns ingen anledning att lägga ut en massa kontaktuppgifter på hemsidan.

Ja, just det ja. Jag tänkte att det var lite skumt att uppgifterna inte låg där men då förstår jag ju.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #5 skrivet: 09 dec-08 kl 15:50 »
Man får registret hemskickat, om man är medlem  ;)
Om du PMar mig ditt postnummer, så kan jag kolla vilka som finns i närheten av dig.

Aha, där ser man. :) Jag PM:ar postnumret, funderar på att bli medlem men det är mycket jag funderar på just nu som jag ska tänka på över jul innan jag bestämmer mig för nåt mer permanent. :)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 09 dec-08 kl 15:56 »
Efter de "attacker" som varit mot genbanker hoppas jag att min adress inte blir "vidarebefordrad" till någon på detta sätt.

Har tänkt förut också på detta, att det inte känns helt "bekvämt" att ha adressen med i registret man vet ju inte vem som kan få tag i den.

Medlemmar är en sak men i övrigt så...
åtminstone jag vill helst välja själv vem som ska få min adress.

Jag tror att det är helt befogat att vara nojjig när det gäller detta.
Gotlandskaniner, genbank.

Göthes

« Svar #7 skrivet: 09 dec-08 kl 16:02 »
Efter de "attacker" som varit mot genbanker hoppas jag att min adress inte blir "vidarebefordrad" till någon på detta sätt.

usch, det har du verkligen rätt i. Men hur ska man annars få kontakt med folk..? är det inte frivilligt att stå med på listan som föreningen lämnar ut ..?

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #8 skrivet: 09 dec-08 kl 16:12 »
Citera
Men hur ska man annars få kontakt med folk..?
Ja det är frågan...!? Har inget bra svar, tyvärr. Ingen skulle vara gladare än jag om man slapp oroa sig för detta.
Gotlandskaniner, genbank.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 16:23 »
Detta är ett avvägande.. Hur anonym kan man vara innan själva bevarandearbetet tar skada? För vi måste ju också visa upp att vi finns, hur ska man annars kunna engagera andra människor?

Jag kan ta upp detta med medlemslistan på nästa styrelsemöte om jag får den stora äran att vara med. Det verkar ju som det finns olika åsikter om vad som får lämnas ut. Man kanske skulle ha en sluten som är till för enbart medlemmar och en öppen med uppgifter som är godkända av genbanksinnehavaren att lämna ut till andra än medlemmar i föreningen? Eller så borde dom som är riktigt nojjiga skaffa hemligt telefonnummer så man inte så lätt kan spåra adressen?
Synpunkter från er andra?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"

Göthes

« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 16:27 »

Synpunkter från er andra?

Är inte det bästa att låta det vara ett val som varje enskild person får göra?
om man inte vill vara med så slipper man, liksom.

Jag tänker så här också, att även om det bara är medlemmar som får listan så är det ju ganska lätt att bli medlem isåfall. Djurättsaktivisterna verkar ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan, men medlemmar kan de ju bli.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 09 dec-08 kl 16:41 »
Jag har gotlandskaniner i Graninge / Västernorrland men åker till Bergvik / Söderhamn med jämna mellanrum.. mina barn bor där :)

Nästa resa ner blir nog den 26/12..

MVH Ewa / www.oskarsgarden.se
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 16:43 »
Jag tänker så här också, att även om det bara är medlemmar som får listan så är det ju ganska lätt att bli medlem isåfall. Djurättsaktivisterna verkar ju inte vara de skarpaste knivarna i lådan, men medlemmar kan de ju bli.

Jo, såklart, infiltration förekommer ju överallt. Men frågan är om dom verkligen vill anstränga sig så mycket när det gäller genbanker, tror nog dom är mer intresserade av uppfödare av slaktkaniner.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 22:20 »
Hej!
Det finns flera genbanker i Gävleborgs län. Kontakta mig via mail så kan jag hjälpa dig. Jag är regional kontaktperson för Föreningen Gotlandskaninen. Jag har också skickat ett privat mail till det jag tror är din mailadress. Hoppas jag kan hjälpa dig. Hälsningar Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #14 skrivet: 10 dec-08 kl 15:42 »
Vi har en genbanksbesättning med gotlandskaniner här på Gimskogen Mellan Bergsjö och Hassela. i norra gävleborgslän...

Vi har flera trevliga ungdjur till salu ...
både honor o hannar...

hör av dig om du är intresserad..
 ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser