Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka lås ska man välja?  (läst 1745 gånger)

Weasel

• Skåne
Vilka lås ska man välja?
« skrivet: 09 dec-08 kl 12:53 »
Ska snart byta ut dörrarna och då också låsen. Något tips på vad man ska välja för märke.
 Frågar med anledning av att man ju sett att ASSA-låsen går att dyrka upp på minde än 10 sekunder...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vilka lås ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-08 kl 13:00 »
vem behöver lås?
vi har dem bara för att hindra dörren från att blåsa upp ...  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 09 dec-08 kl 13:09 »
Hasp?  ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 09 dec-08 kl 13:31 »
Om man bor långt från alla grannar så har man bara lås för att förhindra lån. Är låset för bra så bryter tjuven ut hela karmen, är karmen för bra så kopplar man den till bilen och drar ut hela gaveln.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 10 dec-08 kl 20:40 »

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 dec-08 kl 23:26 »
Hasp?  ;)

Ok, om detta är bästa alternativet så behöver vi inte ens byta ut dörrarna. Är det systemet vi kör nu... Tänkte mig något lite mer modernt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #6 skrivet: 11 dec-08 kl 06:00 »
Ok, om detta är bästa alternativet så behöver vi inte ens byta ut dörrarna. Är det systemet vi kör nu... Tänkte mig något lite mer modernt.

Om du bor nära grannar eller på en väg med någotsånär regelbunden trafik då hjälper bra lås med vettiga karmar. Bor men ensamt i slutet på en väg i skogen så kan ju folk köra en bil rakt in i gaveln på huset utan att någon märker någonting.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 13 dec-08 kl 21:01 »
Är det inte enklare att använda motorsåg. Än att demolera hela huset med bil?

Vill man smyga lite så kan man använda elsåg. Ström kan man låna från alla lampor som lyser i trädgården. ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-08 kl 21:58 »
Halaj!

Jag anser att bra låsanordningar är inte till för att förhindra för tjuven.
De är till för att krångla till det så att tjuven skall ta grannens hus istället.

Är dörren bastant krossar de en ruta istället.
Därför skall man inte ha ett lås med vred på insidan, utan en som man låser med nyckel från båda hållen.

Det är jobbigt att langa ut grejer genom ett fönster.
Har man då lås på fönstren är det ännu bättre för då riskerar tjuven att skära sig på glasskärvorna i rutramen också.

Att inte ha värdesaker framme är väl självklart, men en detalj många glömmer är barskåpet.
De flesta inbrottstjuvar är missbrukare och ett välfyllt barskåp synligt genom ett fönster kan bli för mycket för honom att motstå.

//T

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser