Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  död kaninunge  (läst 1512 gånger)

Slättahultarn

död kaninunge
« skrivet: 07 dec-08 kl 18:11 »
räknade in 10 ungar igår dom är en månad gamla.
Men i dag när jag tittade till dom fattades en. Hittade den senare inne i bolådan. Uppäten! Bara skinn och ben kvar.

Har jag haft påhälsning av råttor för det är väl inte ungarna eller mamman som mumsat på den?
Har aldrig sett några råttor i lagårn men möss har vi gott om kan det vara dom?
Vad gör man nu då? kommer fler gå samma väg
Är det troligt att mössen åt upp den levande eller kan den självdött och sen blivit mat?

Dandelia

• Gäst
SV: död kaninunge
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 20:10 »
Om ungen var en månad har den knappast blivit dödad av mössen. Snarare självdött och blivit uppäten efteråt. Jag tror inte det är kaninerna som ätit av den. Mamman kan äta upp sina ungar men då är dom bebisar fortfarande, inte en månad gamla.

/Dandelia

Slättahultarn

« Svar #2 skrivet: 08 dec-08 kl 07:23 »
Ja jag tycker att det borde vara mest rimligt, det är bara konstigt att jag inte märkte att en var mycket svagare eftersom den tydligen var nära döden.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 dec-08 kl 08:06 »
Kaniner är experter på att dölja svaghet/sjukdom. Rovdjuren tar individer som utmärker sej. Om du märker att nåt är fel, har det gått (för) långt. Det är det som är så svårt med djur!

/Dandelia

Horace engdahl

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 dec-08 kl 09:09 »
räknade in 10 ungar igår dom är en månad gamla.
Men i dag när jag tittade till dom fattades en. Hittade den senare inne i bolådan. Uppäten! Bara skinn och ben kvar.

Har jag haft påhälsning av råttor för det är väl inte ungarna eller mamman som mumsat på den?
Har aldrig sett några råttor i lagårn men möss har vi gott om kan det vara dom?
Vad gör man nu då? kommer fler gå samma väg
Är det troligt att mössen åt upp den levande eller kan den självdött och sen blivit mat?

finns alltid råttor ock möss i ladugårdar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 09 dec-08 kl 12:39 »
finns alltid råttor ock möss i ladugårdar.

Det finns antingen råttor ELLER möss i en ladugård. Det finns inte bägge för de har ihjäl varandra. Tyvärr är det väl de stora råttorna som vinner denna kampen.

Möss kanske kan ta döda unger men råttor drar sig inte för att döda det de kan. Min kompis tamråttor rymde ur sin bur en gång och tog sig in till marsvinen genom att gnaga hål i buren och där dödade de flera av de halvstora masrvinsungarna. Det är ju bara att gissa vad halvsvultna vilda råttor hade gjort...

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser