Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blind kanin?  (läst 5282 gånger)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
Blind kanin?
« skrivet: 07 dec-08 kl 14:14 »
Har någon erfarenhet av att ha en blind kanin? Är det vanligt?
Jag har en kanin som jag fick som sällskapskanin, en lejonhuvad dv.vädur, vit rysstecknad med röda ögon. Är det för att hon är rödögd som hon kan vara blind?
Kan det vara något hon lider av?
Hon verkar inte lida av detta, men jag undrar ändå om man ska ha henne kvar?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dandelia

• Gäst
SV: Blind kanin?
« Svar #1 skrivet: 07 dec-08 kl 15:41 »
Hur vet du att hon är blind? Rödögda kaniner behöver inte alls vara blinda. Det är en gammal seglivad myt!  :)  Skulle hon ändå vara blind, kan hon orientera sej med hjälp av nosen och hörseln. Om hon är blind, men verkar må gott och vara trygg så kan jag inte se att det är ett problem! Gör henne isf bara uppmärksam med ljud när du närmar dej. Då undviker du att skrämma henne.

/Dandelia

soleskog

« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 18:19 »
vi hade i min (det blev hela...) barndom en kanin som blev 16år. De sista åren blev han blind,grå starr. Han hittade ju bra i sin bur, ch tycktes må finfint. Beter sig kaninen som en "seende" så är det knappast ett problem.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 18:19 »
Rödögda kaniner tenderar att ha nedsatt syn, men inte alla. Jag har dock ett par stycken vit lant som ser mer eller mindre dåligt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 21:13 »
Jag vet inte om hon är HELT blind, men jag har märkt att hon sitter och vrider huvudet konstigt från sida till sida sakta. Provade att röra händerna runt henne, men hon tittar liksom inte efter dom som dom andra kaninerna gör. Provade oxå att peka med fingret mot ögat (inte i!) och hon reagerar inte för det heller, utom om man rör ögonfransarna, då blinkar hon. Annars pratar jag alltid när jag kommer och gör inga förändringar utan hon har sin bur och allt sitter där hon är van. Eftersom kaniner är nattdjur så anade jag att hon inte lider av det, hon är pigg för övrigt med fin päls, men ville höra lite andra åsikter. Det är ju lätt att man blir "hemmablind".  //Erica
Gift, två barn,

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 dec-08 kl 22:53 »
Jag vet inte om hon är HELT blind, men jag har märkt att hon sitter och vrider huvudet konstigt från sida till sida sakta. Provade att röra händerna runt henne, men hon tittar liksom inte efter dom som dom andra kaninerna gör. Provade oxå att peka med fingret mot ögat (inte i!) och hon reagerar inte för det heller, utom om man rör ögonfransarna, då blinkar hon. Annars pratar jag alltid när jag kommer och gör inga förändringar utan hon har sin bur och allt sitter där hon är van. Eftersom kaniner är nattdjur så anade jag att hon inte lider av det, hon är pigg för övrigt med fin päls, men ville höra lite andra åsikter. Det är ju lätt att man blir "hemmablind".  //Erica

Hon "väver" ett beteende som ofta syns hos synskadade djur, kanske har hon lite ledsyn kvar och försöker på så sätt urskilja omgivningen, jag har en hona som gör likadant och hon ser helt klart nästintill inget. Hon lever i box i en flock och springer ofta in i saker eller de andra kaninerna men hon växer och frodas och verkar inte må dåligt av det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 07 dec-08 kl 23:11 »
 Vita rödögda kaniner kan ha problem med att fokusera och "scannar" därför med huvudet. Det vita kaniner (och ryssar) som jag har haft som gjort så har inte haft några problem att leva ett normalt liv. Dock tror jag det är en överdrift att tro att dom är blinda eller ser väldigt dåligt, de har lite sämre avståndsbedömning bara.
En "vanlig" kanin som man bär omkring på gör gärna likadant för att bedöma avstånd.
                                                   Mvh
                                               Charlotte
« Senast ändrad: 07 dec-08 kl 23:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 08 dec-08 kl 08:00 »
Tack Kimma och Charlotte! Det låter precis som min Enya, hon "väver" precis som en häst, men sakta fram och tillbaka och säkert scannar hon av och försöker fokusera. Det var jätteskönt att få höra lite åsikter från några som har upplevt samma beteende hos kaniner. Min lilla Enya verkar inte alls lida av detta, men man blir ju lite fundersam över vad som är "galet" med henne. Tack för alla svar! //Erica
Gift, två barn,

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-08 kl 08:04 »
Nu när jag tänker efter hade jag en vit lanthane som betedde sej likadant! Jag trodde nåt var allvarligt fel, tills jag läste på internet att vit lant kan ha svårt att fokusera blicken. Då pendlar dom med huvudet och det ser skumt ut men är inget att oroa sej för :)

/Dandelia

Lena123

« Svar #9 skrivet: 10 dec-08 kl 13:35 »
Jag har fått lära mig att det har med djupseende att göra, när de rödögda kaninerna "väver".
Djupseendet är lite försämrat hos de rödögda. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser