Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finska Julstjärnor- Joulutorttu  (läst 19048 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Finska Julstjärnor- Joulutorttu
« skrivet: 06 dec-08 kl 19:57 »
Här kommer receptet på dom riktiga Julstjärnorna!

200gr smör
4 dl vetemjöl
2 kryddmått ätikssprit
5 msk vatten
Arbeta ihop smör och mjöl, tillsätt sedan vatten och ättissprit. Arbeta snabbt och så lite som möjligt. Låt vila i kylen över natten.
Kavla och vik tre gånger och baka sedan stjärnor av det.

Plommonsylten som ska vara inuti kokar man lätt av  torkade plommon och lite vatten. Annars säljer tex. coop den finska sylten, men den är svindyr :P

Pensla med uppvispad ägg och låt dom ligga på plåten ca. en kvart innan du gräddar dom 8-10 min / 225 grader. Passupp så dom inte bränns i "vingarna"!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Finska Julstjärnor- Joulutorttu
« Svar #1 skrivet: 06 dec-08 kl 20:17 »
Dessa är sååå goda!!!
Åt dessa hos makens mormor förr innan jag blev glutenintolerant och kan sakna dem otroligt!
Ni som kan äta dem - gör dem!!! Ni kommer inte ångra er.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

idamaria

« Svar #2 skrivet: 07 dec-08 kl 09:36 »
joulutorttut om något är julbak, lussebullarna kan slänga sig i väggen! Själv brukar ja fuska o köpa färdig deg från finland, eftersom det till skillnad från mkt blir bra m köpesdeg så har ja aldrig provat göra egen, men man borde nog göra det :) Sylten är rätt billig i finland också, har inte kollat exakt va den går på, men inte så mkt att ja reagerade över priset iaf :) men det förutsätter ju att man bor på gångavstånd till finland, annars blir det ändå rätt dyr :)

o glöm inte att göra glasyr o hälla över dem innan man serverar! :)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 07 dec-08 kl 10:34 »
Å vad spännande! Men... "baka sedan stjärnor", den delen skulle jag vilja ha lite utförligare!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 07 dec-08 kl 12:40 »
Hyvää Frances!  :D

Jag har ett minne från min barndom att stjärnorna ska ätas lätt uppvärmda. Gör urfinnar det också eller är det en försvenskad variant?  ;)   ;D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

isaley

« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 21:14 »
Svarar på julig tråd passligt till midsommar!

Ja, Prins Tuvstarr, julstjärnorna (icke att förväxlas med varken krukväxten eller prydnaden, hihi) blir extra goda ifall de är lite uppvärmda.
Så görs det åtminstone i min släkt och bland mina bekanta i Finland.

Jag bakar dessa läckerheter året om... de är så goda!
De passar säkert också till midsommar!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 10 jul-09 kl 21:08 »
Svarar på julig tråd passligt till midsommar!

Ja, Prins Tuvstarr, julstjärnorna (icke att förväxlas med varken krukväxten eller prydnaden, hihi) blir extra goda ifall de är lite uppvärmda.
Så görs det åtminstone i min släkt och bland mina bekanta i Finland.

Jag bakar dessa läckerheter året om... de är så goda!
De passar säkert också till midsommar!

Fiffigt! Ja, varför inte äta dem året runt. Nu blev jag sugen.   :D

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 23:50 »
Godast är dom ljumma när dom kommit ut ur ugnen... bara någon stund efter... lite krispiga och härligt goda...
Har varit ägare till en plast "form" som man trycker ut själva stjärnorna med men den har nog kommit bort genom mina flytt jag gjort under åren här i Sverige... Men i julas var jag hemma och hade då inte ätit dessa på nåt år och det var som att komma tillbaka till barna åren :)

Varg-älva

• Finland
« Svar #8 skrivet: 21 jul-10 kl 13:39 »
De ska ätas varma, så varma att man nästa bränner tungan av sig!! Eller beror det kanske på att jag är så galen i dem att jag inte kan hålla mig...

Hmm.... tror förresten att jag har ett paket djupfryst smördeg i frysen. Och torkade plommon har jag nog i skåpet... hmmm....

tuulis

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 03 aug-10 kl 16:44 »
Citera
Å vad spännande! Men... "baka sedan stjärnor", den delen skulle jag vilja ha lite utförligare!

färnevik - här finns det rätt så bra steg-för-steg bilder på hur man får till stjärnorna (om du skrollar litet längre ner):
http://matomspunnet.blogg.se/category/jul.html

Lycka till! Det är inte så långt till julen längre ... :-)

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #10 skrivet: 20 nov-13 kl 14:30 »
Finns det några andra varianter att baka dessa på än "stjärnor"?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ett-hakkors-till-kaffet-nagon
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

tuulis

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 21 nov-13 kl 12:10 »
Citera
Finns det några andra varianter att baka dessa på än "stjärnor"?

En annan variant som man gör i Finland är i en halvmåne form. Alltså, ta cirkel formade bitar av den kavlade degen, sätt ungefär en matsked av plommonsylten på ena halvan och vik över. Vanligen penslar jag litet vatten runt kanterna först så att det fastnar. Och sen använder jag en gaffel för att trycka fast kanterna. Då blir det som en pirog. Lika goda som dom stjärnformade.

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 03 dec-13 kl 13:42 »
Jag brukar nuförtiden koka egen plommonfyllning av frysta plommon (de får stå och sjuda länge på vedspisen tills de blir samma konsistens som med katrinplommonfyllningen) det blir inte riktigt samma sak men det passar min ekonomi bättre och de är också goda. Jag tänker baka sådana och vattenkringlor till jul.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Mielikki

• -
« Svar #13 skrivet: 03 dec-13 kl 18:35 »
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser