Jag har dylexi. Blev upptäck i lågstadiet och placerad till extra undervisning under sv timmen. Där fick jag sitta med en finsk och två andra. Jag fick skriva många bbbb och dddd då jag skriver fel på dessa. Medans resten av klassen gick vidare i Sv undervisningen. Så ja utveklade en ständig skrivkramp och motvilja mot Sv undervisning.
Jag kan inte skriva godtjänt på prov med uppsats frågor, mer än 10 poäng per fråga. Jag låser mig efter 3-4 meningar och får då 3-4 poäng av 10. Sammanlagt resultat blir under godtjäntnivån. Jag går nu på Högskolan på en Drifttekniker linje, i två och en halv termin har jag klarat till jag fick en kvinlig lärare som gillade upsats frågor en fråga gav 20 p en anan gav 17p genomsnitt gav frågorna 8,34 poäng. Jag lyckades få undertjänt. Ska snart göra omprov men med samma typ av prov kommer resultatet bli liknade.
Hadde jag fått lite skrivglädje med resten av min grundskoleklass i stället för utvisning till källaren hadde mitt liv varigt mycket lättare.
Hällristningar: Linus
Hej du. Det vete fn om hon får lov att göra så där. Det skulle vara som att underkänna en handikappad i gympa när den gör så gott den kan efter sina egna förutsättningar. Det är klart diskriminerande.
Säg som det är, att du kan inte göra provet utan att skolan ställer erfoderliga hjälpmedel till din tjänst.
Det är ju helt klart ett handikapp och då får hon inte diskriminera dig. Hjälper det inte, gå till rektorn och be att få slippa hennes uppsatser.
Eller så begär att få skriva en uppsats och sedan få läsa upp den muntligt så kan hon inte hänga upp sig på stavfelen. Tror bilskolorna har/hade muntligt för dyslektiker.
Själv har jag dyskalkyli så jag vet hur jävligt det kan vara. Jag fick gå i hjälp klass men inte hjälpte det. Fast på min tid blev ingen underkänd som tur är. Jag hade c = lägsta betyg = underkänt i dagens betyg.
Hade läraren kunnat så hade han satt C- .
Här är en länk med hjälpmedel o annat men den har du väl sett innan kan jag tänka mig.
Stå på dig och take it easy.
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=9247