Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP TOVNING !!!!!!!!!  (läst 8763 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: HJÄLP TOVNING !!!!!!!!!
« Svar #20 skrivet: 29 dec-08 kl 08:59 »
Klokt svar Tvärslå.
Beror alldeles på vilket garn det är.
Detta med tovning och vilken storlek på tofflor det blir
är alldeles för  jobbigt för mig.
Jag tänker tillverka något annat.
Hedemorahöns

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #21 skrivet: 29 dec-08 kl 17:30 »
Egentligen kallas väl detta valkning och inte tovning :P. Vid tovning använder man ull och vid valkning använder man ullgarn.

Tovning och valkning är synonyma namn på en metod som går ut på att göra materialet, ullen /yllet  tätare och mer slitstarkt. Tovar gör man i början för att fibrerna skall få fäste i varandra, valkar gör man för att ytterligare "krympa" materialet. Det kan användas både för ull och garn. Det är metoden som sådan  inte knuten till vilken råvara eller halvfabrikat som används. Både tovning och valkning används om samma process.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 29 dec-08 kl 17:36 »
Att det krymper har jag blivit varse ;D
Hedemorahöns

Melica

« Svar #23 skrivet: 04 jan-09 kl 03:27 »
Det är inte bara garnet som skiljer, utan även tvättmaskinerna. Jag använder ofta ullprogrammet på min maskin, det fungerar utmärkt. Häromdagen tvättade jag ylle hos min mamma. Jag fick hjärtat i halsgropen, och blev tvungen att dubbelkolla att jag verkligen startat ullprogrammet, så hårdhänt verkade den. Det gick bra, men lite tror jag nog att åtminstone långkalsongerna tovade ihop.

Jag tror att det nog kan vara samma skillnad mellan andra program också. Därför är nog inte 60 grader på en maskin samma sak som 60 grader på en annan. Det skiljer inte bara mellan tvättmaskinsmärkena heller. Vet en som flyttade till en annan lägenhet inom samma område. Förstörde en ylletröja som hon tvättat flera gånger i en exakt likadan maskin i den tidigare tvättstugan, men i den "nya" tvättmaskinen gick det inte alls.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

naturnara

« Svar #24 skrivet: 04 jan-09 kl 09:12 »
Min mamma har tovat i maskin och första tofflorna körde hon i 40 grader, hände inget, sen i 60 och till slut
tror jag hon körde de på ännu högre värme. Det kan ju bero på hur mycket tvättmedel/såpa man använder eller
kanske tom vattnets hårdhet.
Själv har jag aldrig använt maskin till det ändamålet för det är fusk för mig. Ska man göra så gör man ordentligt,
och då för hand:) Och när man tovar för hand så kan man sluta exakt när man känner att det är tillräckligt, MEN
man blir lätt torr om händerna, kan använda plasthandskar såklart.

Lycka till med andra paret. Ge inte upp.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 04 jan-09 kl 09:20 »
Mina tofflor har inte kommit i maskinen ännu.
Jag bara jobbar och jobbar,
de dagar jag är ledig är jag så trött.
I dag kanske jag ska prova igen.
Att tova för hand är det ulltimata förstår jag.
Det hålls kurser här i närheten, men de infallar alltid då jag jobbar.
Typiskt men så är det alltid när man jobbar inom vården.
God fortsättning på er alla.
Här har vi haft - 25 i natt brrrrrrrrrr.
Hedemorahöns

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #26 skrivet: 09 jan-09 kl 07:47 »
Det är jätte stor skillnad mellan maskiner och programmen. Jag gjort olika tester i min maskin och ett program tovar ingenting oavsett om det är 40 eller 60. Sen är det ett annat program som tovar så hårt att man verkligen får se upp. Trodde i min enfald att alla maskiner gjorde lika, men icke. Provade syrrans maskin och den tovade inte alls lika hårt som min på samma program.
Det är inte lätt och det bästa är ju att göra prover. Markera provet med vad man gjort: vilket program, grader osv. så har man till nästa gång och projekt.  :)

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #27 skrivet: 09 jan-09 kl 12:28 »
Hej,
Jag tillhör också dem som tovar för hand, det beror på att jag är för feg för att göra det i maskinen. Jag kan ju inte styra vad som händer. Annars låter det ju väldigt smart att köra maskinvarianten.

Temperaturen på vattnet har säkert betydelse, det kanske tovar olika på samma program i samma maskin beroende på hur kallt vatten som finns i ledningarna. När jag tovar (för hand) och det inte händer något brukar jag chocka mina plagg och då går tovningen jättesnabbt. Jag sköljer ur dem i så kallt vatten det går, vrider ur dem och sedan direkt ned i hett vatten med mycket såpa. D.v.s precis allt man inte skall göra när man tvättar ylle. Kommer inte tovningen igång då heller kan man göra om proceduren, iskallt och sedan bearbetning i hett såpvatten.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #28 skrivet: 09 jan-09 kl 12:33 »
Det är ju lite spännande att maskintova eftersom man inte riktigt vet hur det blir men som sagt var det är en chansning.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

fylgja

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 12 jan-09 kl 15:36 »
Jag har hört från flera håll att det inte är så mycket temperaturen som bearbetningen som gör att det krymper, det kan väl förklara att olika maskiner får så olika resultat.
Gör tvål och örtsalt, stöper ljus, spinner och stickar, återanvänder, letar efter miljövänlig hud- och hårvård, odlar örter, matar kompostmask och letar efter kärleken!

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #30 skrivet: 12 jan-09 kl 23:43 »
Skulle tro det handlar om flera olika faktorer men en sak jag nyss testade som jag var lite inne på, var att sticka med olika stickor alltså olika hårt stickat kunde kanske spela roll och det gjorde det inte.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 13 jan-09 kl 14:07 »
För mig som startade tråden.
Jag stickar inte mycket och har aldrig gjort.
Blev intresserad av en jobbarkompis stickning och tovning i maskin.
Tänkte jag kan också- ;D
Jag har dåligt tålamod ALLT måste bli bra från första början 8)
annars kroknar jag. :'(
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
Åskan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser