Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det miljövänligaste räknehjälpmedlet  (läst 3335 gånger)

Humle

• Västerbotten
Det miljövänligaste räknehjälpmedlet
« skrivet: 01 dec-08 kl 21:41 »
Räknestickan! Själv är jag alldeles för ung för att ha lärt mig den i skolan men hittade en på loppis för 5 kr och slog till. Tydligen kan man räkna de fyra vanliga räknesätten och massor med annat på den men hur vet jag ej, men snart :P. Räknestickan behöver aldrig några batterier. Ingen elektronik alls och det finns dem helt i trä.

Jag har funderat på detta och det finns väldigt många miniräknare. Samtliga har någon form av batteri och elektronik. Troligen minst hälften av batterierna laddas ur och försvagas när den inte är i drift och många gånger när en miniräknare är i drift är det bara en bråkdel av dess kapacitet som används. Räknestickan har helt klart sina fördelar men självfallet även sina nackdelar men dessa kan jag inte uttala mig om då jag inte begriper mig på den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4knesticka
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sommartorparn

SV: Det miljövänligaste räknehjälpmedlet
« Svar #1 skrivet: 01 dec-08 kl 22:11 »
Vi fick en räknesticka i åttan och gjorde några enklare övningar på den. Man måste vara lätt på handen, annars förskjuter den sig. I nian fick vi sen en räknedosa, som fortfarande fungerar. Den ligger här framför mig. Fast jag kanske har bytt batteri två-tre gånger på 30 år.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 dec-08 kl 22:32 »
Normalt använder man en räknesticka mest för multiplikation och division, samt förstås för kvadratrot, trigonometri och sånt. Även om det kanske går att addera och subtrahera på vissa räknestickor så var det vanliga på räknesticketiden att man räknade sådant i huvudet eller med papper och penna.

På tal om miniräknare, ja... jag har en gammal HP 67 från mitten av 70-talet. LED-display, laddningsbara batterier och nätadapter/laddare. Batterierna var borta när jag fick tag på den så jag kör den på nätadapter när jag behöver den, och drar ur adaptern ur vägguttaget sedan. Behöver aldrig bekymra mig om att få tag på några underliga knappceller eller så, som det alltid blir frågan om till moderna räknare :)

PellePutt

« Svar #3 skrivet: 01 dec-08 kl 23:11 »
jag köpte en miniräknare på gymnasiet med solceller, fen fungerar på så länge det är ljust där man sitter. den har alla finesser man behöver, har läst matte D med en och fungerade fint. :)
Bli vägitarian - ät bara roadkill

tonebender

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 02 dec-08 kl 00:21 »
Har själv funderat på att kolla in räknesticka men...
bara som ren kuriosa. Eftersom man nog ändå behöver något annat hjälpmedel i slutändan som
komplement. Räknare som går på solceller såklart! 8)

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 02 dec-08 kl 22:35 »
Inte behöver man en räknesticka, hugga ner ett stackars träd...  ;D

Det räcker med logaritmtabeller. Nu sedan BESK och BARK arbetat färdigt finns det tillförlitliga böcker, där du finner både naturliga logaritmer och "onaturliga" med de flesta tänkbara talbaser.

Vad används alla datorer till numera då tabellerna är tryckta?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 dec-08 kl 23:02 »
Noah went out of the Ark, and he said to the animals:
"Go forth and multiply!"

The adders came to him and said:
"We cannot multiply, we are adders!"

Then Noah cut down some trees and built a table of logs, and he said:
"See, I have built you a table of logs! Now you adders can multiply!"

ingvar2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 dec-08 kl 10:10 »
Jag gick i åttan när miniräknarna kom, och hade innan det bara kört med räknesticka, som jag tyckte var en jättebra uppfinning :) Så när dom andra började köra med räknare så envisades jag med att fortsätta med stickan ::) Men efter diverse tävlingar i hastigheten så fick jag ge upp kampen och sälla mig till miniräknarnissarna ;) Men för att hålla hjärnan igång så fortsätter jag att räkna så mycket som möjligt i huvudet..

M8e

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 03 dec-08 kl 16:36 »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Anders G.

• -
« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 07:56 »
Guldmedaljen går till Ulric, för historien om Noa ovan.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 04 dec-08 kl 18:27 »
Räknestickan är jobbig på decimalerna.
Den bästa räknemaskinen är den japanska abakusen, ingen med sticka eller dosa, eller tom dator kan slå en som är övad på abakus.

Den som har det minsta bildminne och kan sin abakus, är en hejare i huvudräkning, det är bara att blunda och tänka sig operationerna - skitsnabbt , elegant och som sakt kulramen behövs inte, när man väl har lärt sig den utförligt, det räcker att föreställa sig den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 28 okt-10 kl 07:37 »
Nu har jag hittat ett nytt miljövänligt räknehjälpmedel  ;D. En facit räknemaskin från 40-50-talet. Jag har bara lyckats få till multiplikation men kan man utför division, addition och subtraktion på den också? 
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 28 okt-10 kl 17:32 »
När det gäller mekaniska räknemaskiner så brukar sådana som liknar din Facit bara klara multiplikation (kanske, under vissa förutsättningar, även division) medan det finns andra modeller, vanligtvis med remsa, som istället klarar addition och subtraktion.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-10 kl 19:26 »
Nu har jag hittat ett nytt miljövänligt räknehjälpmedel  ;D. En facit räknemaskin från 40-50-talet. Jag har bara lyckats få till multiplikation men kan man utför division, addition och subtraktion på den också? 
Åh! En sån (fast något modernare) fick jag av min morfar när han skaffade sin miniräknare. Den skulle jag ha behållit, naturligtvis! Minns mest hur roligt det var att multiplicera, men dividera, addera och subtrahera funkade också.

Räknesticka: Har en ärvd (också efter min morfar) tillverkad av vit plast och förvarad i ett slitet läderfodral. Morfar var ingenjör och använde den till rätt avancerade uträkningar. Dessvärre har jag aldrig lärt mig använda den.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 30 okt-10 kl 19:44 »
Pappa var bra på räknesticksräkning då han var ung. Nu på senare år har han samlat på sig en massa olika modeller av dem men jag tror inte han använder dem.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Nulf, Lynell41T

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser