Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Med livet som insats.  (läst 1710 gånger)

Skytten

• Skåne
Med livet som insats.
« skrivet: 30 nov-08 kl 13:19 »
Lite drastiskt uttryckt kanske, men när man ska börja ta ut sin pension, så får man mer per månad om man väntar lite, och mindre om man tar det t.ex. före 65.
Man kan ju då säga att man spekulerar i hur länge man tänker leva, när man tar ett sånt beslut.

Jag kan ta ut pension nu, eller vänta tills jag fyller 65 eller tom 67.

Pensionen jag har att vänta är väldigt liten, så jag får nog vara beredd att jobba vid sidan om.

Det som jag funderar på är: Kommer jag att orka göra det som jag nu gör om säg fem tio år?

Det skulle kanske vara ide att investera lite pengar i någon utrustning, så att jag skulle kunna jobba hemma med något roligt och till viss del inkomstbringande, och som går att klara av ganska högt upp i åldern.

Jag är visserligen van att leva på lite pengar, men det krävs en del arbete för att kunna klara sig bra på lite pengar.

Jag har haft en del funderingar på att kanske ta ut min pension lite tidigare, och sätta undan dessa pengar, samt köra på som vanligt ett eller ett par år. Då skulle ju  kanske 200 lakan finnas att investera utan skuldsättning i något som skulle kunna ge lite extrainkomster.

Jag har visst intresse i snickeri, och har hobbysnickrat en del, men aldrig haft en utrustning som skulle duga till att jobba med det för att få någon inkomst, då krävs ju lite häftigare grejor.

Det är ju i dessa tider vanskligt att låna kapitalet, man får då avkastningskrav som kan förstöra hela nöjet.

Till viss del kan man låna, köper man och kan betala inom 12 månader, blir det ibland ingen extrakostnad, och förhoppningsvis kommer pensionsavin punktligt.

Vill gärna höra vad ni tycker om dessa "planer".

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
SV: Med livet som insats.
« Svar #1 skrivet: 30 nov-08 kl 13:47 »
Jag skulle spika bikupor. Då kan man stå inne i värmen och inte är det speciellt tungt heller.

Här har du ett till alternativ.

Köp en husvagn för 40 000:- och hyr ut den veckovis på Blocket.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 nov-08 kl 13:52 »
Jag skulle spika bikupor. Då kan man stå inne i värmen och inte är det speciellt tungt heller.

Här har du ett till alternativ.

Köp en husvagn för 40 000:- och hyr ut den veckovis på Blocket.

Det ska va kul oxå, inte bara ge pengar.

Och visst tänker jag stå inne i värmen, någon som behöver ett fönster lagat t.ex.?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 nov-08 kl 14:54 »
Att hantverka med handvertyg är trevligt, men knappast möjligt att ha som biinkomst.
En massa trähyvlar kan inte slå en plan och rikthyvel, du kan knappast saluföra lister och golv som är gjorda med handverktyg.

Dock finns det mindre maskiner med tillräcklig produktivitet, för anpassade och korta serier.

Vem tror att det går att göra plank med yxa och handsåg i dag, om det inte är ren hobby.

Det behövs nog kapital i storleksordningen 150 till 200 lakan för att få det att fungera tekniskt, sedan ska man förståss ha förmåga stt sälja oxå.

Det är inte svårt att göra kalkyler på att man kan göra det nåorlunda lönsamt att saluföra "skräddarsydda" lösningar utan att priset avskräcker.

Varför åker man till bonnasågen?  Ofta för att det är både billigare och lättare att få det som man vill.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 nov-08 kl 15:27 »
Det finns en nich för riktigt dyra grejor, i varjefall i högkonjunturer. 

Mass produktionen är ofta inte billigare, om man nu inte räknar de sämsta kvaliteerna.

En investering i den storleksklassen jag nämner är LITEN , få företag kan starta med så lite.

Det är givetvis inte bara volymen som gör effekten, det är raka rör till kund, mindre transportarbete, möjlighet till att anpassa produkten till behov mm, som är styrkan.

Ett sketet golv som är 14 mm tjockt, kan säljas för riktigt dyra pengar i bygghandeln, inte lägre än vad faktiskt småskaleproducerade golv brukar kosta.

När jag för 15 år sen hade ett företag i den grafiska branchen, kostade varje arbetsplats ett par mille.

Och så är det, vilka kunder vill du serva?  Vanliga inkomstlägen eller reservera för det täta?

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 nov-08 kl 19:06 »

Det ska va kul oxå, inte bara ge pengar.

Och visst tänker jag stå inne i värmen, någon som behöver ett fönster lagat t.ex.?
Visst är det kul att hålla på med stycketillverkning. Men jag höll på ett par år och inte kom det in massa pengar. Utan man fick jobba massor av timmar till en löjligt liten inkomst.

Problemet var oftast att kunden kom med en sak som tog 2 timmar att fixa. Men när kunden ändå var där så ville kunden stilla sin nyfikenhet så kunden var kvar i 1 timma och ställde frågor om allt. Sen kom kunden och hämtade sakerna då vart kunden kvar 1 timme till. Så totalt gick det åt 4 timmar men man kunde bara ta betalt för 2 timmar.

Ännu värre var det med alla som dök upp med massa icke påbörjade projekt och ville diskutera om det var lönsamt att jag fixade sakerna eller om det var bättre att köpa nytt från Kina.

Skulle jag idag starta upp igen så skulle jag satsa på några egna produkter. Då vet kunden exakt vad han har kommit hit för och det går snabbt och smidigt att bli av med honom. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 30 nov-08 kl 19:47 »
Min anledning att starta tråden var snarare om det var ett bra sätt att skaffa lite kapital för en bisyssla(via pensionen).

Jag har erfarenhet av vad jag tänker göra, och har varit företagare i mer än 30 år. Vet en del om såväl möjligheter som problem.

Beträffande gamla maskiner, så vet jag att det kan fungera, men de väger ton och faktiskt svårare att jobba med och få ut vad man vill ifrån .

Det är inga svårigheter att få rätt kvalite, detta är väl dokumenterat, med lite smäckrare modernare grejor, de är dessutom väldigt mycket säkrare att arbeta med.  En gammal  fräs är rent ut sagt livsfarlig.

Jag har redan en del vertyg och maskiner, som jag jobbar med för mest eget bruk. Det går tom att få en peng över med dem, fast där är det mer trivsamt än lönsamt, vill inte minska trivsamheten men något öka  lönsamheten.  Verksamheten ska ge trivsel och pengar i nämnd ordning!

Och de förtjänar att nämnas igen, detta är en liten summa när det gäller att hålla igång ett litet företag. 

Idag jobbar jag inte mycket mer för pengar till brödfödan än kanske 10 timmar i veckan, men det är jobb som kräver att man är fysiskt i trim och envis, envisheten går väl att bevara längre än råstyrkan, och därför funderar jag på att senare sluta med de tyngre bitarna.

Ett alternativt finansieringssätt är ju att börja jobba lite mer med det jag håller på med, inga problem i och för sig att fixa några hundra kubik brännved till och sälja, men det är mycket slit även om jag trivs med denna syssla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare (1 dolda)
eka, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser