Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vörtbröd  (läst 10364 gånger)

leifhh

• Gäst
Vörtbröd
« skrivet: 28 nov-08 kl 09:35 »
Var på bageriet i går och köpte flytande vört. Nu skall det bakas vörtbröd, men jag behöver ju recept.... Givetvis skall jag likt i fjor baka Jan Hedhs gudagoda vörtbröd, men det måste ju finnas fler bra recept där ute. Så dela med er är ni snälla!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vörtbröd
« Svar #1 skrivet: 29 nov-08 kl 19:18 »
Jag har bakat med vörtmix idag, blev jättegott även om flytande vört kanske är snäppet bättre egentligen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Stavern

• Norge
« Svar #2 skrivet: 03 dec-08 kl 11:16 »
Ursäkta, jag är helt grön på bagarfront....i vartfall när det gäller brödbak =). Nån som har et bra resept på vörtbröd...o vart får man köpt vörtmix?? Matbutiken?

Gröngölingsbakare men som gärna vill :P
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 03 dec-08 kl 21:15 »
Vörtmix finns på närmsta ica.  ;D Kika på min blogg ett par dagar bakåt så finner du recept på mkt gott och saftigt vörtbröd som dessutom är lättbakat!

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-08 kl 22:07 »
Å vill du vara lite mer ambitiös går du in på närmaste bageri (dvs riktigt bageri ej bara återförsäljare av bröd) och frågar jättesnällt om du inte kan få köpa flytande vört....

Testade hedhs vörtbröd, blev sagolikt. Skall köra en omgång till men i vedeldad stenugn på Lucia (men då testar jag nog att byta lite av russinen mot fikon).

Men jag söker fortfarande efter recept baserade på flytande vört. Det finns 6 dl kvar att göra åt.....

Vurre

« Svar #5 skrivet: 03 dec-08 kl 23:56 »
Ska man baka vörtbröd gör man det när man brygger, och det blir ju ingen jul utan juldricka/julöl, eller hur? Så när man ändå brygger tar man av lite vört till baket, om man vill göra vörtbröd.

Köpa vört kan man ju inte göra, det vore ju som att köpa bröd!
snus? vad är priset på en pris?

leifhh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 dec-08 kl 09:23 »
Ska man baka vörtbröd gör man det när man brygger, och det blir ju ingen jul utan juldricka/julöl, eller hur? Så när man ändå brygger tar man av lite vört till baket, om man vill göra vörtbröd.

Köpa vört kan man ju inte göra, det vore ju som att köpa bröd!

Det var ju snäppet ambitiösare än mig. Men du kan väl dela med dig av något bra vörtbrödsrecept?

Vurre

« Svar #7 skrivet: 04 dec-08 kl 11:48 »
Recept, hm... Jo jag tar vörten som degvätska och så har jag jäst. Eftersom jag inte är så svag för söta bröd brukar jag inte ha sirap i, det blir sött nog med vörten. Gillar inte pomerans heller, så den hoppar jag över eller tar väldigt lite av. Andra julkryddor kan man ju ha i, om man vill, liksom russin om man har lust. Jag har ganska mycket rågsikt i. Sen får det jäsa tills det ser bra ut, då bakar jag ut och sen får det jäsa igen.

Vill man ha kraftigare vörtsmak kan man reducera  vörten. Har man inte vört kan man ta porter som degvätska.

Kort sagt, man tar det man har och gillar och blandar ihop det och det brukar bli bra.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 dec-08 kl 11:56 »
Har man inte vört kan man ta porter som degvätska.

Men ööööh, det blir ju som att köpa bröd på systemet om man inte brygger protern själv, men det gör kanske du?

Annars kan man ju reducera svagdricka till 20% av ursprungliga volymen och använda istället för vört, så gjorde jag i fjor...

Vurre

« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 12:00 »
jo, jag brygger porter själv, men eftersom det inte är lätt att få tag på rätt malt till porter blir det ofta på halvfabrikat, sån där på burk.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #10 skrivet: 13 dec-08 kl 12:06 »
Vingklippt: Kan du inte upprepa receptet här, jag hittar det inte på din blogg...snääääälla.... ;)
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #11 skrivet: 13 dec-08 kl 14:05 »
Hittade det!!!   ;D
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 dec-08 kl 16:57 »
Å igår körde vi en ny vända med Jan Hedhs vörtbrödsrecept. Denna gång bakade vi det i vedeldad stenugn...... Fenomenalt gott även denna gång.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 19 dec-08 kl 19:53 »
Jag har oxå varit och köpt flytande vört idag. Förstår att det ett favoritrecept men jag undrar ändå.....Hur brukar ni dosera den flytande vörten i förhållande till degvätskan. Om jag tex. bakar på en liter hur mycket av det bör vara vört då? Utifrån det kan jag nog koka ihop något smarrigt ;)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

leifhh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 dec-08 kl 21:24 »
Hur brukar ni dosera den flytande vörten i förhållande till degvätskan. Om jag tex. bakar på en liter hur mycket av det bör vara vört då? Utifrån det kan jag nog koka ihop något smarrigt ;)

I Jan Hedhs recept utgörs degvätskan av (summerade mängder):
440 g svagdricka
200 g vört
260 g sirap

Edit: klart intressant vörtbrödsrecept på pain de martin idag, http://paindemartin.blogspot.com/2008/12/pain-de-martins-julkalender-lucka-18.html
« Senast ändrad: 19 dec-08 kl 21:36 av leifhh »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-08 kl 21:07 »
Var och tittade runt lite i cyern igår kväll och förstod att man kunde ha allt från två till fyra dl. vört till en liter degvätska. Det slutar med andra ord med att jag akar på känn som vanligt. Ska nog sätta en liten sats imorgon för att se hur det ter sig. Tack för svar :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #16 skrivet: 23 dec-08 kl 13:13 »
Här står det vörtbröd i ugnen just nu! Bakade på 2 dl vört, 3 dl vatten, anis+fänkål, 1 pkt jäst, 50 g smör, lite salt, en näve russin och så rågsikt till en lagom deg.

Hade inte riktigt tid och ork att greja med Hedh-recept så det blev egen improvisation. Jag är inte så förtjust i jättsött bröd, så jag skippade sirapen och hoppas att vörten ger lagom sötma. Återkommer med smakrapport efter julafton!

Stort tack till leifhh som donerade vörten  :D

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 24 dec-08 kl 16:35 »
Det blev jättejättegott  ;D Saknade inte sötman från den utelämnade sirapen alls. Här har en ny julmatstradition skapats! Måste bara ta reda på var jag kan få tag på riktig vört här i krokarna.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 20:58 »
Nu är det dax igen ;D Såg flytande vört på Tempo i torsdags och tyckte att jag ville väcka liv i en gammal god tråd :-*

ulrber

« Svar #19 skrivet: 24 nov-09 kl 18:51 »
Hej.

Detta vörtbröd gräddar jag i bagarstugan och gör då en deg på flera liter i degblandaren.

Receptet är från tidningen Land 2005.

2 limpor

50  g jäst
1 flaska, 33 cl, porter
2 dl vatten eller öl
3/4 msk pomerans
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk finstött anis
1 tsk finstött fänkål
3/4 dl farinsocker
1 ägg
1/2 dl rapsolja
1/2 msk salt
2 dl russin
750 g (13 dl) rågsikt
ca 180 g (3 dl) vetemjöl

Oljan och farinsockret tar jag mindre av, det blir mycket gott ändå.

Blanda allt och jäs till dubbel storlek.
Baka ut två limpor som får jäsa på en plåt.
Sätt in dem i 250 grader och sänk då samtidigt värmen till 200 grader.
Grädda ca 40 min, eller 98 graders innertemperatur.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare (1 dolda)
-kaja-, Audrey Jasmine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser