Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetssele..  (läst 17149 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Arbetssele..
« Svar #40 skrivet: 29 nov-08 kl 17:50 »
Citera
Felet ligger i hästens anatomi och den hästen skall användas till något annant än körning.

Det ställer gärna till det travhästar som Tösen :-* Det är önskvärt för en travhäs t med riktigt sluttande bog och mycket djup. Hon behöver storlek ardenner trots att hon är en ganska liten tanta :)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 nov-08 kl 17:53 »
felaktig höjd på infästningen i vagnen

Skulle vara intressant att höra en vidareutveckling av det där. Vad är en felaktig höjd på infästningen i en vagn?

Jag anser att en häst med en korrekt ställd lokstad inom ett ganska stort spann åt bägge håll inte har några som helst problem med infästningshöjder varierande från låga timmerskaklar till riktigt höga giggar avseende resning av lokorna.

Sluttar däremot lokstaden för mycket så spelar det ingen roll vad som spänns för, lokorna reser sig obönhörligen.

Är det då hästen det är fel på eller är det redskapet?

guba

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 29 nov-08 kl 17:58 »
Det ställer gärna till det travhästar som Tösen :-* Det är önskvärt för en travhäs t med riktigt sluttande bog och mycket djup. Hon behöver storlek ardenner trots att hon är en ganska liten tanta :)

Det finns riktigt bra bröstselar för hästar som inte fungerar med loksele/coller.
Armens hästar drog kanoner med dessa utan problem, jag har en sådan i nyskick som jag inte provat ännu.
Alla hästar kan köras med rätt seldon :)

Frances

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 29 nov-08 kl 18:34 »
Det är inte värre än att det går   :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 nov-08 kl 21:09 »
Eftersom du inte ska dra tunga lass med fasta skaklar utan att använda linor och svängel.

För en absolut nybörjare som jag.. Vad betyder detta? Har man en vagn måste man väl ha skaklar oavsett tygden på lasset, annars far ju vagnen in i röven på hästen i nedförslut..? Man har ju använt hästar i "alla tider" för att dra vagnar med timmer och det måste väl klassas som tunga lass, eller?

Jag misstänker att det kan vara så att jag inte riktigt begriper vad "linor och svängel" är.. :) Har någon ork får ni väldigt gärna förklara, gärna med en länk till en bild.. :)

Om jag skulle vilja använda en sådan där vagn jag länkade till tidigare för att köra stockarna på vägen, hur hänger det ihop med "linor och svängel"?

Många frågor blev det.. :)

EDIT:
Länken i det tidigare inlägget funkar visst inte längre så här kommer en annan, http://begmarknad.lantbruksnet.se/sok/annons.php?aid=53895

Inte fullt så lik den vi har på G som den förra men nära nog..

« Senast ändrad: 29 nov-08 kl 21:40 av Mårten. »

Frances

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 29 nov-08 kl 22:04 »
Vänta nu Mårten.. BÅDE skaklar och linor med svängel ;D

guba

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 29 nov-08 kl 22:09 »
En fast skakel styr och bromsar hästen vagnen med.
Linorna drar den med, linorna är infästa i en svängel som oftast sitter lägre än det ställe skaklarna sittar i vagnen på så sätt får man den lyftdragande effekten.
Svängeln är fäst centralt ofta med en vire/rep/läderrem/kätting i framaxeln. På så sätt kan svängeln svänga fram och tillbaka efter det ben hästen flyttar fram. Med linor drar alltså hästen hela tiden med bägge lokorna istället för bara med den ena som blir fallet med en fast skakel.

Har du en rekad skakel så blir resultatet detsamma som med linor.
Skonsamt för hästen vilket är vad vi vill eftersträva för glada och arbetsvilliga hästar som håller länge.
« Senast ändrad: 29 nov-08 kl 22:11 av guba »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 29 nov-08 kl 22:14 »
Hejsan!
Tackar för svaret! Fast jag känner mig inte helt säker på hur det hela fungerar iaf..  ;D

Tror ni det kan finnas någon bra bild någonstans över det hela?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 29 nov-08 kl 22:21 »
Hej igen..
Här är en bild på en "timmer-ekipage", jag kan inte se några linor där...

http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/sm_5.jpg

*suck* jag HATAR att inte fatta.. :)

EDIT:
Hittade en till bild:
http://www.vikingponnycenter.se/res/Bilderveta/giggsele.jpg
Nu fattar jag nog hur konstruktionen fungerar.. SVängeln sitter alltså fäst enbart i mitten så att den kan röra sig framåt/bakåt i viss utsträckning..

Och funktionen är alltså att skaklarna inte ska dra något utav tyngden, man ska alltså spänna upp linorna så den drar innan skaklarna börjar dra?
« Senast ändrad: 29 nov-08 kl 22:29 av Mårten. »

guba

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 nov-08 kl 22:24 »
Här är en bild där du tydligt ser skillnaden mellan skaklarna och linorna.

guba

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 29 nov-08 kl 22:29 »
Hej igen..
Här är en bild på en "timmer-ekipage", jag kan inte se några linor där...
Där har du rekade skaklar på vagnen vilket det finns lite olika lösningar på.
När ena sidan rör sig framåt, säg fem centimeter så går den andra sidan bakåt lika mycket vilket ger ett jämnt tryck på bägge lokstäderna

guba

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 29 nov-08 kl 22:32 »
En till lite tydligare :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 29 nov-08 kl 22:43 »
Perfekt! :) Nu hänger till och med jag med..
Det känns inte som någon omöjlighet att få till.. Denna kunde man alltså fästa fast i hjulaxeln på något klurigt vis?

Då så.. Då är teorin avklarad, nu ska det bara införskaffas någon vagn också så att den praktiska fasen kan inledas! :)

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #53 skrivet: 30 nov-08 kl 01:44 »
Hej Mårten
Normalt sett Håller jag i utbildningar inom området körning med häst och jag borde inte blanda mig i diskussioner inom området. Men jag kunde i detta fall inte låta bli. Nu verkar det dock som att det fortfarande inte är glasklart för dig och därför så erbjuder jag dig en gratis plats på skogskörningsutbildningen den 6-7 dec och samtidigt en plats att stanna över natten. Maten står jag för så det enda du betalar är resan hit och härifrån. Skulle du under helgen vilja bli berusad kan detta säkert ordnas. Detta är med största sannolikhet det mest frikostiga erbjudandet du kommer få denna vecka så tveka inte ring mig!!!!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #54 skrivet: 30 nov-08 kl 09:09 »
Wow, vilket erbjudande ardennervän! Tämligen frikostigt, ja absolut! Rekomenderar verkligen Mårten att ta chansen!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 30 nov-08 kl 09:34 »
Ardennervän: du har PM  ;D

guba

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 30 nov-08 kl 18:51 »
Skulle du under helgen vilja bli berusad kan detta säkert ordnas. Detta är med största sannolikhet det mest frikostiga erbjudandet du kommer få denna vecka så tveka inte ring mig!!!!!!
Generöst erbjudande från en riktig sköning :D Det där är bara att hoppa på Mårten.

Kunniga människor som erbjuder sig sina tjänster gratis växer inte på träd, framförallt inte som erbjuder om en fylla som grädde på moset ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 30 nov-08 kl 20:02 »
Självklart nappade jag på det erbjudandet! :)
Och givetvis åker det med ett flak öl också..

Var förövrigt och inhandlade lite prylar idag:

2 st. timmerkälkar
4 st. skaklar
1 st. parstång
1 st. svängel med fjädring
1 st. timmerklo
2 st. draglinor (kedjor med plastöverdrag)

Och några kedjeprylar som jag inte riktigt vet vad det är..

Summa 200:- :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #58 skrivet: 30 nov-08 kl 21:09 »
2 st. timmerkälkar
4 st. skaklar
1 st. parstång
1 st. svängel med fjädring
1 st. timmerklo
2 st. draglinor (kedjor med plastöverdrag)
Summa 200:- :)

W O W ! Jag blir JÄTTEavundsjuk! Vilket klipp! Grattis!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

covboy

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 30 nov-08 kl 21:47 »
Mårten ! Vi väntar med stor spännig på bilderna.. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 3 användare
Numera, Gunilla Rech, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser