Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetssele..  (läst 17187 gånger)

tessiem

Arbetssele..
« skrivet: 27 nov-08 kl 13:45 »
Söker vi för fullt. Loksele med bågdäckel. Har hittat en intressant men förstår inte riktigt hur säljaren menar..
Min häst behövde ca 74cm Lokor. Dessa var 68cm sa säljaren men sen sa hon att de kunde längas ett antal cm. Hutr menar hon då? Den jag provade hade fasta lokor i trä som endast kunde höja & sänkas lite..

Här är selen..:
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=110602

isa

• Värmland
SV: Arbetssele..
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 14:29 »
vad har du för häst då?
kanske menar hon att de är flera öglor på lokorna som kan justera med.
Jag köpte en begagnad armesele med ställbara dragläder.
Ser inte ut att det är det på den du visar.
Gammal är äldst.

tessiem

« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 14:42 »
Jag har en connemara D-ponny (maxad) hon är stor men inte så jättegrov.

isa

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 16:21 »
tror jag har 80 el 82 cm på mina lokor. då har jag stor häst, med ganska grov hals.
Gammal är äldst.

Johnny

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-08 kl 18:25 »
Har sänt över selstandarden vi internetpost.

/Johnny

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 nov-08 kl 19:05 »
Trodde jag sett de flesta selmodeller, ja selen i sig är ju inte ovanlig på något vis.

Vad säljaren menar med att "lokorna" kan längas med flera centimeter är ju den geniala lösningen på nackputan och dess infästning på lokorna med ett antal hål att höja alternativt sänka lokorna så att rätt dragpunkt kan uppnås på flera olika stora hästar.

Det där skall jag sy till min inkörningssele, otroligt smart då hästarna växer :D
Idag har jag löst det med sex läderöglor på rad så att jag kan alternera övre lokremmen i dem. Lite mickligare då jag måste trä om den varje gång istället för som på "din" sele, bara flytta ett hål eller två.
Varför kommer jag inte på sådana lösningar?

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 nov-08 kl 20:01 »
Citera
Varför kommer jag inte på sådana lösningar?
Det gjorde du ju nu ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #7 skrivet: 27 nov-08 kl 20:24 »
Hej jag byggde iordning den selen åt Alexandra för ungefär ett år sedan och den är ett hopkok av flera olika selar. Den är gjord för att vara lätt och smidig samtidigt som den ska fungera även till tyngre arbete. Den är otroligt justerbar så du kan få den att passa det är jag säker på. För övrigt är den fin i lädret och i gott skick (åtminstone när hon fick med sig den härifrån). Du behöver nog inte tveka.

guba

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 nov-08 kl 21:27 »
Hej jag byggde iordning den selen

Hatten av :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 27 nov-08 kl 21:31 »
Ardennervän vet vad han sysslar med..och om jag inte misstar mig kopiöst så lär det finnas fler finurliga lösningar på lager  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 nov-08 kl 21:42 »
Ardennervän vet vad han sysslar med.
Ja, det skulle jag också vilja :(

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 nov-08 kl 21:55 »
 ;D  ooh, stackars  Guba    ;D

Jag menade inte S Å, du är också jätteduktig  :-* :-* :-* :-* :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 nov-08 kl 22:02 »
 ;D ;D Nu menade jag ju inte SÅ.  :-*

tessiem

« Svar #13 skrivet: 27 nov-08 kl 22:03 »
Tack för all hjälp! Ni är GULD värda! Försöker få tag på Alexandra nu för att få köpa selen!

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 27 nov-08 kl 22:18 »
Citera
  Nu menade jag ju inte SÅ. 

Jaja, inte var det nåt försök till ödmjukhet iallafall, det vet väl du också att du är Kungen av brukskörning här på forumet?  ;)

guba

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 nov-08 kl 22:22 »
Jaja, inte var det nåt försök till ödmjukhet iallafall, det vet väl du också att du är Kungen av brukskörning här på forumet?  ;)

Vad är du ute efter nu då ??? :-[ ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 nov-08 kl 22:28 »
Din kropp och pengar så klart    :-X ;) ;D         

guba

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 nov-08 kl 22:31 »
Jaja, bara selen passar så kan det väl bli åka av  8)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 28 nov-08 kl 09:43 »
Kan passa på att fråga angående en annan sele med...

Har fått låna hem en "armesele" för att prova på min unghäst, men denna sele har bara bukgjord och ingen däckelgjord. Är det så att däckelgjorden saknas eller tillverkas vissa selar utan den? Har fått för mig att man ska ha två gjordar, men jag kan ju ha fel ::)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

guba

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 nov-08 kl 10:55 »
Däckelgjorden är inte nödvändig egentligen, en del, bland annat min framlidne selmakare tyckte den var helt onödig.
Lokalt har det förekommit att selar helt saknat däckelgjorden, kanske just på grund av selmakaren i trakten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser