Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biobränsle för fordon  (läst 18640 gånger)

evabenke

SV: Biobränsle för fordon
« Svar #20 skrivet: 08 dec-08 kl 10:36 »
Tanken är att detta skikt som är hydrofobiskt, ska hålla tillbaka vattenmolekylerna, medan etanolen löses i lipidskiktet, som har en mycket hög kokpunkt. 

Du är en listig jävel du Skytten. Det är en sann fröjd att få följa med i det här.

Trots att jag avskyr det förflackade ordet ”respekt” så ligger det nära till hands ;)

« Svar #21 skrivet: 08 dec-08 kl 17:27 »
Förslag till hur man kunde tillverka etanol energieffektivare och få högt utbyte.

Försöksmodellen ska vara på ca 25 liter, grundprincipen är som en plastbrännare.

Skillnaden är ett lipidskikt som flyter ovanpå mäsken.

Tanken är att detta skikt som är hydrofobiskt, ska hålla tillbaka vattenmolekylerna, medan etanolen löses i lipidskiktet, som har en mycket hög kokpunkt. 

När temperaturen i den inre behållaren blir ca 50 grader, bör etanolen avges från lipidskiktet och kondenseras i luftkylaren. Allt mer av etanolen kan därefter efterhand lösas i lipidskiktet, tills det i stort sett endast är vatten kvar, och enligt teoretiska beräkningar borde det vara mycket hög styrka i den avdunstade etanolen.

Jag ska prova fram ett medium som mycket lätt löser mycket etanol, men är helt olösligt beträffande vatten.

Återkommer med mer när jag utfört testet. Som kommer att ha socker som råvara, men om det ska skalas upp använda sockerbetor.

Fritt tänkande ftw. 
Även om skeptikern i mig vrålar att etanol är tämligen polärt och därmed kommer det förmodligen bli problem att skilja från vatten.
Men fixar du det så kan jag lägga en investeringsslant så skalar vi upp din "försöksanläggning" i valfri djup skog.. ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 08 dec-08 kl 18:59 »
Fritt tänkande ftw. 
Även om skeptikern i mig vrålar att etanol är tämligen polärt och därmed kommer det förmodligen bli problem att skilja från vatten.
Men fixar du det så kan jag lägga en investeringsslant så skalar vi upp din "försöksanläggning" i valfri djup skog.. ;)

Ja det återstå och se.

Att separera etanol från vatten till ca 95% har man kunnat sedan medeltiden, det jag främst är ute efter är att sänka energiåtgången, som om den är hög och dyr försämrar  etanolens möjligheter att kunna göras i mindre skala.

Den billigaste etanolen framställs faktiskt från fossila råvaror, man placerar en OH-grupp på fossilt eten som ännu finns billigt, alltså det finns fossila bränslen för "miljöbilen".

Just energiinput mot vad man får ut är det som är etanolens svaga punkt. Men även om det inte blir mycket netto, är ju plusset att man har ett motorbränsle.

Det gäller att använda mindre värdefulla/kostsamma energibärare vid framställningen av såväl etanolen som dess råvara.

Etanol framställt på ett bra sätt har netto, till skillnad från petrobensin, det går med alla metoder man använder för att göra bensin ett avsevärt större input av energi än bränslet i sig innehåller, man använder med andra ord mycket råolja för att processa. Även här kalkylerar man med detta eftersom motorbränsle har stort värde.

Ingen förkastar en solcell bara för att den är effektiv till endast 10%, och menar att 90% av solenergin är tillspillogiven, det är ekonomi och miljöpåverkan som är de parametrar som gäller.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 08 dec-08 kl 19:39 »
På vintern kan man också experimentera med frys"destillering" för att få bort en del vatten(spara energi).
Efter frysdestilleringen destillerar man den högprocentiga delen medan den lågprocentiga hamnar i nästa satts.

Fast det måste tyvärr vara riktig vinter för att frysdestilleringen ska fungera bra.
« Senast ändrad: 08 dec-08 kl 19:43 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 08 dec-08 kl 20:02 »
Frysning går knappast här, jag har gjort applejack i frysen, och då gäller det att det är minst 30 grader kallt.

Att slå tillbaka den svaga mäsken till nästa sats fungerar inte bra, det bör vara 20% i mäsken för att det ska gå och få ut 35%, och utbytet är tämligen lågt (60%).
Jo till applejack är det en bra metod, alla smakämnen kommer med.

Jobbigt att starta bilen i den temperaturen.

M8e

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 08 dec-08 kl 20:24 »
Alltså några procent högre kan man få även när det inte är jätte kallt. 25%-igt fryser vid typ 10grader.

Och spillet som blir använder man istället för en del av vattnet i början på nästa jäsning och kompenseras med lite mindre socker så att man slutar på samma procent utan att få överblivet socker.
« Senast ändrad: 08 dec-08 kl 20:30 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 08 dec-08 kl 20:32 »
Ett problem är mäskstyrkan, använder du socker och dyr turbojäst uppnår du med 8 kilo socker 20% på 25 liter. En mäsk från potatis, sockerbetor eller annat billigt biomaterial får en mäsk med mycket lägre alkoholhalt.

20% mäsk fryser inte vid 10 grader, det krävs minst 30 för att få en rimlig seperation.

Sedan måste det ju vara kallt oxå, då det oftare är i detta sammanhang varmt, kan man kanske hellre separera med billig solvärme.

Alltså några procent högre kan man få även när det inte är jätte kallt. 25%-igt fryser vid typ 10grader.

Och spillet som blir använder man istället för en del av vattnet i början på nästa jäsning och kompenseras med lite mindre socker så att man slutar på samma procent utan att få överblivet socker.

M8e

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 08 dec-08 kl 20:45 »
En mäsk från potatis, sockerbetor eller annat billigt biomaterial får en mäsk med mycket lägre alkoholhalt.
och då behöver det inte vara lika kallt för att höja procenten lite innan den riktiga destillationen. ;)

och egentligen så kan man vara ganska energieffektiv med värmepumpar. Både för kylning och värmning (frysdestillering, förvärmning m.m) Notera även att jag tidigare skrev experimentera.
« Senast ändrad: 08 dec-08 kl 20:58 av M8e »

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 08 dec-08 kl 20:56 »
Jag rekommenderar att du provar, i det klimat jag lever i är det knappast lönt att slabba omkring.

En sats på några liter, men tänk att frysa ner hundratals liter, med rester av utgångsmaterialet i, under en skånsk vinter.

Det överblivna ska man lämpligen utfodra något hugat djur med.

cocker

• Hemgjordbiodiesel
« Svar #29 skrivet: 09 dec-08 kl 08:45 »
Mycket inttresant läsning

tackar
Volvo 264 d24tic(Aset)tvåtanksystem,Vw tdi enkeltank med 12volts filtervärmare som går på wvo(hemgjordbiodiesel)

« Svar #30 skrivet: 09 dec-08 kl 17:25 »
Ja det återstå och se.

Att separera etanol från vatten till ca 95% har man kunnat sedan medeltiden, det jag främst är ute efter är att sänka energiåtgången, som om den är hög och dyr försämrar  etanolens möjligheter att kunna göras i mindre skala.

Konstig kommentar. Kan inte komma på om den är korkad eller förolämpande.
Destillering baseras sist jag kollade inte på diffusion, vilket ditt tankeexperiment gör.
Till råga på allt diffusion av ett polärt ämne från en polär fas till en opolär.

som om den är hög och dyr försämrar  etanolens möjligheter att kunna göras i mindre skala.

Är det nu jag ska påpeka att detta görs flitigt på de flesta orter i Sverige? ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 09 dec-08 kl 17:42 »
Konstig kommentar. Kan inte komma på om den är korkad eller förolämpande.
Destillering baseras sist jag kollade inte på diffusion, vilket ditt tankeexperiment gör.
Till råga på allt diffusion av ett polärt ämne från en polär fas till en opolär.

Är det nu jag ska påpeka att detta görs flitigt på de flesta orter i Sverige? ;)

Den är varken korkad eller förolämpande, vilket din kommentar har drag av, man ser ju att du inte förstått ett jota.

« Svar #32 skrivet: 09 dec-08 kl 19:41 »
Så det är av pga väntande patent du inte förklarar för mig förmodar jag.
Det är möjligt att jag är minst påläst angående kemi och transportprocesser på detta forumet, men jag är skeptisk till det, så missförstår jag beskrivningen är jag nog inte ensam.

Jag försöker förstå ditt inlägg om lipidskikt på något sätt som inte innefattar en diffusion från mäsk till opolär fas men misslyckas kapitalt.
Upplys mig gärna.

Att jämföra destillation med din process är som att hävda att människan minsann förflyttat sig mha hjul i tusentals år, så därför ska du inte ifrågasätta att jag har en teleporter i garaget.
Lite äpplen och päron. Därav min kommentar på detta.

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 09 dec-08 kl 20:07 »
Min process är destillation, en destillation vid en mer ekonomisk temperatur, och från mycket högre etanolkoncentration vid ytan, sedan används alkoholens löslighet som hjälp, det gäller att hitta ett sätt att få alkoholen mycket lättare löst i skiktet än i vattnet.

Man måste hålla sig under etanolens(eller mäskens) kokpunkt, för kokning kan tvinga upp vatten i skiktet, och röra runt.

Skulle man kunna få systemet att fungera vid 25 grader, då skulle man tom kunna jäsa och bränna  kontenuerligt.
Man kan även använda termofila bakterier, som jobbar vid tempertauren (under etanolens kokpunkt men över 45 grader). Blir troligtvis inte billigare och enklare, men det skulle kunna gå.

Jag har redan provat metoden med ett skikt och vet att det fungerar, det var utan att destillera utan bara att se hur man kan få koncentrationen av etanol att minska i vattnet och öka i en annan lösning som ligger i fas och lättare än vatten.

Jag har olika ämnen i skiktet och är i färd att hitta det jag tror är effektivast.

Testen som kommer, är att beräkna utbyte och ekonomi (tror på en höft att det sparas över 50% av energin)

Det pågår ett vilt sökande efter metoder att göra biobränsle billigare, med olika metoder, som membram, microvågor, ultraljud, just name it.

En artikel där man använder en metod där man löser ett ämne i etanol/vattenlösningen som gärna löser sig i vatten, men ej i sprit, och dess polaritet tränger undan etanolen kan du läsa om på:

http://www.freepatentsonline.com/EP0173544.html

Jag har inte testat metoden, men man får väl tro att det åtminstone går, ifall det sen är ekonomiskt är alltid en fråga. Det beror ju på så mycket, infrastruktur som finns, lagar,skatter, riskkapital och säkert många saker till.

Jag försöker hitta ett sätt som kan göra det möjligt att göra biobränslet hemma, med lokala råvaror, utan stora investeringar.
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 20:09 av Skytten »

fishyerik

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 10 dec-08 kl 00:32 »
Eventuellt kan det finnas möjlighet att vintertid utnyttja husets uppvärming för att destillera mäsken, beroende på typ och design av uppvärmingssystem.

Sommartid är det iaf möjligt att destillera med solvärme, fast kanske lite mer utmanande att göra det obemärkt, så det vore extra lämpligt att få tillstånd. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 10 dec-08 kl 08:15 »
Visst skulle det gå att använda husets värme, och har man sedan återvinning av värmen från kondesationen, kostar det väldigt lite(sker ju automatiskt om man kör i köket och luftkyler).

Vid ett försök med luftkylare och en 20% etanollösning, kostade det ca 1200 watt(förutom omgivningstemperatur) att få ut en liter.
Detta är inte dåligt i en liten kondensator, det bör ändå att få ner det betydligt.

För att etanol ska kunna användas i en ottomotor, och inte är absolut, dvs mer än 98,5% måste E100  (E98,5) brukas, och det är inte (nya) bilar optimerade för.

Alkohol med 4% vatten i E85, skapar problem med att vatten går i fas. Detta problem kan vändas till dess lösning, genom att man blandar i bensin och låter det skikta sig före tankning.

När det gäller biodiesel(REE) kan vatten i etanolen ställa till problem vid transesterfieringen, men det finns nu några metoder att bemästra detta. Och vattnet skiktar sig i den färdiga biodieseln.

Det är bra att ha en behållare med en kran i botten, när man ska ta bort en fas.

Beträffande laglighet, så får man tillverka etanol hemma, det få inte vara i akt och mening att göra sprit, och konventionella destillationsapparater är otillåtna.

Ett tillverkningssätt som  producerar denaturerad alkohol direkt, bör man kunna få tillstånd till.
Den som destillerar aromer från örter, får ju lätt lov till det.

M8e

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 10 dec-08 kl 11:56 »
Om man inte kan skilja på effekt och energi...

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 10 dec-08 kl 16:34 »
Du har en billig poäng där, 1,2 Kwh är mer korrekt, värmeelementet har en effekt på 50 watt.

Om man inte kan skilja på effekt och energi...

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 11 dec-08 kl 14:15 »
Nu har jag satt mäsken som ska producera etanoldelen till kommande experiment med biodiesel.

Det tar nog ett till två veckor innan jag har kommit över allt som behövs till soppan som ska sväva över den beredda mäsken, för att förhoppningsvis ge nästan vattenfri etanol, med lågtemperatur och liten energiinsats.

Under tiden har jag funderat på om man inte kunde extrahera ut kalilut ur vedspisens aska, som kanske skulle kunna fungera som katalysator vid transesterfieringen av vegoljan.

Jag har blandat etanol och vedaska, och ska låta det stå något dygn, sen ska jag se om det går att
få en reaktion i vegoljan efter att silat av den fasta delen.

Aska innehåller en mindre del av K  och bildas t.ex KOH i lösningen, sänks samtidigt vattenhalten och spriten blir kanske absolut. Vild gissning, men varför inte försöka.
I varjefall kan man använda kalilut med etanol lättare än natronlut.
Kaliluten ska då även regagera med en del av etanolen.

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 12 dec-08 kl 14:33 »
Gjorde försöket med aska, det gick inget vidare, troligen för att man inte lätt kan dosera rätt.
Någon reaktion med luten förekom, men det var troligen för lite lut.

Märkligt nog luktade det mindre denatuerat efter att legat i askan, men jag rekommenderar ingen att dricka.

Blandningar med etanol för att förtunna rapsolja eller vegfett, är inte heller så bra, väldigt lite löser sig, och finns för mycket skiktar det sig.

RUG dvs en blandning med 20% bensin fungerar ganska bra, motorn rullar på, och det verkar som ganska många, speciellt i UK har kört länge med detta.

I fortsättningen kommer jag att försöka vidare med biodiesel gjord på  vegolja och etanol.
Ska då använda kalihydroxid istället för natriumhydroxid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser