Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biobränsle för fordon  (läst 17332 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Biobränsle för fordon
« skrivet: 27 nov-08 kl 10:40 »
Jag har under några år blandat rapsolja och diesel, och funnit att det är ett sätt som fungerar.
Vintertid är det dock problem, det är bara lite matolja som man kan blanda in.

Funderar på att hitta ett sätt att ytterligare minska det fossila bränslet, och då är ju biodiesel ett bränsle som ligger nära till hands.

Metanol går åt till ca 20%, och metanol är ofta inte gjort av biomaterial, och dessutom är det ganska jobbigt att tillverka biodiesel. Jag håller på med försök och då jag kan använda gratisfett, kan det möjligen vara idé.

Parallellt med detta testar jag nu matfett, med utblandning av annat än fossil diesel.

Jag har gjort ett litet prov med att blanda in 20% bensin i matfett, det blir då tunnare och dieselmotorn rullar på. Testet var kort, då bensin oxå är ett fossilt bränsle, finns det ju ingen anledning att gå vidare (jag vet ju att dieselinblandning funkar).

Nästa försök ska bli med matfett och E85, med olika blandningar, det finns de som påstår att detta går bra, men man ska vara försiktig med mycket man hör.  Skulle det gå bra är ju det i allafall så gott som bara biobränsle.

Etanol kan användas som bränsle även i en dieselmotor, den måste nog då vara byggd för detta. Scania ska komma med en dieselmotor som ska gå på etanol och ha 43% verkningsgrad, alltså så gott som lika bra som en bra dieselmotor(44%).

Så att blanda in etanol i matfett är värt att testa, och jag börjar med att se vid vilka temperaturer det blir tjockt eller stelnar.
Sedan prova och köra vid lämplig temperatur.

Idealt bränsle bör ju vara  biobränsle, och helst ska man kunna hitta ett sätt att göra den själv.

Så länge det finns använt fett, som betraktas som avfall, är det naturligt att ta denna resurs i anspråk.

Raps finns troligen alltid att få tag på, så kunde man enkelt själv pressa rapsfrö, borde det alltid finnas olja tillgängligt.

Etanol är svårare att tillverka, först är det inte lagligt, men frånsett detta kostar det en del att bränna ut etanolen för att användas som bränsle, när det görs småskaligt.

Sockerbetan är en resurs som skulle lämpa sig för etanolframställning, det är inget märkvärdigt med detta, det är att kunna koncentrera etanolen  på ett ekonomiskt sätt.

Jag har kollat energiåtgången i en plastbrännare, dvs att man bränner vid 55 - 60 grader, och det är mycket energieffektivare än en enkel brännare. Problemet är att det kommer med för mycket vatten.

Jag har funderat på att lösa detta på ett annat sätt.

Finns det ett medium som INTE är lösligt i vatten, men SAMTIDIGT löser etanol lättare än vatten löser etanol, och har en hög kokpunkt.

Jo det tycks finnas. När man kör en tvåtaktare på etanol, blandar man i ricinolja, eftersom den är löslig i etanol. Ricinolja är inte löslig i vatten.

Då skulle man kunna tänka sig att man silar sin mäsk, och blandar i ricinolja. När detta har skiktat sig, skulle man kunna tänka sig att det fanns ricinolja och etanol i en av faserna och i stort sett bara vatten i den andra fasen.

I en brännare, där temperaturen ligger på 50-60 grader, skulle det skikt som innehåller ricinolja  och  etanol läggas, och då borde det vara ren etanol (95%)som avdunstar raskt vid denna temperatur. Ett enkelt solaggrigat skulle fungera här.

Ricinoljan kan sedan återanvändas.

En tanke skulle vara att köra dieseln på etanol/ricinoljeblandningen, men det går inte att få tag på ricinolja från lokal odling, och den är förmodligen för dyr.

En ottomotor går på etanol, och kanske en diesel kan gå på etanol/vegolja utan för mycket justeringar, jag tycker det är värt att testa.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LILL-BONDEN

  • Gäst
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 10:56 »
biobränsle = ved , har du inte provat med gengas? jag har förstått att du har små motorer ock det är ju trixit men det fanns ju agregat till 98 kubiks motorcyklar,

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #2 skrivet: 27 nov-08 kl 11:02 »
Det viktigaste här var hur man kan utvinna etanol enkelt och billigt, och om det går att blanda in i vegfett och köra en diesel.

En dieselmotor på gengas, kanske det går, men jag tror inte på det förslaget, till den grad att jag gitter prova.

biobränsle = ved , har du inte provat med gengas? jag har förstått att du har små motorer ock det är ju trixit men det fanns ju agregat till 98 kubiks motorcyklar,
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #3 skrivet: 27 nov-08 kl 11:40 »
Tack som fan för att du delar med dig av din klokskap.

En kamrat på hemmagjordbiodieselforumet labbar med wvo och bensin (15%) på youtube.
Följande URL:

Naturligtvis inte optimalt med tanke på koldioxiden, men i alla fall
väldigt mycket bättre än det "konventionella".

För egen del är jag ett bra tag innan "D day".
Jag har en relativt nyinköpt mopedbil med en Kubota dieselmotor.
Vågar helt enkelt inte laborera för mycket än, med tanke på garantier o.dyl.
OM något går sönder kommer man garanterat klanka ner på att jag använt "fel" bränsle.

Hatten av för enastående inlägg!

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #4 skrivet: 27 nov-08 kl 12:15 »
kul att se att det finns fler än jag som funderar på alternativa drivmedel. eftersom jag jobbar på pelletsfabrik så tycker jag naturligtvis att gengasmotorn borde drivas med pellets. mycket mindre utrymme går åt och småsäck kan du ju köpa på nästan vilken mack eller mataffär som helst ...   ;)

dessutom har jag alltid tyckt att skogsmaskinerna borde kunna drivas med grot (=grenar o sånt från avverkningar).  ;D

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #5 skrivet: 27 nov-08 kl 17:02 »
Hur kan en dieselmotor gå på etanol? Det har ju skithögt oktantal.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #6 skrivet: 27 nov-08 kl 17:29 »
Vill man veta något får man ta reda på det själv. Scanias etanoldrivna dieselmotorer arbetar tydligen med mycket hög kompression och en tillsats som fungerar som "tändförbättrare", i praktiken en oktansänkare. Och denna teknologi har de haft i tjugo år. Det är märkligt att ingen personbilstillverkare licensierat den, även om bränslet inte finns att köpa i vanliga bensinmackar. E85 såldes ju inte heller någonstans för tjugo år sedan.

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #7 skrivet: 27 nov-08 kl 20:37 »
"tändförbättraren" ska tydligen vara någon slags polyetylenglykol.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyetylenglykol

YxiKaxi för ett kemiblåbär, inte desto mindre intressant..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #8 skrivet: 27 nov-08 kl 20:42 »
Jag har ju 50 liter frityrolja över varje månad som jag inte riktigt vet om hur jag ska stoppa in det i elverket än.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #9 skrivet: 27 nov-08 kl 21:11 »
Jag har ju 50 liter frityrolja över varje månad som jag inte riktigt vet om hur jag ska stoppa in det i elverket än.

Ett elverk går ju att ställa på en plats med goda omvärldsförhållanden. Endast avgaserna behöver förpassas ut.

Det  krävs lite kurage att riskera en dieselmotor, speciellt om den kostat mycket.

Har du silat oljan ordentligt och fått det så vattenfritt som möjligt, och har ett extrafilter mellan tank och pump, skulle det kunna gå bra att riskera en test.

Ett dieselverk på 4,2 kilovatt kostar ca 5000:-, så även om man får kanske räkna med en del högre service och underhållskostnader, så är det drygt 10% av elverkets inköpskostnad du kan få tillbaka varje månad, om du nu kör verket så mycket.

Har du dyrare anläggning än så så skulle jag i ditt  ställe köpa in billigare för test.

I ett varmt rum skulle en 20% bensinblandning i fettet vara värt att testa.

Ett alternativ som är mindre riskabelt är att invänta de försök jag gör, jag skulle inte rekommendera en metod som förstörde min motor, före rimlig tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #10 skrivet: 27 nov-08 kl 21:25 »
Jag har ett elverk som kostade precis under 100000kr, 1500 varvs och vattenkyld. Jag är löjligt nöjd med den rent driftsmässigt och strömmässigt.

Jag är inte öht sugen att ha ett kinaelverk igen, även om det kan gå på frityrolja samt att jag helst inte riskerar mitt dyra elverk.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #11 skrivet: 06 dec-08 kl 15:19 »
Jag har idag startat ett försök att göra etylester av rapsolja( REE).  Satsen är bara en liter och jag har använt denauturerad etanol (denaturerat med lite isopropanol).

Sodan (NaOH) har jag tagit från ett propplösarmedel.

Värmde upp rapsoljan till ca 50 grader, och tillsatte ca 1,3 deciliter etanol. Blandningen blev väldigt tunn.

Jag blandade sedan 1,3 deciliter etanol med soda, försökte lösa upp så mycket det gick, och lät även en liten del som inte löst sig vara kvar.

Detta slog jag i etanol/rapsoljeblandningen.

När jag rörde om med en gaffel märkte jag att någon slags reaktion ägde rum.
En skiktning uppstod, men det verkade inte tillräckligt.

Då tillsatte jag lite mer soda, rörde om, och nu står det och håller på att skikta sig, det ser ut att gå ganska långsamt, så vi får vänta tills i morgon och se vad som har skett.

Det blir intressantare om beg olja använts, men det försöket ska jag vänta med.
Jag har en ide om hur det skulle kunna gå, utan att man behöver vara petnoga med kemin.

Jag har tagit en bild "före" och hoppas kunna komplettera med en bild "efter" i morgon med skiktningen synlig.

Därefter ska glycerol, tvål och vatten avskiljas.

Visar två bilder i morgon, oavsett hur resultatet blivit.

Om ni ger er på sådant här, tänk på att vissa kemikalier är vådliga, vissa reaktioner avger gaser, var tillräckligt försiktiga, SKYDDA ÖGONEN, inga barn eller husdjur i närheten.




« Senast ändrad: 06 dec-08 kl 16:05 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #12 skrivet: 07 dec-08 kl 11:45 »
Jag har nu kollat mitt försök och funnit att det inte gick att separera i någon högre grad. Jag har då neutraliserat den alkaiska lösningen med citronsyra, och då framgick att all etanol löste sig i oljan, det var nämligen olöst etanol som jag tog för skiktning.

Jag ska göra om försöket med kaliumhydrooxid, då natriumhydrooxiden inte löste sig bra i etanolen.

Man ska egentligen ha vattenfri etanol, men det är kostsamt, och jag tror att det kanske är möjligt att använda 96% etanol, om man kan få en olja som löser upp etanolen bättre, och kan stöta bort lite vatten.

Den soppa jag har kvar är tunn nog att fungera i en diesel, och det ingår oxå i vad jag vill testa, ifall man kan med etanol eller E85 tunna ut en olja så att det går att köra på i en diesel, även vid lite lägre temperaturer.

Ska köra upp en del av soppan i en dieselmotor och lyssna på hur det fungerar, jag kommer att "tvätta" genom att köra ett par minuter med ren petrodiesel efter för säkerhets skull.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #13 skrivet: 07 dec-08 kl 13:47 »
Det blev radikal ändring i programmet, visserligen kunde jag inte se att det skiktat sig, och det hade det inte i den meningen att det var två lager. Men det var gele i blandningen, tillsammans med tunn gul vätska.

Jag har nu silat bryggden och fått bort gelen, som när jag undersökte den inte i varjefall var tvål eller liknande, snarast kändes det som fett.  Jag har eldat upp det och fann att det brann, men inte med någon häftig fart.

Ska nu se vad den silade vätskan har för egenskaper.

På bild ett syns en tillstymmelse till skiktning, så som det var i gårkväll. Idag såg det ut som om det var allt i en fas, men då jag kollade det närmare var det en gelefas, som dock svävade i det övriga.




Här silas gelen av, gelen syns i glaset tv.



Ska senare kolla vad som nu blir över och om det innehåller vatten, etanol eller tvål.



Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

evabenke

  • Inlägg: 49
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #14 skrivet: 07 dec-08 kl 21:40 »
Spännande/välskriven & intressant läsning.
Med risk för att vara tjatig tackar jag än en gång för din möda att dela med dig.


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #15 skrivet: 08 dec-08 kl 07:47 »
Jag har nu tvättat biodieseln två ggr med vatten, första gången luktade det lite etanol i det vatten som skiktade sig och avskildes. I den andra tvätten verkade vattnet rent, lite doft av denatueringsmedlet.

Vi hade frost i går, så jag avstod från att testa i motor, utan jag testade i en oljebrännare, det fungerade utmärkt(biodiesel från begfett kan ju ersätta olja även för uppvärmning).

Jag ska nu försöka med kaliumhydroxid i stället, då jag tror att det löser sig bättre i etanol.
Jag fick ha ett etanolöverskott med natriumhydroxiden.

En sak som jag är glad över är att det faktiskt gick att få till synes i varjefall fin biodiesel, med etanol som inte är absolut, utan innehöll 4-5% vatten.

På sikt vill jag även framställa etanolen hemma, och ifall brist på begolja uppstår, prova och pressa olja hemma.  Rapsfrö och sockerbetor som råvara.

Fundera på en metod som gör att etanolen är denaturerad automatiskt vid framställningen, kanske en sån metod kan fås laglig.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #16 skrivet: 08 dec-08 kl 09:21 »
Förslag till hur man kunde tillverka etanol energieffektivare och få högt utbyte.

Försöksmodellen ska vara på ca 25 liter, grundprincipen är som en plastbrännare.

Skillnaden är ett lipidskikt som flyter ovanpå mäsken.

Tanken är att detta skikt som är hydrofobiskt, ska hålla tillbaka vattenmolekylerna, medan etanolen löses i lipidskiktet, som har en mycket hög kokpunkt. 

När temperaturen i den inre behållaren blir ca 50 grader, bör etanolen avges från lipidskiktet och kondenseras i luftkylaren. Allt mer av etanolen kan därefter efterhand lösas i lipidskiktet, tills det i stort sett endast är vatten kvar, och enligt teoretiska beräkningar borde det vara mycket hög styrka i den avdunstade etanolen.

Jag ska prova fram ett medium som mycket lätt löser mycket etanol, men är helt olösligt beträffande vatten.

Återkommer med mer när jag utfört testet. Som kommer att ha socker som råvara, men om det ska skalas upp använda sockerbetor.
« Senast ändrad: 08 dec-08 kl 09:32 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Horace engdahl

  • Gäst
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #17 skrivet: 08 dec-08 kl 09:26 »
har du inte provat med gengas?  elda med pellets är intresant eller?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #18 skrivet: 08 dec-08 kl 09:34 »
har du inte provat med gengas?  elda med pellets är intresant eller?

Frågan är besvarad tidigare i tråden! Trevlig läsning Hårace!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Horace engdahl

  • Gäst
SV: Biobränsle för fordon
« Svar #19 skrivet: 08 dec-08 kl 09:44 »
Frågan är besvarad tidigare i tråden! Trevlig läsning Hårace!

tack skytten,,  som alla vet så ÄLSKAR jag att läsa ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser