Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta betalt för stickat?  (läst 19324 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: ta betalt för stickat?
« Svar #20 skrivet: 16 dec-08 kl 00:36 »
Fast hon säljer mycket vuxensockar också ;).

Nu säljer inte jag ngt, och köper inte mycket heller - men är det något jag skulle överväga att köpa så är det just något lite mer originellt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 16 dec-08 kl 12:22 »
Jag sänkte priserna rejält i år och sålde nästan slut på vantar/pulsvärmare/mössor etc. Även livsmedlen (saft/sylt/honung) och vaxljusen sålde riktigt bra trots att jag inte sänkte de priserna. Troligen blev köparna extra spendersamma när de kunde köpa hantverk billigt och kunde då spendera sina pengar även på det övriga sortimentet.

Jag är mer än nöjd och det tror jag att köparna också är. Däremot fick jag lite kritik från de andra försäljarna för att jag var för billig :-[ :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #22 skrivet: 16 dec-08 kl 16:06 »
Jag sänkte priserna rejält i år och sålde nästan slut på vantar/pulsvärmare/mössor etc. Även livsmedlen (saft/sylt/honung) och vaxljusen sålde riktigt bra trots att jag inte sänkte de priserna. Troligen blev köparna extra spendersamma när de kunde köpa hantverk billigt och kunde då spendera sina pengar även på det övriga sortimentet.

Jag är mer än nöjd och det tror jag att köparna också är. Däremot fick jag lite kritik från de andra försäljarna för att jag var för billig :-[ :-*.

Det är lätt att förstå att andra försäljare (som kanske försöker leva på sitt hantverk) blir sura när du dumpar priserna. Det är som att såga av benen som de kämpar för att stå på.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #23 skrivet: 16 dec-08 kl 16:25 »
Nej, en verklig dumpning sågar av benen på den som dumpar.  :)

Nej, egentligen så ryker bådas ben och ingen blir glad på längre sikt.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Humle

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 16 dec-08 kl 16:54 »
Jag var jätteglad åt de fina lovikkavantar min mamma stickade åt min äldste när han var liten. Men förstog honom när han inte ville använda dem när jag minns min barndoms vantar fulla med isklumpar, och jämförde dem med hans vattentäta handskar, utan is, och i varje fall relativt torra.
Vackra hemstickade vantar (givetvis i ull), används väl mest som "finvantar" av vuxna, dvs de nöts inte ut så fort, så det behövs sällan köpas nya.

Det är fullt möjligt att sy en vattentät ytterhandske till de hemstickade lovikkavantarna. Det finns många moderna tyger att köpa som här http://www.shelby.fi/catalog/default.php?cPath=22&osCsid=3025d7258129f176dd4b23befebe85ff men i regel är det ytterhandske av skinn som gäller. Förr var ytterhandskar av hundskinn ganska vanliga :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #25 skrivet: 16 dec-08 kl 19:10 »
Här är en till som vägrar köpa "plast" ;)!

Enligt tanten som har stans handarbetsaffär så är det stört omöjligt att sälja handstickade vantar (hon är inte på marknader) medan sockar går åt som smör i solsken varje vinter. Vet inte varför det är så, men om du är med på marknad någon annan gång kan du kanske testa :)?

En vän till mig sålde vackra handstickade vantar på en hantverksmarknad. 8 år sedan är det nog, och hon fick 225 eller 250 kr per styck.
Tvåfärgade, vackra vantar med estniska motiv. I ull, naturligtvis!
Själv är jag mycket kräsen med handstickade vantar. Stickade med tunt garn ska de helst vara, så att mönstret ser riktigt avancerat ut.
Om det nu inte är Lovikka då, förstås!

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 16 dec-08 kl 19:31 »
Det är lätt att förstå att andra försäljare (som kanske försöker leva på sitt hantverk) blir sura när du dumpar priserna. Det är som att såga av benen som de kämpar för att stå på.
Det var aldrig tal om att dumpa priser och du drar alltför snabba slutsatser, snarare lät jag bli att ta ut överdrivet höga vinster på mitt hantverk. "Kritiken" från de andra deltagarna var snarare ett konstaterande över hur verkligheten ser ut om man vill sälja, dvs det går inte att ta ut vinster som täcker tiden man lagt ner på hantverket. Det är klart, hade där varit nån annan som sålde samma saker som jag så hade det kanske varit en annan sak, men det var det inte.

« Senast ändrad: 16 dec-08 kl 20:08 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #27 skrivet: 16 dec-08 kl 22:16 »
Det var aldrig tal om att dumpa priser och du drar alltför snabba slutsatser, snarare lät jag bli att ta ut överdrivet höga vinster på mitt hantverk. "Kritiken" från de andra deltagarna var snarare ett konstaterande över hur verkligheten ser ut om man vill sälja, dvs det går inte att ta ut vinster som täcker tiden man lagt ner på hantverket. Det är klart, hade där varit nån annan som sålde samma saker som jag så hade det kanske varit en annan sak, men det var det inte.

Kanske drog jag förhastade slutsatser av att du skrev att du "sänkte priserna rejält" och att du fick lite kritik från de andra försäljarna. Men när du nu lät bli att ta ut "överdrivet höga vinster", får man då lov att fråga vilken timlön du fick ut efter att du betalt material, skatt och moms, och tyckte du att den var rimlig för det arbete du lagt ner?

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #28 skrivet: 16 dec-08 kl 22:41 »
Hm, jag undrar om man inte antingen får ta ett billigt pris - eller safta till rejält. Hemslöjden säljer hemstickade vantar för knappa tusenlappen  :o  Tyvärr hittar jag ingen länk till annonsen (jag misstänker att det var Stockholmsgrenen med Svensk Hemslöjd som låg bakom) men vad jag minns så såg vantarna i sig inte särskilt speciella ut, däremot sprutade det exklusivitet och stilenlig hantverkslyx om själva reklamen. Skulle vara intressant att få veta vad utfallet blev.

Prissättning är svårt, för det är också en kvalitetsmarkör. Tar man för litet betalt börjar folk undra om kvaliteten är dålig, tar man för mycket blir folk snåla och kan tänka sig sämre stickade saker från Indiska. Det realistiska priset ligger nog mellan 200 och 300 även om jag personligen skulle sätta 500 på ett par bra stickade vantar.

Sen håller jag med om att stickade vantar är opraktiska - de samlar snö och blir blöta. Strumpor skyddas av skorna och är sköna att ha som tofflor inomhus, så det är nog inte konstigt att de säljer bättre. Men har ingen försökt med halsdukar; lätta att sticka, lätta att ta ett billigt pris för - eller?

Melica

« Svar #29 skrivet: 17 dec-08 kl 00:04 »
Hm, jag undrar om man inte antingen får ta ett billigt pris - eller safta till rejält. Hemslöjden säljer hemstickade vantar för knappa tusenlappen  :o  Tyvärr hittar jag ingen länk till annonsen (jag misstänker att det var Stockholmsgrenen med Svensk Hemslöjd som låg bakom) men vad jag minns så såg vantarna i sig inte särskilt speciella ut, däremot sprutade det exklusivitet och stilenlig hantverkslyx om själva reklamen. Skulle vara intressant att få veta vad utfallet blev.

Jag tror att du har alldeles rätt. Din kommentar fick mig att bläddra runt lite bland hemslöjdens sidor. Vad sägs om:

"Påsömvante med kavelfrans
3 trådigt ullgarn
Svart el. vit
Pris färdig produkt: 1500 SEK
Materialsats: 290 SEK" ?

finns att beskåda på: http://www.dala-floda.com/hemslojd/
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #30 skrivet: 17 dec-08 kl 00:18 »
1985 sålde jag mina mössor för 500:- på NK i Stockholm. Jag undrar ju vad jag hade kunnat ta för dom idag?

anette i bugared

• -
« Svar #31 skrivet: 17 dec-08 kl 12:47 »
1985 sålde jag mina mössor för 500:- på NK i Stockholm. Jag undrar ju vad jag hade kunnat ta för dom idag?
Pratade med några hantverkare som säljer på lite "bättre" ställen och enligt dem så är det inte lika lätt idag att sälja till höga priser som det var för 20 år sedan, numera är det tydligen mycket svårare att sälja och vissa dagar får de inte sålt något alls. Minns själv när julmarknadsstånden i Nordstan (Göteborg) startade, det gick att sälja hantverk till nästan vilka fantasipriser som helst. (Mina hemvävda mattor gick då för 3-500 kr/meter, idag bryr jag mig inte ens om att sätta upp väven, jag köper fina, nästan oanvända handvävda mattor för 20 kr/meter på loppisar). . Hyran i Nordstan ligger förresten på från 375 kr/bord och dag. "Mina" marknader är gratis.

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 17 dec-08 kl 12:54 »
Kanske drog jag förhastade slutsatser av att du skrev att du "sänkte priserna rejält" och att du fick lite kritik från de andra försäljarna. Men när du nu lät bli att ta ut "överdrivet höga vinster", får man då lov att fråga vilken timlön du fick ut efter att du betalt material, skatt och moms, och tyckte du att den var rimlig för det arbete du lagt ner?
Det är just detta, att om jag tar ut timlön så blir hantverket alltför dyrt att sälja men om jag nöjer mig med att ta betalt för mina faktiska utgifter (garn etc.) och ser handarbetet som den trevliga hobby det är så blir priset ett annat. Jag har alltså gått ifrån att jaga löneinkomster genom mitt hantverk, det går inte att leva på stickade vantar och filtade väskor. Dessutom är omsättningen såpass låg att jag betraktar hantverket som hobby ur skattehänseende.

Elin P

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 jan-09 kl 18:47 »
Kollan in priserna på Erica Laurells virkade grejer.... http://www.ericalaurell.se/

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 14 jan-09 kl 11:50 »
Färdigstickat är inte alltid så lätt att sälja utan att gå med förlust, men jag blev glatt överraskad av hur bra betalt jag fick för mitt handspunna garn när jag sålde det på Tradera, mellan 500-1000 kr  per kilo. Det är ju nästan i höjd med vad allmogeföreningen rekommenderar.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #35 skrivet: 21 jan-09 kl 15:31 »
Kollan in priserna på Erica Laurells virkade grejer.... http://www.ericalaurell.se/

Jättesnygga grejer, tråkigt bara att hon bara har anorexismala modeller, jag blir så ledsen i hjärtat då...
elliha.blogspot.com

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #36 skrivet: 22 jan-09 kl 20:07 »
Sen håller jag med om att stickade vantar är opraktiska - de samlar snö och blir blöta. Strumpor skyddas av skorna och är sköna att ha som tofflor inomhus, så det är nog inte konstigt att de säljer bättre. Men har ingen försökt med halsdukar; lätta att sticka, lätta att ta ett billigt pris för - eller?

Jättebra att de handstickade är opraktiskta - enda sättet att behålla ett par vantar fria från kodoft... är de bra tar jag de till ladan men handstickade fastnar hö och allt möljigt i så dom kan jag bara ha till och från jobbet...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hundeuld

• Hundeuld.dk
« Svar #37 skrivet: 28 jan-09 kl 19:01 »
Jeg tør næsten ikke fortælle hvad jeg får for en trøje i håndspunden garn efter kundens egen tegning og oftes af kundens egen hundeuld der er spundet. mellem 3500.- og 4000.- Danske kroner. Der bliver kun lavet 1 model af hver

Håndstrikket luffer af håndspundet garn 250,- danske kroner

Mange varme hilsner fra uldkunsteren i Danmark
Bente Vinding
www.hundeuld.dk www.rokken.dk

Elin P

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 28 jan-09 kl 20:10 »
Jeg tør næsten ikke fortælle hvad jeg får for en trøje i håndspunden garn efter kundens egen tegning og oftes af kundens egen hundeuld der er spundet. mellem 3500.- og 4000.- Danske kroner. Der bliver kun lavet 1 model af hver

Håndstrikket luffer af håndspundet garn 250,- danske kroner

Så vackert!!!
Jag tycker du är väl värd de pengarna för allt arbete!!! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser