Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travsport = Djurplågeri ??  (läst 12639 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Travsport = Djurplågeri ??
« Svar #60 skrivet: 02 dec-08 kl 09:09 »
Tvätta inte handen ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #61 skrivet: 02 dec-08 kl 09:50 »
På Jägersro för många år sedan så visade de upp Ego Boy. Han var tjock, gammal och stel men så jäkla stolt över att få stående publikovationer igen ;D Gissa vem som stortjöt :-[
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #62 skrivet: 02 dec-08 kl 09:58 »
Neeeej, inte Ego Boy!!!  Faan, jag kan inte komma på vad hästen heter. Hjälp en gammal, glömsk människa. Dett är horribelt.
                                                                                                                         Groucho Marx

Körven

• Värmland
« Svar #63 skrivet: 02 dec-08 kl 10:23 »

Efter som jag vet allt om hästar så får jag även på detta område hjälpa alshäjmer kandidaterna..........Det är inte lätt efter som jag inte var där eller har en aning om vilken häst du menar.Jag är även expert på feta gammla hästar så jag misstänker att det är Legolas du glömmt namnet på.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #64 skrivet: 02 dec-08 kl 10:32 »
Tack Körven!! Du får dagens hjältemedalj av mej :-*
                                                                                                                         Groucho Marx

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #65 skrivet: 02 dec-08 kl 14:30 »

Här en länk där den omnämnde Stig H. medverkar. I mitt tycke är det en rejäl person med gott om sunt förnuft och är realist och har inga behov att dra på växlarna varken åt det ena eller andra hållet för att få uppmärksamhet..

Men klart det är roligare med en färgstark person som går att elda lite fart på...  ;D

Men banvetrinären anställd av jordbruksverket, han har väl inga behov att dra på växlarna varken åt ena eller andra håller? Han hade ju bestämda åsikter om hur vissa travhästar mår..
Är han i behov av uppmärksamhet?
Är han avundsjuk?
Hämnd?

Eller pratar han enbart av egen erfarenhet?
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Frances

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 02 dec-08 kl 14:48 »
Jag syftade på amatören som är välkänd också..... ;D

Känner inte till veterinären särskillt mycket. Trodde det var en avelsveterinär faktist. Mne det kanske finns fler veterinärer som heter Darenius, förutom hans fru då.

Det är väl klart att travhästar är sjuka och skadade som alla andra hästar.
Jag har försökt fundera på detta, lugnblödning som han så gärna pratar om.. Jag är uppväxt i travstall på ca. 30 hästar, gått travgymnasiet, praktiserade på många håll, och sedan jobbat heltid med travhästar. Jag har under hela tiden träffat på 2 st med symptom som  skulle kunna vara lugnbödning. Ingen av dom uppvisade några symptom under lopp. Båda blev ridhästar när symptomen uppdagades. För mig känns det inte som ett jätteproblem. Visserligen hade jag valt att skicka dom hästarna på slakt istället om dom varit mina...

Magsår, ja, det är inte ovanligt bland hästar överhuvudtaget med tanke på vad dom matas med och i många fall, även under stimulering istället för hårdträning.. Och munskador.. På hästar jag skött om, har det så klart dykt upp munproblem, men då har det ganast avhjälpts med tandvård och byte av bett. Det är ju aldrig nån som kör en häst med sår i munnen dag ut och dag in.

Men vad vet jag, jag är ju ingen veterinär.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #67 skrivet: 02 dec-08 kl 21:00 »
Känner inte till veterinären särskillt mycket. Trodde det var en avelsveterinär faktist. Mne det kanske finns fler veterinärer som heter Darenius, förutom hans fru då.

Det är väl klart att travhästar är sjuka och skadade som alla andra hästar.

Alltså, grejen är ju den att även veterinärer kan ha åsikter som är just åsikter och inte fakta... Jag har nåt svagt minne om hur ett par veterinärer gjorde nåt försök att stoppa westernridningen i sverge för en massa år sen... Hästar skulle visst bli extremt skadade av westernridningen som var så extrem.... Allt är relativt! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 06 dec-08 kl 19:43 »
Nu känner sig veterinären missförstådd.. ::) Klippt från travnet:

Kritiken är riktad mot staten

Många har således fått intrycket att banveterinär Darenius är kritisk mot travsporten och dess aktiva då hans kritik egentligen är riktad mot staten som låter sporten utvecklas mer på spelets villkor än hästens.

– Jag har buntats ihop med andra för att jag uttryckt en viss kritik riktad mot staten och statsmakterna. Jag ser tillståndet hos hästarna som ett bevis för att tillsynen av djurskyddet inte fungerar och jag vill inte vara ett alibi för att det gör det.

Han menar att banveterinärens nuvarande roll är föråldrad och inte längre är relevant för hur travsporten fungerar i dag. Darenius är betänksam inför framtiden och den förändrade syn på travhästarna som utvecklas.

– Jag är lite bekymrad för framtiden då tumskruvarna dras åt och man sätter mer fokus på spelet och mindre på hästen. Det är för mycket spel och för lite sport – och därmed för lite häst, helt enkelt.

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #69 skrivet: 06 dec-08 kl 20:02 »
– Jag är lite bekymrad för framtiden då tumskruvarna dras åt och man sätter mer fokus på spelet och mindre på hästen. Det är för mycket spel och för lite sport – och därmed för lite häst, helt enkelt. [/i]

Jag håller med honom till fullo.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Frances

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 06 dec-08 kl 20:20 »
Det har travtränarna själva försökt motverka i möjligaste mån.

Det har varit otroligt irriterande med tex. reklamen om "miljonerna" att folk går och ser spelar för att spela på "jackpot" utan att knappt veta vad kvällens stjärna heter!!

Den nya reklamen från ATG som fokuserar på stjärnorna inom sporten har varit mycket välkommen! Och att verkligen poängtera att det är hästar som tävlar, inte siffror....

By The Way så vill jag coskå passa på att säga att tvärtom vad  många tror så har vi aktiva sällan koll på spel! Vi sympati spelar på hästar vi känner, Men att sätta en V75 är vi inte mycket bättre på än vilken spelare som helst! Dessutom får en kusk inte ens spela och hästskötarna har inte tid :P

salvia 22

« Svar #71 skrivet: 06 dec-08 kl 20:29 »
Jag hoppas mycket på att de yngre som går på t.ex vången får lära sig att hantera hästar på ett bra sätt. jag tycker att grisfösaren är en liten del i djurplågeriet som pågår på travbanorna.Sress alla prylar som hängs på hästen tex tungbadet som knyter fast tungan , alla hästar som tvärdör på tävlingarna, alla som nästan aldrig får vara ute i hagen . alla som aldrig får gå på grönbete mm,mm,mm hoppas debatten fortsätter 

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #72 skrivet: 06 dec-08 kl 20:48 »
Jag hoppas mycket på att de yngre som går på t.ex vången får lära sig att hantera hästar på ett bra sätt. jag tycker att grisfösaren är en liten del i djurplågeriet som pågår på travbanorna.Sress alla prylar som hängs på hästen tex tungbadet som knyter fast tungan , alla hästar som tvärdör på tävlingarna, alla som nästan aldrig får vara ute i hagen . alla som aldrig får gå på grönbete mm,mm,mm hoppas debatten fortsätter 

Eller hur! Det var ett alldeles för kort program för att lyfta fram allt.

Frances

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 06 dec-08 kl 21:03 »
Jag svarar:

Jag tycker det är bättre binda tungan istället för att , som många ridhästar får uppleva, dom har tungan över bettet och har en ryttare som sitter på ryggen och sågar och skäller på hästen att den är dum.. ::)

Har aldrig nånsin sett en travhäst som aldrig varit i en hage, däremor drösvis med ridhästar. Är det bara jag? 

Alla hästar som tvärdör? Detb är väldigt synd att tidningarna inte har lust att skriva om dom hästarna som stendött under en ridtur i skogen, dom finns dom också, tro mig!

Att en häst under tävlingssäsong inte går på grönbete beror på att man inte vill få magen i obalans på dom med foderväxlingar, men det kanske är taskigt?

Snälla, ka inte alla bara prata om ren fata och inte saker som dom tror så blir diskussionen mycket mer givande, känns idiotskt att beöva förklara  saker som är helt tagna ur luften!!  :o

Frances

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 06 dec-08 kl 21:17 »
Våran illa plågad travhäst som inte får gå i hage?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 06 dec-08 kl 21:23 »
Våran illa plågad travhäst som inte får gå i hage?

Försök inte, vi vet nog vad man kan göra med Photoshop.

Frances

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 06 dec-08 kl 21:35 »
 :P

I själva verket springer jag bakom hästen och smäller den över arslet med en långpiska på en travbana och har bundit tungan  bakom ganascherna..men det är Annapanna som har hjälpt mig att redigera så att det ser ut som hon går i en hage :-[
« Senast ändrad: 06 dec-08 kl 21:44 av Frances »

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #77 skrivet: 06 dec-08 kl 22:01 »
Är det inte så, Frances, att travhästägare- och tränare vill ha hästarna i hage för att de ska hålla igång och inte bli så stela?

Många som tävlar högre klasser i dressyr och hoppning låter däremot inte sina hästar gå ute mer än en liten stund om dagen pga skaderisk. Märk att jag skriver många, inte alla.
                                                                                                                         Groucho Marx

Norrsken

• -
« Svar #78 skrivet: 06 dec-08 kl 22:09 »
Kan man inte helt enkelt konstatera att det finns avarter överallt, och att det är avarterna som bör bekämpas, inte sporten i sig?!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #79 skrivet: 06 dec-08 kl 22:31 »
Har aldrig nånsin sett en travhäst som aldrig varit i en hage, däremor drösvis med ridhästar. Är det bara jag? 

Nix, det är min uppfattning också, även om jag inte är ngt travfan! Det måste jag säga, att det är det bästa med travsporten  ;). Alla hästar får gå ut i hage. När vi bodde "granne" med Alf Palema så nog tusan gick han i hagen även när det var dåligt väder. och inte var det en platt grusplätt osm den mååånga ridhästar blir tilldelade. Inte heller kom det ngn skötare och fångade in honom så fort han tog ett travsteg i hagen, utan han fick busa runt. Och det är vad jag tycker mig sett i travstall generellt.

Vad gäller ridhästar däremot, som jag jobbat med... "Hage" dvs liten grusfyrkant några timmar vid vackert väder. Några travsteg = intag. Även många hobbyhästar som bara går ett par timmar varje vecka står ofta i dylika hagar. Det har jag aldrig sett travhästar göra, annat än vid konvalecens...

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser