Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travsport = Djurplågeri ??  (läst 12629 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Travsport = Djurplågeri ??
« Svar #80 skrivet: 06 dec-08 kl 22:41 »
Och Alf Palema är tametusan, om inte den dyraste, så iallafall  bland dom tre dyrbaraste i Sverige! Argumentet inom ridsporten mot hage är att dom inte vill att deras dyra ridhäst inte ska skada sig i hagen, och då har jag bara frågat några sketna ridskolechefer varför dom gör så :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fräsen

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 06 dec-08 kl 23:17 »
och vad händer om inte hästen får röra sig fritt i kuperad terrräng el liknande??? SKADOR!! Muskler och senor stärks genom rörelse/belastning INTE boxvila..
Även jag har sett detta med box/frimärksstor hage enbart bland ridhästar.
Varför envisas så många med att hålla hästar en och en i dessa pyttesmå "hagar"?
Hästen är ett flockdjur!!

Frances

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 06 dec-08 kl 23:30 »
En travhäst får iallafall i träning röra sig över stora ytor och sträcka ut.. En ridhäst (tävlings-) får en skritttur ute i det fria med lite tur, annars ridhus/paddock. Att dom inte får cellskräck????
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fräsen

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 06 dec-08 kl 23:32 »
En travhäst får iallafall i träning röra sig över stora ytor och sträcka ut.. En ridhäst (tävlings-) får en skritttur ute i det fria med lite tur, annars ridhus/paddock. Att dom inte får cellskräck????
Det är kanske därför halvblod är så jävla stirriga?

covboy

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 07 dec-08 kl 11:01 »
Men man vill ju vara bättre än de andra.. ;D

Norrsken

• -
« Svar #85 skrivet: 07 dec-08 kl 11:20 »
Dessvärre tror jag att det är dumt att generalisera! Jag känner till många travhästar (ja, aktiva, som inte är ridhästar) som står i små fyrkanter, något större än konvalecenthagar...  Jag skulle nog säga att DET är ett problem, oavsett om hästen drar sulky eller bär ryttare när den motioneras!

Grejen är den att attityder kan vara väääligt svåra att förändra, speciellt när folk hävdar att "så här har vi aaalltid gjort", men... det blir ju inte lättare av att spä på motsättningar! Jag tror starkt på att man kan lära av andra! Men det är väl jag som är skum då förståss!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

guba

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 07 dec-08 kl 11:35 »
Jag tror starkt på att man kan lära av andra!

Hrmpff, inte då, men man kan alltid lära andra ::)

Norrsken

• -
« Svar #87 skrivet: 07 dec-08 kl 12:05 »
Hrmpff, inte då, men man kan alltid lära andra ::)
;D ;D Men du, det ena ger det andra! Ett öppet, icke fördömande sinne är liksom förutsättningen! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

guba

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 07 dec-08 kl 12:32 »
Ett öppet, icke fördömande sinne är liksom förutsättningen! ;)
Jo, ett öppet sinne är nog bra, rent av förutsättningen för att se dumheterna som bör fördömas 8)

fjäderfän

« Svar #89 skrivet: 07 dec-08 kl 20:19 »
Det är kanske därför halvblod är så jävla stirriga?

jobbade i ett hoppstall innan jag kom ditt fick inte hästarna gå ut. tillslut lyckades jag få släppa ut 4 hästar av 12 omdagen och dom andra fick se ridhuset och boxen och helt störda va dom oxå.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

covboy

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 21 jan-09 kl 23:08 »
Detta är inte travsport men kanske Djurplågeri  :o 

Taggis

• vänner
« Svar #91 skrivet: 21 jan-09 kl 23:44 »
Fy f-n säger jag bara  :( :'( !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

fjäderfän

« Svar #92 skrivet: 22 jan-09 kl 08:49 »
troligen en allt för vanlig syn. djur har ingen respekt alls dom är bara ett föremål man kan behandla hur som.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 22 jan-09 kl 11:44 »
Får dina travare gå tillsammans i hagarna eller går dom själva?

Jag minns ett travstall i rosersberg som låg granne med en ridskola .
Travarna stod i platta rutor ensammna ,, ridskolehästarna gick på lösdrift!  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 22 jan-09 kl 12:21 »
Dom får gå ihop i stora hagar ja. Men även om dom inte går i stora hagar så får dom ju en helt annan rörelse än normalridhästen. Dom avverkar iallafall minst en mil per träningspass . Ridskolehästen får i regel se en fyrkantsspår under arbetet... ::)

Aldrig sett ridskolehästar på lösdrift. Bara i spiltor. O andra sidan har jag inte sett så många ridskolor, men jag har praktiserat på tre stycken.

fluffagget

• Anna på Toften
« Svar #95 skrivet: 23 jan-09 kl 19:13 »
Det finn brister inom all hästsprt va så säkra.

det jag undrar inom travet är, vilken tvååring är mogen i huvudet och kropp för att starta lopp??    Pengarna som styr???!
Brains befor Beauty

Frances

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 23 jan-09 kl 19:25 »
Först och främst vill jag påpeka att det är milsvid skillnad på en två-åring som tränats för trav och "ridhäst" två-åringar. Det går inte ens att jämföra på samma dag.

Men självklart är inte alla mogna för det. Och en sak till som man tar i beaktande om man ska starta eller inte är att en travhäst har 5 företräden till start. Man kan inte tävla när man vill hur som helst utan man har ett poängsystem för att man ska komma med i ett lopp. Det kanske finns tolv platser i ett lopp och 40 - 200 anmälda!
Lyckas man inte i sina fristarter, då är man illa ute. Det kan innebära att man har fördärvat hästens chanser för lång tid framöver om man inte skaffar sig poäng i dom loppen, då kommer man helt enkelt inte med! Inte i dom loppen som passar hästen iallafall.

Så inte startar man en ofärdig häst för skojs skull inte, det är inte bara möjlighter att tjäna pengar utan man tar en risk också.

Vi har startat några få två-åringar, men inte många i procent. Dessutom två-åringstävlandet i Sverige är än så länge väldigt överkomligt. Tittar man över till USA så börjar det likna skräckinjagande!

guba

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 23 jan-09 kl 22:42 »
vilken tvååring är mogen i huvudet och kropp för att starta lopp??    Pengarna som styr???!
Frågan är fel ställd, ålder har inget med saken att göra. De som startar tidigt är av en tidig stam vilket innebär en helt annan häst än en sent utvecklad.
Tidiga såväl som sena hästar finns i hela spannet från extrema sprinters till sega stayers.
Hästägare som vill ha snabba pengar köper eller avlar på material som ger tidiga hästar med, inte alltid men ofta, kort förbrukningstid.

Tvåringar är by yhe way otroligt mer mogna än de hästar som startar i "babyraces". De är inte äldre än sex månader, där kan vi snacka omogna hästar, eller?

Självklart är det som alltid, money make's the world go around.

fluffagget

• Anna på Toften
« Svar #98 skrivet: 24 jan-09 kl 11:55 »
Först och främst vill jag påpeka att det är milsvid skillnad på en två-åring som tränats för trav och "ridhäst" två-åringar. Det går inte ens att jämföra på samma dag.

Men självklart är inte alla mogna för det. Och en sak till som man tar i beaktande om man ska starta eller inte är att en travhäst har 5 företräden till start. Man kan inte tävla när man vill hur som helst utan man har ett poängsystem för att man ska komma med i ett lopp. Det kanske finns tolv platser i ett lopp och 40 - 200 anmälda!
Lyckas man inte i sina fristarter, då är man illa ute. Det kan innebära att man har fördärvat hästens chanser för lång tid framöver om man inte skaffar sig poäng i dom loppen, då kommer man helt enkelt inte med! Inte i dom loppen som passar hästen iallafall.

Så inte startar man en ofärdig häst för skojs skull inte, det är inte bara möjlighter att tjäna pengar utan man tar en risk också.

Vi har startat några få två-åringar, men inte många i procent. Dessutom två-åringstävlandet i Sverige är än så länge väldigt överkomligt. Tittar man över till USA så börjar det likna skräckinjagande!

Tack för ett bra svar!
Brains befor Beauty

Frances

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 24 jan-09 kl 13:05 »
Var så go   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare
Lasse-hatten, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser