Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travsport = Djurplågeri ??  (läst 12652 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Travsport = Djurplågeri ??
« Svar #40 skrivet: 01 dec-08 kl 11:13 »
Det är så sant Charlotte!
Det första som slog mig att här har jag suttit och tittat på Kalla Fakta många gånger..och förfasads  över "sanningar"   :o  Och nu ser jag precis hur dessa "sanningar" framställs.. har tänkt tillbaka på olika program och nästan skäms över  att  jag "gått på" allt möjligt.:-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Körven

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 01 dec-08 kl 11:20 »
Om man nu skall vara lite förståndig,och fundera på vad det handlar om.

Journalisten är denne objektiv,eller vill han skapa rubriker.Göra ett repotage som blir omtalat.Tja det är nog det som dom flesta journalister är ute efter,inte är det objektiviteten som dom letar efter.Inte blir det något omtalat repotage om någon som mockar hästskit och drar skottkärror med spån.Selar av och på och spolar av svettiga hästar,sitter och fryser i långsamkärra.Åker flera mil tidigt på morronen till något löp,och kommer hem sent på kvällen och inte fått en matlapp engång.
Det är inget att skriva om,möjligen om någon vill göra en variant på "Barnen på Frosmofjället"

Sedan har man konsumenten som ser på hela hemskheten på TV,naturligt vis som sak kunnig.
Som uttalar sig om något dom bara tror sig veta,efter som dom varit medryttare på en gammal travare"Varmblod"
Vår käre Franses och jag har tidigare diskuterat om tvååringar som travare,jag tycker det är käpprakt åt hel........Det ställs mycket hårda krav på travhästar i dag pga av dom stora kostnader för hästägarna.Där av är prissummorna där efter också.

Jag slutade med travare i början på 80 talet,redan då märktes det vart hän det barkades.ATG började lägga sig i förmycket,samt att det blev aldeles förmycket av Bissnis i det hela.

Nu har jag inte tid längre
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 01 dec-08 kl 12:15 »
”Det krävs hårdare straff”

Stig H Johansson, Sveriges mest meriterade travtränare genom tiderna, vill att travsporten ska bestraffa de kuskar som ofta döms ännu hårdare.
– Det finns ett antal som blir bestraffade oftare än andra. För att de ska sluta krävs hårdare bestraffningar i form av avstängningar, säger Stig H Johansson, som var intervjuad i över en timme för programmet, men som inte syntes alls.

guba

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 01 dec-08 kl 12:40 »
Timvis av intervjutid går ofta åt för att åstadkomma någon minuts användbar film,

Jag och min häst slet i vårt anletes svett under dryga fyra timmar upp och nerför ett berg på en gammal gruvväg med anor från 1507.

När TV programmet sedan visades så var vi med i 8 sekunder, men det var kul ändå :)

Det var dock inget djurplågeri, vi gillar att arbeta.

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 01 dec-08 kl 12:49 »
Intressant är ju också att dom valde att ha en av de mest djupgående intervjuerna (inte för att något någonsin är så värst djupgående i den sortens TV-program) med en amatörkusk som är så Mediak*t att han svälter sig och drar runt på Anna Skipper i sulky för att få sin stund i rutan...
Undrar om han var svår övertalad till att ha rätt inställning för programide´n så att han slapp bli bortklippt?  ;) Han har förmodligen mer kunskap att komma med än Stig H...
                            Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 01 dec-08 kl 17:19 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #45 skrivet: 01 dec-08 kl 13:06 »
Eller så hade han mindre att förlora..
Stig H hade ju åsikter om hur man ska  ta itu med dålig hästhantering (att återfallsförbrytarna ska straffas hårdare) och skulle ju helt ha förstört Kalla Faktas vinkling att "Storfräsarna" är dom värsta bovarna.
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 01 dec-08 kl 13:11 »
Guba
Det är väl skillnad på vad man kallar arbeta.
Travhästen har ju inget liv, om den inte springer av satan.
Hedemorahöns

guba

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 01 dec-08 kl 13:32 »
Travhästen har ju inget liv, om den inte springer av satan.
Eller så är det just det den får, om den inte slaktas och hamnar i frysen förståss, mums :)

Frances

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 01 dec-08 kl 13:41 »
Jag har förresten inte tagit  någon större notis om amatören i fråga.. Charlotte har helt rätt i vad  hon säger..och det är inte första gången han har behov av att synas och höras.. Och amatörtränare som klär sig själv och sina hästar helt i rosa, har aldrig imponerat på mig med sin seriösitet... ;D ;D ;D  Fast tänkte förståss inte på dom som är utanför travkretsar och inte känner till honom sen tidigare..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 01 dec-08 kl 15:11 »
Det var ju inte vem som helst som klipptes bort. Som att klippa bort Stephen Hawking i ett reportage om svarta hål.

Frances

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 01 dec-08 kl 15:29 »
Men det säger ju en del om att det förmodligen inte var fördelaktigt för reportaget som sades i den intervjun.. ;D

covboy

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 01 dec-08 kl 15:32 »
Vad jag vet så har man travat med finnhästen ända sedan 1850 talet .. Litet kanoner drog den ibland då vi krigat men det har bara sporrat den.. ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 01 dec-08 kl 16:27 »
tja, det kan vi ju tycka olika om.... :P

Läs själv vad Stig H. tyckte om bortklippningen  ;D www.travsport.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 01 dec-08 kl 17:14 »
Postmodernismen möter travsporten... ;)

Frances

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 01 dec-08 kl 17:19 »
Citera
"inbördesbeundranauktoriteter"
  Nu har Vresus missuppfattat nånting ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #55 skrivet: 01 dec-08 kl 20:03 »
Jag missade dessvärre inslaget... ngn som vet om det kommer i repris? Vore tämligen intressant att se allt djurplågeri...  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

fjäderfän

« Svar #56 skrivet: 01 dec-08 kl 20:09 »
titta på tv 3 hemsida borde ju finnas nått där.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Västergötland
« Svar #57 skrivet: 01 dec-08 kl 20:24 »
TV 4, annars rätt ;D

http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.746706

Här en länk där den omnämnde Stig H. medverkar. I mitt tycke är det en rejäl person med gott om sunt förnuft och är realist och har inga behov att dra på växlarna varken åt det ena eller andra hållet för att få uppmärksamhet..

Men klart det är roligare med en färgstark person som går att elda lite fart på...  ;D
« Senast ändrad: 01 dec-08 kl 20:42 av Frances »

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #58 skrivet: 01 dec-08 kl 21:36 »
Tycker oxå att Stig H är en vettig hästhållare.....
Och för att inte glömma bort Jan-Olov Persson o hans kallblodstravare som bland annat Järvsöfaks...
Annars tycker jag att det är skit med Travsporten som dom behandlar hästarna.mvh c.

P S...sätter in en bild på J-O och Faksen när dom var på Tingsrydstravet o hälsade på.....
JAG KLAPPADE FAKSEN :o :o ;D :D ;) :)....

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #59 skrivet: 02 dec-08 kl 06:03 »
Citera
JAG KLAPPADE FAKSEN      ....

Din lyckost ;D
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser