Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travsport = Djurplågeri ??  (läst 12654 gånger)

fjäderfän

SV: Travsport = Djurplågeri ??
« Svar #20 skrivet: 30 nov-08 kl 20:24 »
håller med bort med tvårsloppen och djurförbud om man åker dit för piskning.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

covboy

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 30 nov-08 kl 21:44 »
Piskar man hästar, :o

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 30 nov-08 kl 21:59 »
Ang. två-årsloppen så pratar dom om si o så många procent av två-åringar som, blir skadade..men det är endast 6-7 procent (vet ej exakt, men en bra gissning) som överhuvudtaget kommer till start som två-åringar och även då tävlas dom oerhört sparsamt, många kanske inte gör mer än 1-2 lopp då..

Allt dom tog upp var ju givetvis det värsta dom kunde hitta, bildsekvenserna med hård drivning tex. ska absolut inte ses som något som är gängse, alla kommer ihåg dessa drivningar som något alldeless  häpnadsväckande och personerna i fråga blev också dömnda.

En annan sak som dom kunde ha förtydligat är att bötessummorna dom visade upp för "busarna" är inte enbart drivningar utan det inkluderar förseelser av högst stort spann, från drivningar givetvis, till snäv körning, försen ankomst till defileringen, orsakande av omstart osv. Det går ju också tänka på det att dom som kör in  mest pengar kör också flest lopp och därmed har fler möjligheter att skaffa sig bestraffningar. Det betyder inte att Fredrik B. Larsson tex. är värst på att spöa hästar. Det där tyckte jag blev högst orättvist!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #23 skrivet: 30 nov-08 kl 22:49 »
En annan sak som dom kunde ha förtydligat är att bötessummorna dom visade upp för "busarna" är inte enbart drivningar utan det inkluderar förseelser av högst stort spann, från drivningar givetvis, till snäv körning, försen ankomst till defileringen, orsakande av omstart osv. Det går ju också tänka på det att dom som kör in  mest pengar kör också flest lopp och därmed har fler möjligheter att skaffa sig bestraffningar. Det betyder inte att Fredrik B. Larsson tex. är värst på att spöa hästar. Det där tyckte jag blev högst orättvist!

Jag tror nog att hästarna tycker att det är högst orättvist att bli piskade när de redan gör sitt bästa...

Det handlar ju inte om vem som är värst på att spöa hästar, det tragiska är att det förekommer..
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

tessiem

« Svar #24 skrivet: 30 nov-08 kl 23:07 »
Håller med om att två-årslopp borde förbjudas & spö också.
Häpnandsväckande att en kusk piskat hästen så den hade synliga ränder! Han borde bli avstängd! >:(

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 30 nov-08 kl 23:10 »
Citera
Jag tror nog att hästarna tycker att det är högst orättvist att bli piskade när de redan gör sitt bästa...

Det handlar ju inte om vem som är värst på att spöa hästar, det tragiska är att det förekommer

Visst är det!

Såg idag på TV från Globen hur en ponny-unge drar en enhandare i sidan på sin ponny direkt efter att dom kommit in på banan, innan dom hoppat en enda hinder ens..  :o    På en travbana hade en sån tjottablängare gett BÅDE böter och avstängning!

Nä, jag tror inte heller dom var ute efter att hänga ut någon av kuskarna som värst på att spöa  hästar, men det var precis vad dom gjorde med det inslaget!

Tessiem, du kan ge dig på att han blev det också.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 nov-08 kl 23:12 »
Undrar om inte den här granskningen blir spiken i kistan för travsporten ::)

Frances

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 30 nov-08 kl 23:13 »
Det tror jag inte alls. Däremot finns det mycket annat som talar för det just nu. Ekomiska läget gör ju inte saken bättre.

Norrsken

• -
« Svar #28 skrivet: 01 dec-08 kl 01:37 »
Jag misstänker det kan förekomma mera djurplågeri ytterom hästsporten.. Tycker det är mera djurplågeri då man inte gör nåt med sin häst.

Hästar som är bortglömda och inte tränas kan väl inte må bra.. ::)

Håller med till viss del där, trotts att jag själv har en häst som inte gör speciellt mycket... Men, allt är ju relativt! Jag VILL förståss att han ska få göra mer, men har dessvärre inte den möjligheten... Och, jag har sett det allmäna kunskapsläget bland den kategori hästfolk som skulle vara potentiella köpare om han skulle säljas. Jag vet också att han är en ovanligt känslig individ. Och, jag har erfarenhet sett hur han farit illa med folk vi haft som medryttare, hur en i grunden väldigt positiv häst kunnat fås att böra konstra, trilska, backa, vägra gå fram och sånt som jag aldrig kunnat drömma om att han skulle göra! Så, i brist på bättre så ser jag faktiskt hellre att han går i  stora fina hagar, med sällskap, och med en ryttare som tycker om honom och passar honom, även om hon bara har möjlighet att rida honom nån gång varannan vecka... Hellre det än att han far illa med oförstående ryttare, får stå ensam i nån liten frimärkshage, rids i fel form så han får skador, etc. etc. För ja, jag har sett sånt, och dessvärre är det mer regel än undantag.... :(
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

tessiem

« Svar #29 skrivet: 01 dec-08 kl 07:15 »
håller med om ponnyhoppningen. Vet inte vad det är för föräldrar som låter sina barn bete sig på liknande vis.. >:(

bra att kusken som piskade sin häst blev avstängd. Borde leda till ett par års avstängning enligt mig.

sen tycker jag också att det finns saker som är precis lika illa i de andra grenarna (rollkur, barrering, onödig spöanvändan)

Visst är det!

Såg idag på TV från Globen hur en ponny-unge drar en enhandare i sidan på sin ponny direkt efter att dom kommit in på banan, innan dom hoppat en enda hinder ens..  :o    På en travbana hade en sån tjottablängare gett BÅDE böter och avstängning!

Nä, jag tror inte heller dom var ute efter att hänga ut någon av kuskarna som värst på att spöa  hästar, men det var precis vad dom gjorde med det inslaget!

Tessiem, du kan ge dig på att han blev det också.

Frances

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 01 dec-08 kl 08:14 »
Har en kusk fått ovanligt mycket drivningsförseelser så får den personen nåt som kallas "special bevakning"   Det betyder att domaren är extrahård, då får man böter eller avstängning för minsta lilla. Det var nog det som  Djurskyddsombudet från Solvalla försökte säga, att det är inte alltid en häst blivit lidande om en kusk får böter för drivning, det kan lika gärna vara att det såg ut som hård drivning, yvig med stora rörelser.

fjäderfän

« Svar #31 skrivet: 01 dec-08 kl 08:16 »
Djurförbud tycker jag gått dom kan få om dom inte vet bättre en att skada sina hästar. ta bara den jäven som använde el på sina hästar han borde själv få känna på skiten.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

guba

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 dec-08 kl 08:23 »
Underlig diskussion det där med överdriven eller inte överdriven drivning. Kuskarna tycker inte att de använder pisken samtidigt som publik och journalister anser att så är fallet. En meningsskiljaktighet som aldrig kommer att ta lösa sig utan åtgärd, regelverket är för luddigt skrivet.
Det enklaste vore väl att göra som i Norge, ta helt enkelt bort pisken. Tömmarna skall används till att köra hästen, inte slå med, då först kan det bli slut på bråket och tjafset om överdriven drivning.

Skall det vara så svårt  ???

guba

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 01 dec-08 kl 08:25 »
Djurförbud tycker jag gått dom kan få om dom inte vet bättre en att skada sina hästar. ta bara den jäven som använde el på sina hästar han borde själv få känna på skiten.
Man kan inte springa runt och kalla folk för jävel utan att det han anklagas för är bevisat, någon djävla ordning måste det väl ändå vara >:(

Frances

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 01 dec-08 kl 08:57 »
Citera
ta bara den jäven som använde el på sina hästar han borde själv få känna på skiten.

Och dom som dömer andra på RYKTEN borde också få känna på den skiten tycker jag

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 01 dec-08 kl 10:30 »
Det är klart att det finns ngn grund,
 annars skulle det aldrig komma upp.
Men frågan är vilka, som håller på med djurplågeri.
Svårt att bevisa.
Jag har nästan aldrig spelat på trav,
så jag gynnar inte travsporten.
Hedemorahöns

guba

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 01 dec-08 kl 10:36 »

Jag har nästan aldrig spelat på trav,
så jag gynnar inte travsporten.
Oftast finns det en grund men ingen regel utan undantag, avundsjuka och felfördelade människor kan ta till de mest fantasifulla metoderna för att "hämnas".

Att inte spela är att binda ris åt sin egen rygg skulle man kunna säga. Travsporten genererar mångmiljardbelopp till statskassan vilket gynnar medborgarna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 01 dec-08 kl 10:48 »
Tänker iaf inte spela, där står jag fast.
Hedemorahöns

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 dec-08 kl 10:58 »
Punktskatt på dumhet är fina grejer.

Charlotte

• -
« Svar #39 skrivet: 01 dec-08 kl 11:02 »
Angående eldrivningen undrar jag ibland om det är lika sant som Råttan i Pizzan och Hamstern under Heltäckningsmattan?  Många har hört om någon som använder det men inget vet säkert och då är det intressant att det blir hos en av våra mest framgångsrika kuskar det helt plötsligt blir "avslöjat"... Jag tror avundsjuka orsakar mycket, kanske det är en hämd för avslutad anställning?
 Det enda jag lär mig av såna här program är att bli mer och mer kritiskt till Medias granskning av olika saker...
 Nästa gång jag förfasas över saker i ett program som rör något jag inte vet ett dugg om borde jag ju ta fram såna här exempel på avsnitt där jag själv kan "avslöja" att programmen överdriver eländet med stora mått...
 Mitt DRÖMPROGRAM vore ett där Uppdrag granskning, Kalla fakta, Insider och gärna något mer "sanningsprogram"  granskade varandras vinklade Journalistik och hur man klippt i intervjuer för att få fram "Vad man vill ha".
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser