Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Travsport = Djurplågeri ??  (läst 12638 gånger)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Travsport = Djurplågeri ??
« skrivet: 25 nov-08 kl 17:21 »
På söndag kl 19.20 granskar Kalla Fakta, TV4 djurplågeriet inom travsporten...
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

fjäderfän

SV: Travsport = Djurplågeri ??
« Svar #1 skrivet: 25 nov-08 kl 18:00 »
måste jag se.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 18:18 »
Tänker jag också göra. Granskning är aldrig fel.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

guba

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 18:21 »
Oj vad du kommer att få stå till svars för mycket nu Frances :o

PS. Tur att jag inte vet vad trav är  ::) ;)DS.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 18:44 »
Klart det finns rötägg/okunniga/oseriösa i alla hästsporter, den hästgrenen som är fläckfri var god och kasta första stenen.

Hörde att det skulle bl.a. handla om s.k. grisfösare.. Det har det snackats om i alla tider och jag har pån riktigt trott att det var samma historia som med råttan i pizzan, alla  har hört men ingen har sett.
Ni som håller på med annan sport kan ju lätt tänka er vad som skulle hända om hästen får en stöt framför varje hinder, inte fasen hoppar den högre iallafall, mer än en gång kanske.

Men om det verkligen förekommer ska det ju klart bestraffas och det stenhårt! Sånt försvarar jag inte. Och klart var och en och även jag förstår att ett sånt program är grovt vinklad, det behöver man ju inte vara Einstein för!

P.s. Du har säkert inte sett en enda  lopp   ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 25 nov-08 kl 19:30 »
 Just det där med grisfösare (som tydligen ska tas upp i programmet) hörde jag för första gången för 30 år sedan tror jag.
 Jag ser fram emot debatten på mitt jobb... Redan i morse fick jag höra att det var minsann inga hästar som såg lyckliga ut på travet... Jag vet ju inte riktigt hur en "Lycklig" häst ser ut? Men de flesta hästar jag jobbade med förr verkade gilla att starta.
  Vi hade en som blev riktigt stirrig och hon fick bli ridhäst istället, det var ju liksom ingen mening att anmäla och starta med en häst som inte funkade och på henne hade ingen el i världen hjälpt...
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 nov-08 kl 19:33 »
Kan vara svårt att mäta när ett djur plågas... ::)

covboy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 nov-08 kl 19:38 »
Är väl då när djuret mera lider än njuter.. :o

mli79

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 nov-08 kl 21:32 »

Tja, det är väl gränsfall till djurplågeri inom alla hästsportgrenar så fort pengar blir inblandade. Varför skulle det vara mer synd om en ung travhäst som får trava fort än en GP-hopphäst som rids en gång om dagen, skrittmaskin 1h/dag och sen resten i box? (För som alla vet så är ju hagen farlig)
Svårt att ange gränsen för plågeri men man måste väl ändå utgå ifrån hästarnas grundläggande behov. Att ha en häst utan utevistelse, utan möjlighet till sysselsättning (föda) och utan annan kontakt med artfränder är inte ovanligt. Hemskt med grisfösare (om det inte bara är en myt) men lika hemskt att se människor som stående på marken rycker sina hästar i munnen ett par ggr på rad som nån typ av bestraffning.

Nej, sen man fick upp ögonen för hästens egentliga behov så känns hästsporten väldigt främmande.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 nov-08 kl 22:10 »
Jag håller inte riktigt med dig om att de är dom på tävlingsnivå som drabbas.. Många hästar lider i det tysta utan att ens ägaren vet om det, dom tror i sin okunskap att dom sköter hästen väl.

Närmsta exemplet jag kan dra till med är kallblodet jag köpte som gårdshäst. Hon har i hela sitt liv stått och bankat på sin krubba..och antagligen fått en skopa foder i den varje gång... Ingen hade noterat att hon har fått en golfbollsstor förbroskning i knäleden tack vare det mekaniska bankandet. Samt  så hade hon hovsprickor som jag aldrig sett förut i två av fötterna( ..Spricka...det fattades hov helt enkelt..) Hon hade gått som skogsmulle i 15 år... Vad är det som säger att det är bättre?

Jag vidhåller, all form av djurplågeri ska fram i ljuset! Även om det är lättare att se det som syns bland folk istället för det som sker avsides....

Kloka ord förresten mli79 :)

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 nov-08 kl 22:06 »
Oavsett vad man använder sin häst/sina djur till så ger de bra resultat bara om djuren mår bra! Ett djur som mår dåligt presterar dåligt. Det är ju ganska lätt att på tex en hopptävling se vilka hästar som njuter av sitt jobb och vilka som inte gör det..
Jag kan inte för mitt liv tro att det skulle gå att få en häst att trava snabbare/renare med el?
Våld används enbart av okunniga och oseriösa och sådana personer borde inte få ha med djur att göra.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-08 kl 22:23 »
Kan vara svårt att mäta när ett djur plågas... ::)
Håller med dej ,, MEN ,,när jag ser på bilder från Lopp/hopp/dressyr tävlingar så ser djuren inte glada ut på ögonen ,,bilder efteråt däremot Då ser hästen glad ut i ögonen igen .
Läste just en såndär hästtidning min dotter köper .
I denna fanns det tre hästar dom visade olika dressyr övningar på ,, dom ögonen grät utan tårar kan jag säja ,,på efter bilderna såg dom glada ut igen ..
Jag främjar ingen sport som innehåller djur ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 nov-08 kl 22:27 »
Håller med dej ,, MEN ,,när jag ser på bilder från Lopp/hopp/dressyr tävlingar så ser djuren inte glada ut på ögonen ,,bilder efteråt däremot Då ser hästen glad ut i ögonen igen .
I denna fanns det tre hästar dom visade olika dressyr övningar på ,, dom ögonen grät utan tårar kan jag säja ,,på efter bilderna såg dom glada ut igen ..

Allvarligt, hur glad ser du ut när du koncentrerar dig? Själv ser jag inte ut att vara i mina glans dagar på sådana bilder...

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 28 nov-08 kl 22:33 »
Skulle precis säga det.... Och en travhäst som inte tycker att det är roligt är ju ingen mening att träna..

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 nov-08 kl 22:40 »
Skulle precis säga det.... Och en travhäst som inte tycker att det är roligt är ju ingen mening att träna..
Och då hamnar dom här..

tessiem

« Svar #15 skrivet: 29 nov-08 kl 00:39 »
Jag håller inte med. Min gubbe gör dressyrövningar till vardags & ÄLSKAR det. Han skulle inte göra det annars.
Rambo är en svenskfödd häst som i år gick OS i dressyr. Honom har jag ridit in ( :-[) då vi ägde hans mamma & grannen är uppfödare till rambo.
Jag känner den hästen.. Finns INGENTING du skulle få Rambo att göra om han inte gillade det. Han har vilja av JÄRN. Så nog gillar han att göra krumelurer alltid. annars skulle hans japanska ryttare (50kg lätt) sitta som en märla ridhusväggarna..jag vet för det gorde jag ofta..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #16 skrivet: 29 nov-08 kl 16:30 »

Jag har ingen erfarenhet från travet men väl från hopp och dressyr och jag har aldrig haft en häst som inte gillar att arbeta.
Det är ju den största utmaningen inom ryttare eller hanterare, att inte släcka ens häst naturliga arbetsglädje.
Kolla på en nyinriden häst som just har klarat att bära en ryttare och får beröm, maken till glad och stolt häst är svårt att hitta!

Min förra tävlingshäst (som du ser på min avatar) körde jag upp till ridhuset 2-3 ggr per vecka, jag släppte honom lös utanför transporten och han formligen sprang in! Han visste precis vad som väntade och älskade att få jobba med sin kropp.

En häst med ngt öra vinklat bakåt (nu menar jag självklart inte slickat längs mankammen) är en häst som är koncentrerad och lyssnar på ryttarens signal, kan det vara en sådan bild du sett och misstolkat?

Jag ser inte att en häst som enbart går och lullar i skogen skulle vara lyckligare än en som jobbas (även där läggs det ju in "lull-pass").
Däremot tycker jag mig ha märkt att många av de ryttare som inte klarar av att få hästen att bära sig själv i en bra arbetsform gärna har inställningen att det bara är att vara i skogen hästen har kul (och det stämmer antagligen på deras egna hästar).

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 30 nov-08 kl 09:29 »
Jag tror itne att man kan säga att någon sportgren i sig är djurplågeri, däremot förekommer säkerligen djurplågeri inom alla sportgrenara, medvetet eller omedvetet, och då bör det naturligtvis bekämpas hårt!!!  Men det är ganska stor skillnad att påstå att det förekommer djurplågeri inom travsporten och att likställa travsport med djurplågeri!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

covboy

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 nov-08 kl 18:07 »
Jag misstänker det kan förekomma mera djurplågeri ytterom hästsporten.. Tycker det är mera djurplågeri då man inte gör nåt med sin häst.

Hästar som är bortglömda och inte tränas kan väl inte må bra.. ::)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #19 skrivet: 30 nov-08 kl 20:04 »
Någon som såg Kalla Fakta?

Jag tycker att man skall förbjuda 2års lopp, inte ha så fruktansvärt höga vinstsummor och förbjuda spö..

Vad tycker ni?
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 2 användare
fall, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser