Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 48936 gånger)

Bo

SV: Försäkringsbolag
« Svar #240 skrivet: 30 nov-08 kl 08:18 »
En brottsförsälting med marknadsmässiga riskpremier baserade på grupptillhörighet strider mot vår nuvarande rättsordning, vilken jag stödjer,  som säger att alla skall vara lika inför lagen och att ingen skall vara dömd utan rättegång och straffad på förhand.  Case closed.

Riskpremierna räknas på risken och det kan ju inte vara mot vår nuvarande rättsordning att bedöma män som mera brottsbenägna än kvinnor.

Som jag förstått är individens kostnad för sin trafikförsäkring beroende på om man är man eller kvinna yngling, medelålders eller åldring och av vad som hänt tidigare under ens tillvaro som trafikant.

Skytten

• Skåne
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #241 skrivet: 30 nov-08 kl 11:25 »
Om man till 100% kunde bedöma en risk hos en försäkringstagare, skulle inget försäkringsbolag vilja ha den som skulle utnyttja försäkringen, och alla andra skulle inte vilja försäkra sig.

Hela ideen med försäkring är att man betalar en premie och hoppas att man inte får "valuta" för pengarna.

När vissa försäkringsbolag tog ut högre premier för kvinnor, pga att de som grupp lever längre än män, blev det ett djävla liv, det ansågs diskriminerande och fick så småningom avskaffas.
I detta fall var ämnet känsligt.

Idag överdrivs riskanalysen. Man vet tom inget om slumpens spel.  Att unga pojkar är riskbenägna mer än en äldre man, som grupp betraktat, ska då drabba en individ?

Skulle man undersöka, hårfärg, öronens utseende, eller yrke, så skulle det bli skillnader i beteende, mest beroende på slumpfaktorer.

T.ex anser försäkringsbolag att den som har ärenden hos kronofogden ska betala riskpremie på närmare 100%. Samma person får inte jobba i ICA.kassan, eller hyra en lägenhet.

Vi har en tendens att förväxla gruppstatistik med vad som är rimligt på individnivå, och detta för att det är mycket lättare och bekvämare att räkna ut gruppskilnader, än bedöma en individ, en kunskap som varje rasist har.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

« Svar #242 skrivet: 30 nov-08 kl 13:14 »
Det finns en inre logik i systemet med försäkringar som gör att kostnaderna hamnar på rätt adress.

Om villabränder mest drabbar dem med eldfängd inredning, hemmagjort elsystem och spruckna kaminer och skorstenar som sällan sotas, skall dessa också få högst kostnad för sina försäkringar.

De som störs av att oförtjänt räknas till riskklientelet, bör efterfråga en bättre differentiering och inte en sämre.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #243 skrivet: 05 jan-09 kl 10:26 »

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

jenses

• Gäst
« Svar #245 skrivet: 05 jan-09 kl 11:47 »
Bättre sida är http://www.tidskatt.se/  ;)

ARBETSGIVARE OCH EGNA FÖRETAGARE
...
Hans kompensatoriska förmån är att han själv bestämmer storleken på sin timlön, vilken han också tidskattar för

Ja, i min drömvärld fungerar det precis så.
IRL är det de som köpa mina tjänster som bestämmer storleken av min timlön  :'( :'( :'(

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #246 skrivet: 05 jan-09 kl 22:25 »
Bättre sida är http://www.tidskatt.se/  ;)

tack.  :-*
du har helt rätt ...

Bo

« Svar #247 skrivet: 25 okt-09 kl 18:38 »
Tidsrelaterad beskattning som den jag beskriver är skatt efter bärkraft eftersom den räknas efter timlönen.

Folk med väsentligt olika bärkraft kan ha samma årsinkomst beroende på hur mycket de anstränger sig.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #248 skrivet: 26 okt-09 kl 07:29 »
Ja, i min drömvärld fungerar det precis så.
IRL är det de som köpa mina tjänster som bestämmer storleken av min timlön  :'( :'( :'(

Ja, samtidigt i verkligheten etc...l
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Bo

« Svar #249 skrivet: 27 jan-10 kl 06:57 »
Ett alltid aktuellt tema. Här finns lösningen på flertalet akuta samhällsproblem, - hävdar jag tills motsatsen bevisats.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #250 skrivet: 13 feb-10 kl 13:15 »
Tänkandet att ordna allt genom staten - det är ju felet! Så lite stat som mögligt - googla: minarchism.

Bo

« Svar #251 skrivet: 04 jan-12 kl 20:04 »
En tråd som förtjänar räddas från glömskan.

Bo

« Svar #252 skrivet: 13 jan-12 kl 21:05 »
Jag förenklar problemet ännu ett steg för att få med mig de mest trögtänkta:

Vi börjar med ett läge där alla lagar sin egen mat hemma. - Någon kommer på att man skulle spara en massa tid och pengar åt folk genom att erbjuda dem mat som lagats mycket på en gång i stora grytor av någon som bara sysslar med matlagning och kan göra läckrare anrättningar. - Det blir succé.

Makthavare med sug efter pengar att spendera kräver andelar av folks inkomster och hela vinsten med att laga mycket mat åt många på en gång försvinner. - Det blir tvärtom billigare att återgå till att alla lagar maten hemma igen.

Detta bevisar inte att det är dåligt med skatter. Det finns metoder för beskattning som löser problem istället för att skapa problem och det finns neutrala skatter.

Bo

« Svar #253 skrivet: 13 jan-12 kl 21:31 »
Ingenjörskonstens triumfer de senaste seklerna har gjort det tydligt att vi lever på avkastningen av ett stadigt växande kapital av kunskap-kunnande som vi ärvt av dem som levt förut och som vi själva fortsätter att öka.

Den arbetsinsats som behövs blir allt obetydligare.

Ett område som varit starkt försummat av den intellektuella eliten är rättsordningen och i synnerhet skattelagstiftningen. Att hitta ett konsekvent motsägelsefritt system är i högsta grad en uppgift för någon med ingenjörskompetens eftersom det är så mycket som griper in i vartannat.

Underlåtenhet att tillämpa intelligens vid rättsordningens och skattelagarnas utformning hotar nu att sabotera hela vinsten av intelligensens triumfer på övriga områden.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #254 skrivet: 14 jan-12 kl 01:12 »
Jag förenklar problemet ännu ett steg för att få med mig de mest trögtänkta:

Ett tips från coachen: Om man vill få med sina läsare på tåget och övertyga dem för ens ståndpunkter så brukar det vara bra att inte börja med att förolämpa sagda läsare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Bo

« Svar #255 skrivet: 12 mar-12 kl 15:54 »
Med skatten räknad efter ens timlön istället för som procent av årsinkomsten, blir ju arbetsglädjen dubblad i den mån den beror på det ekonomiska utbytet: Man får behålla hela bruttot av varje extra arbetstimme.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #256 skrivet: 28 mar-12 kl 09:13 »
Jag förespråkar ett enklare system med bara rörliga skatter såsom moms, bensinskatter och fastighetsskatter (fastighetsskatten är äldre än tiondet).
Då kan människor välja om de vill betala skatt (vill man bo i en sekeskiftesvilla i djursholm får du betala för det och det är frivilligt). Vill du inte betala bensinskatten ta cykeln. Det skulle inte längre behövas ett repressivt system med hot om våld ifrån staten.

Ett skattesystem skall vara enkelt så alla förstår det och det skall inte finnas några undantag.
alternativ light

Bo

« Svar #257 skrivet: 08 apr-12 kl 14:43 »
Momsen straffar skapande av mervärde. - Det skall ju uppmuntras och inte straffas. - En skatt som styrde rätt skulle ju istället läggas på dem som inte skapade mervärde.

Bo

« Svar #258 skrivet: 22 aug-16 kl 14:01 »
Går det att få nytt liv i denna tråd? - Problemen finns ju kvar och jag beskriver lösningarna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #259 skrivet: 23 aug-16 kl 00:31 »
Jag föreslår att de som är intresserade läser Mikael Permans kritik av dina förslag i början av den här tråden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser