Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 48835 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Det definitiva skattesystemet
« Svar #180 skrivet: 04 jul-08 kl 23:23 »
När ska du börja sälja in det till politiken och till vilket parti i sånt fall? Eller är det tanke att du ska bli vår upplysta despot. I sånt fall känns det bra att jag fortfarande har en greencard för canada.....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Bo

Och vad är det då
« Svar #181 skrivet: 05 jul-08 kl 06:25 »
med det definitiva skattesystemet som skulle göra att just du skulle vantrivas?

Hittar du något fel på det, skall jag ändra det så klart.

Skytten

• Skåne
« Svar #182 skrivet: 05 jul-08 kl 06:42 »
Både Nicolae Ceausescu, och Benito Mussolini hade en storslagen plan om hur ALLT skulle fixas till det allra bästa, de höll sina tal från balkonger till massorna, det tog lite tid innan folk fattade det komplicerade problemet, men till slut trillade faktiskt 25-öringen ner  och  alla vet vi ju hur de slutade sina karriärer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

Det är det jag hoppas på
« Svar #183 skrivet: 05 jul-08 kl 08:33 »
- att galningarna skall marginaliseras så att normalitet kan återställas.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #184 skrivet: 05 jul-08 kl 10:11 »
Jag vet inte vad som är mera skrämmande, din totala brist på självdistans och självinsikt eller det faktum att du i mitt förre inlägg hellre ser digsjälv som upplyst despot än som påverkare av det befintliga politiska systemet.

Bo

Despoters makt
« Svar #185 skrivet: 05 jul-08 kl 10:21 »
vilar på våldsanvändning. Ordets makt tillhör det civiliserade spelet.

Skytten

• Skåne
« Svar #186 skrivet: 05 jul-08 kl 10:29 »
90% av alla politiska tal, låter bra inför känsosamma supporters, men är vid närmare anlys inget annat än aukustisk diarre, vars egentliga uppgift är förförelsen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

Då skall du inte lyssna till dem
« Svar #187 skrivet: 05 jul-08 kl 11:44 »
utan istället läsa vad en synnerligen vettig och omdömesgill man har att säga.

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Då skall du inte lyssna till dem
« Svar #188 skrivet: 05 jul-08 kl 11:46 »

Visst finns du inte på riktigt?

Byracka

• -
SV: Då skall du inte lyssna till dem
« Svar #189 skrivet: 05 jul-08 kl 12:05 »
Eftersom du är en vettig och omdömesgill man vill jag gärna läsa vad du skriver om hur invandring och folkblandning berikar den svenska ekonomin och genpoolen.
Tack på förhand.

Bo

Invandring som berikar
« Svar #190 skrivet: 05 jul-08 kl 13:34 »
och som vi bör underlätta är av folkslag som är vackrare, klokare, friskare, vänligare och kompetentare än folk av nordisk härkomst.  - Helst allt samtidigt.
« Senast ändrad: 05 jul-08 kl 13:37 av Bo »

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Invandring som berikar
« Svar #191 skrivet: 05 jul-08 kl 13:52 »
och som vi bör underlätta är av folkslag som är vackrare, klokare, friskare, vänligare och kompetentare än folk av nordisk härkomst.  - Helst allt samtidigt.

Sedan när är detta en egenskap hos ett helt folkslag och inte bara en egenskap hos enstaka individer bland samtliga folkslag?

Är du politiskt aktiv Bo?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #192 skrivet: 05 jul-08 kl 13:57 »
Är du politiskt aktiv Bo?

Hemsk tanke.

Byracka

• -
SV: Köp mera Coka-cola
« Svar #193 skrivet: 05 jul-08 kl 14:09 »

Jojo, men är du inte orolig för att du utkonkurrerad  av dessa folk som är :
och som vi bör underlätta är av folkslag som är vackrare, klokare, friskare, vänligare och kompetentare än folk av nordisk härkomst.

Bo

När nordborna konkurreras ut
« Svar #194 skrivet: 05 jul-08 kl 14:33 »
och får fly fältet, är det p g a att brutala folkslag tar över gaturummet och gör tillvaron omöjlig för redigt folk. I invandrartäta områden har vi redan facit och kan begrunda den framtid som kommer om det inte sker en kursändring. - Vi har alltså facit och saken är slutdiskuterad för alla med vett och sans i behåll.

Byracka

• -
SV: Detta inlägg sponsras av Jula.
« Svar #195 skrivet: 05 jul-08 kl 21:40 »
Jag måste säga att du har en väldig tilltro till det nordiska folkets förmåga och intellektuella resurser.
Vad finns det som säger att inte invällande eurostinna horder av saxare, friser och jutar tar över landet och tvingar oss alla till att klä oss o lederhosen och klompar medan vi tvingas fira massa obskyra katolska helgon i tid och otid istället för den äktsvenska midsommaren.

Så vad är din synpunkt på germanska invällare som med det stinna lädret i handen köper vilket hus dom önskar och förvandlar hela byar till tyska enklaver som stinker av surkål och knödel?
Dessutom är stora delar av tyskland katolskt, katolicisismen har genom historien gjort sig känd som en grym, orättfärdig , aggresiv och invaderande religion.
Vad tycker du vi skall göra för att hålla en sådanhär religion utan för gränserna?

Sommartorparn

« Svar #196 skrivet: 05 jul-08 kl 21:49 »

Förutom möjligen vackrare, som inte kortsiktigt går att påverka, så har det svenska utbildningssystemet de senaste åren verkligen jobbat på att det ska vara lätt för vilka folkslag som helst att uppfylla kraven.

Bo

Det grymma med liberalismen
« Svar #197 skrivet: 19 aug-08 kl 09:00 »
består i att man svälter ihjäl om man inte har pengar till mat, om man inte frusit ihjäl innan för att man inte haft pengar till kläder och bostad, eller dött av någon åkomma som lätt kunde botats om man haft pengar till sjukvård och medicin. - Och att barn till medellösa föräldrar blir utan undervisning.

Det jag plussat på med för att göra denna grymma liberalism komplett är att man blir utan rättsskydd och medborgerliga rättigheter om man inte kan betala sin brottsförsäkring, - skaffa sig en ekonomisk garant som kan betala fullgod kompensation för förluster och våda som man kan förorsaka andra.

Under denna grymma liberala ordning finns det maximalt starka incitament för individen att tillägna sig kompetens för att sedan genom energisk produktiv verksamhet skaffa sig betryggande inkomster och att bete sig som en redlig och hederlig människa och hålla sina eventuella destruktiva impulser i schack.

Under samhällsingenjörernas bemödanden att på denna liberala bas bygga ett människovänligt samhälle, måste man i största möjliga mån se till att inte dessa incitament försvagas mer än nödvändigt och där platsar alltså mitt föreslagna skattesystem.

Man måste inse att skattesystemet är en del av rättsordningen och måste fungera efter samma principer.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #198 skrivet: 19 aug-08 kl 09:17 »
Ok, så vi har ett omänskligt system och så gör vi det ännu sämre?

Det låter betryggande.

Hur hadde du tänkt att försäkringsbolag skulle sätta premien på denna brottsförsäkring? Kostar den extra om man har ADHD, Damp eller utvecklingstörning? Kostar den extra om brorsan är alkoholist?

Suresh

• -
« Svar #199 skrivet: 19 aug-08 kl 10:51 »
Bo:d förslag är i vissa fall logiska och bra, i andra fall logiska.

Den första liberala tanke som slår migvid granskandet av varje ekonomisk och juridisk modell är: Hur kommer folk agera för att kringgå det här? Folk i allmänmhet är - enligt liberalismens principer- inte intresserade av att följa regler i all välmening, de är intresserade av att bryta mot regler i egensyfte.

Ett skolsystem som ekonomiskt belönar goda resultat stimulerar till resultatfusk t ex. Det finns forskning i USA som visade att när eleverna blev belönade för goda resultat så började de fuska. När skolorna blev belönade istället för eleverna - för att minska elevfusket - ja då slutade eleverna fuska, medan lärarna började fuska på ett organiserat sätt. Upp till 30 % av alla resultat förfalskades av lärare som ville gynna den egna skolan (och därmed den egna plånboken).

Så frågan är - vilka kommer börja fuska med Bo:s modell - och hur? Någonstans är jag inne på att de som är på väg att straffas ut ur systemet komemr använda sina ekonomiska resurser inte till att betala försäkringar utan att istället betala mutor till försäkringstjänstemännen.

Måste klura vidare på det.
« Senast ändrad: 19 aug-08 kl 10:54 av Suresh »

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
torbjorn, Holly92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser