Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det definitiva skattesystemet  (läst 48927 gånger)

dan_t

• Gäst
Re:Moralens upphov och funktion
« Svar #40 skrivet: 29 sep-05 kl 22:24 »
inser man vid studium av andra primater, delfiner och vargar.

Bland alla dessa finns en viss spänning mellan att bara se till egna fördelar och att vara solidarisk med flocken och dess intressen. Alla individer har ett intresse av att inför de andra framstå som lite mera vänlig belevad och solidarisk än vad man egentligen är.
Intressant att du tycker att psykopatiska tendenser  är något bra......

Bo

Om du menar ögontjänandet
« Svar #41 skrivet: 30 sep-05 kl 07:44 »
som en "psykopatisk tendens" har jag inte antytt att den är "bra".

Den hör ihop med det sociala trycket en flockvarelse lever under.

Psykopat kallar vi den som fungerar mera som ett solitärt rovdjur.

dan_t

• Gäst
Re:Det definitiva skattesystemet
« Svar #42 skrivet: 30 sep-05 kl 10:08 »
http://susning.nu/Psykopat

Just att framstå som vänligare och trevligare än man är genom manipulering är det utmärkande draget för psykopati.

Men ett samhälle spm uppmuntrar  psykopatiska drag hos medborgarna kommer ju att för eller senare kollapsa.

Bo

Psykopaten
« Svar #43 skrivet: 30 sep-05 kl 12:54 »
http://susning.nu/Psykopat

Just att framstå som vänligare och trevligare än man är genom manipulering är det utmärkande draget för psykopati.

Men ett samhälle spm uppmuntrar  psykopatiska drag hos medborgarna kommer ju att för eller senare kollapsa.

En normal människa vill vara en som det går att umgås med, - psykopaten som inte vill bli utstött, vill framstå som en som det går att umgås med. Båda är ögontjänare eftersom man alltid vill framstå som något trevligare, generösare och medmänskligare än man verkligen är. Man lurar även sig själv för att man är rädd om sin självbild.

Ett samhälle som uppmuntrar psykopatiska drag är väl ett som öppnar stora famnen för allt vad som går att uppbringa av den sorten världen runt. Om politiken verkligen vore att samla på det värsta slödder som går att hitta, vet jag inte vad vi skulle göra annorlunda.

Att bereda asyl åt flyktingar är rätt och riktigt och är lätt att ordna genom att köpa territorium av något skuldtyngt land med milt klimat. Det är en långsiktigt hållbar lösning. - Multikulti-politiken är som att samla explosivt material i sin källare.

Per L

« Svar #44 skrivet: 30 sep-05 kl 13:18 »
Bo, jag håller inte alls med.

Till att börja med.....

Du skriver " en normal människa"..
Vad är det för nåt ?
Skulle det finnas en motsättning mellan normal människa och en människa som inte vill umgås med folk ?
Det tycker inte jag.
Jag tycker i princip att allt umgänge med andra människor är besvärande och stör mig bara.

Skulle bara psykopater vara rädda för att bli utstötta, ja då är vi väl alla psykopater.

pALOma del sOL

« Svar #45 skrivet: 02 okt-05 kl 18:17 »
höhöhö ;D

Jag ser att jag inte behöver göra något jobb här inne i alla fall....

Bra inlägg Mikael! Kort koncist och jävligt rätt!!

Bo-robot...

Bo

Jag fyller här en fatal blotta
« Svar #46 skrivet: 03 okt-05 kl 11:43 »
Västerlandets egentliga intellektuella elit har nu under sekler varit engagerad i vetenskapens och teknikens utveckling och vi lever nu i ett sorts avancerat bygge där de skickliga och kunniga yrkesmännen ansvarar för inredning, målning, tapetsering och annat som gör det bekvämt och trivsamt. - Men oturligt nog har vi lämnat ansvaret för själva den bärande stommen åt branschens värsta klåpare.

Den bärande stommen är rättsordningen, marknadsekonomin och inte minst skatte- och bidrags-systemet som, då klåpare får ansvaret, kan sabotera hela resten av ekonomin.

Det finns helt enkelt inget utrymme för politik. - En rättsordning, där skatte- och bidrags-systemet måste ingå som en logisk del, kan bara göras på en skala mellan uselt och perfekt.

pALOma del sOL

« Svar #47 skrivet: 03 okt-05 kl 11:53 »
Fy fan Bo.... nu låter du som Nobelpristagarna i ekonomi...

Inget utrymme för politik?

De som sörjer för utvecklingen idag..."klåparna" det är ekonomerna! Storkapitalet...som bara har materiella värden framför ögonen. Dvs den minst skickade gruppen att syssla med samhällsbyggande. En grupp som endast ser hälften av verkligheten....den materiella och som glömmer eller rättare sagt skiter i känslovärden.

Och skall man vara riktigt pricksäker... så ser en ekonom inte ens hälften av verkligheten... utan snarare 2-3 %... av det som utgör hälften av ALLT... ;D

Bo

Utan denna intellektuella elits insatser
« Svar #48 skrivet: 04 okt-05 kl 16:13 »
vad gäller teknikens utveckling, skulle jorden bara kunna försörja en bråkdel av sin nuvarande befolkning och på en eländig standard.

Motsvarande vinster kan göras genom att avstå från perversiteter i skatte- och bidrags-system och rättssystem och etablera intelligenta dito.

Därmed är vi tillbaka vid mina inledande inlägg.

Attis

• -
Re:Utan denna intellektuella elits insatser
« Svar #49 skrivet: 04 okt-05 kl 19:52 »
vad gäller teknikens utveckling, skulle jorden bara kunna försörja en bråkdel av sin nuvarande befolkning och på en eländig standard.

Råkade bara se detta inlägg (har inte läst alla tidigare i tråden). Det finns en bok som heter Mera mat - Att brödföda en växande befolkning skriven av Göran Djurfeldt som behöver ca 240 sidor på sig för att säga att det visst går att försörja jordens befolkning (och lite till) med mat. Boken är extremt tråkig och rablar mest upp massa statestik och citat m.m. Jag rekomenderar inget att läsa denna bok!
Det är dock intressant att höra lite olika åsikter i ämnet.
/Attis

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Utan denna intellektuella elits insatser
« Svar #50 skrivet: 04 okt-05 kl 22:19 »
Motsvarande vinster kan göras genom att avstå från perversiteter i skatte- och bidrags-system och rättssystem och etablera intelligenta dito.

Därmed är vi tillbaka vid mina inledande inlägg.

du menar väl, du vill - etablera intelligenta perversiteter - när du refererar till dina inledande inlägg?

9: Målinriktad undervisning. Samhällets hela stöd till barnfamiljerna skall relateras till barnens/ungdomarnas prestationer under sin grundskoleutbildning.

För vad är det för perverst system som kopplar ihop stöd till barnfamiljen till barns prestationsförmåga? Herregud! Så illa var inte ens nazisterna i Tyskland då det begav sig! Och dem var redan ett skrämmande exempel på totalitär "Gleichschaltung". Och vilka grymheter dem spridde ytterligare är ju känt.

Nähä du, Bo. Tänk efter lite mera!

/droliver

Bo

Logik klar som vatten
« Svar #51 skrivet: 04 okt-05 kl 23:42 »
Varför betalar man skatt med gott humör? - För att pengarna gör nytta där de hamnar.

Min tro är att individens makt över skattemedelns fördelning på diverse ändamål, leder till att generellt stöd till andras fortplantning får väldigt knappt med resurser. - Man vill i huvudsak ge sina pengar till dem det finns hopp om.

Har man inte resurser till övermått känns det annars riktigare att använda dem till att dra upp egen avkomma.

pALOma del sOL

« Svar #52 skrivet: 05 okt-05 kl 10:34 »
Och jag återvänder till mitt tidigare inlägg jag med...

Du är en robot Bo! Eller en utomjording!

Stackare...du har verkligen inte uppvisat en enda tanke här inne som avslöjar att du är en kännande varelse...

Trodde inte sådana människor existerade...

Jag blir verkligen rädd... för du talar som en psykopat!

Skulle inte förvåna mig om du arbetar för någon tankesmedja som har inflytande över både våra politiker och kapitalister... om inte finns det säkert jobb för dig i Bush-administrationen!

hu....och blä

Bo

Kanske
« Svar #53 skrivet: 14 sep-07 kl 09:19 »
kan jag räkna med några ännu mera uppskattande kommentarer av nytillkommna till mitt definitiva skattesystem.

Nyss utsläppt ur karantän.

Suresh

• -
A propå klåpare
« Svar #54 skrivet: 14 sep-07 kl 14:28 »
Alla bra idéer blir dumma när man hårddrar dem.

Därför är filosofier, ideologier, principer, tekniker mer att jämföra med verktyg i en verktygslåda än biblar och koraner som man slaviskt skall följa och lära sig utantill.

En bra hantverkare har flera verktyg i sin låda. En dålig hantverkare försöker lösa alla problem med samma hammare.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re:Logik klar som vatten
« Svar #55 skrivet: 14 sep-07 kl 14:34 »
Varför betalar man skatt med gott humör? - För att pengarna gör nytta där de hamnar.

Min tro är att individens makt över skattemedelns fördelning på diverse ändamål, leder till att generellt stöd till andras fortplantning får väldigt knappt med resurser. - Man vill i huvudsak ge sina pengar till dem det finns hopp om.

Har man inte resurser till övermått känns det annars riktigare att använda dem till att dra upp egen avkomma.

För att Haga Bosse skall kunna få köpa ut en rosita om dagen och få mod att jaga honor som han kan fortplanta sig med. :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Suresh

• -
Re:Logik klar som vatten
« Svar #56 skrivet: 14 sep-07 kl 14:38 »
För att Haga Bosse skall kunna få köpa ut en rosita om dagen och få mod att jaga honor som han kan fortplanta sig med. :o

Nja, snarare för att konkurrenten skall kunna sno dina marknadsandelar genom att anställa svart arbetskraft som lever på bidrag...

Bo

Punkt 7
« Svar #57 skrivet: 15 sep-07 kl 06:58 »
Demokratin i Nordeuropa förr som vi känner den från de isländska hävderna, bestod i att husbönderna samlades på tinget och dryftade gemensamma angelägenheter.

Man kan tänka sig (teoretiskt) att om en bonde hade det körigt hemma, han skickade drängen istället för att framföra hans synpunkter utan att lägga till eller dra ifrån. - Detta kan då betraktas som embryot till den representativa demokratin.

Vad beträffar budgeten, - skattemedlens fördelning på olika samhällsnyttiga ändamål, - är denna drängtjänst numera överspelad. Vi kunde med fördel själva ansvara för fördelningen av den andel av våra pengar vi betalar till allmänna angelägenheter. - Även beslut om nivån på skatten kunde återföras till de skattskyldiga där röstens vikt avgjordes av inbetalt belopp.

Man kunde då släppa ut produktionen av dessa samhällsnyttigheter i den normala marknadsekonomin, där det är kvaliten på utbudet som avgör intäktsflödet.

De folkvaldas begränsade energi, omdöme och kompetens kunde sedan helt fokuseras på rättsordningens utformning och på beslut om vilka poster som skulle godkännas som mottagare av skattemedel.

De folkvaldas roll skulle preciseras som lagstiftare - inte maktutövare och utrymmet för demagoger skulle raderas. Demagogernas motivation är ju alltid suget efter att få makten över skattemedlens godtyckliga spenderande.
« Senast ändrad: 15 sep-07 kl 07:00 av Bo »

Bo

Vill gärna höra
« Svar #58 skrivet: 16 sep-07 kl 10:43 »
om era tankar om punkt 7.

Jag luftade idén redan på tidigt 70-tal och trodde då att den skulle segra av egen kraft, - sprida sig som en gräsbrand.

- För vem skulle kunna tänkas invända mot en effektivare och fördjupad demokrati.

Filip Skräplund

« Svar #59 skrivet: 16 sep-07 kl 11:12 »
jag skiter väl i fördjupad demokrati, jag vill ha en SUV!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser