Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovdjursspår in på knuten - inte särskilt kul...  (läst 1938 gånger)

Tummelisa

Rovdjursspår in på knuten - inte särskilt kul...
« skrivet: 24 nov-08 kl 00:47 »
Har sett mina djur - katter o en hund upträda lite konstigt på sista tiden. Har också sett spår av lo intill storstugan och tidigare även varg, fast då ca hundra meter bort. Varg har även setts i grupp här...
En släkting ett par mil bort fick även rusa ut i panik på altanen när hon hörde katten skrika för livet - hon tog piazzavan och sprang ut rakt mot/på vargen som då flydde, katten satt "fastnaglad" på väggen...

Vet någon om det var så här förr i tiden också, att rovdjuren gick så nära husen, eller är det bara nu i "modern" tid?

Lo är det förresten gott om, många har sett dem. Rådjuren håller också till mest på åkrarna och vill inte vara i skogen...

Ska man förresten rapportera till länsstyrelsen när man ser lo eller varg?

Tycker det börjar bli lite obehagligt nu :-\.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

LazarusX

• Hälsingland
SV: Rovdjursspår in på knuten - inte särskilt kul...
« Svar #1 skrivet: 24 nov-08 kl 06:10 »
läste en insändare av en som tyckte att en första vargstam skulle etableras på exvis Djursholm där de kan leva av pudlar och annat - han tyckte att om vargarna accepterades där så kunde han själv också acceptera dem...

i slutet på artonhundratalet konstaterade överheten att i norrland hava vi oss ett indien - här hämtas energi och råvaror - sen turistas det ibland i det vackra landskapet och åtgärder vidtages för få lokalbefolkningen att fungera ihop de vilda djuren - lokalbefolkningen måste utbildas och styras för att skydda de vilda djuren - de måste läras acceptera ett ganska stort svinn bland husdjuren och att den tidigare viktiga jakten måste minska - jakt med hund i princip upphöra - vistelse i naturen med hund avrådas pga riskerna...

att rovdjuren minskade så kraftigt förr berodde på att de konkurerade med människor om livsutrymme och utkomst - det vidtages mkt kraftiga åtgärder för att tvinga lokalbefolkningen att acceptera en återgång till forna tider med en ständig oro för främst husdjuren.

börja med att omedelbart släppa ut vargarna på skansen - närheten till djur och människor borde inte vara ett problem för vargkramare - fast det blir ju farligt för vargen med den intensiva biltrafiken - men den skulle ju kunna förbjudas förstås... eller kraftfullt reduceras och hastigheterna sänkas till
max 40 km/h - att befolkningens möjligheter att försörja sig minskar är smällar man får ta för att kunna uppleva åsynen av vargar vid husknuten när de tuggar i sig familjens lilla fido...

titta på filmen varg och räkna med kraftfulla regionala konflikter...
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 25 nov-08 kl 17:42 »
Vet någon om det var så här förr i tiden också, att rovdjuren gick så nära husen, eller är det bara nu i "modern" tid?

Lo är det förresten gott om, många har sett dem. Rådjuren håller också till mest på åkrarna och vill inte vara i skogen...

Ska man förresten rapportera till länsstyrelsen när man ser lo eller varg?

Tycker det börjar bli lite obehagligt nu :-\.

Det klart att rovdjuren även förr gick nära husen. Dom letar efter mat. Kolla bara på räven. Den är sällan långt borta från hus.
Vi har mat (tamdjur) och rovdjuren söker efter mat. Så enkelt är det.

Att rådjuren finns mitt ute på åkrarna kommer an på att dom då har ett övertag mot rovdjuren. Vi gör ju samma sak. När vi inte vill gå på dåligt upplysta gångbanor i staden.
Här har också rådjuren sökt sig mot villaområdena. Vi har gått om rådjur bland villorna men inga i skogen.

Så eftersom rovdjuren ökar så kommer vi också få vara med om en förändring till hur det var för 100 år sedan med betydligt lägra vilttäthet. Synd för oss jägare men bra för trafiken.

Jag själv har varit dålig att rapportera men jag tror att man skall göra det.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 nov-08 kl 18:55 »
Lodjuren kan ligga under uthus under dagen och stryka omkring med husen om nätterna, även vargen stryker omkring där det finns mat. Även räven som Rosten skriver.

Jag bor på landet och har både sett lo och varg från fönstret, är ute i skogen varje dag då har jag även hundarna med, vid denna tid jagar jag någon gång i veckan också. Jag är aldrig rädd att det ska hända något med just att det finns lo och varg i markerna. Det ger mej en starkare naturkänsla när man möter spåren efter dessa rovdjur.

Man bör rapportera till spårtolken i kommunen eller länstyrelsen, man kan även gå in på denna sida och rapportera som jag tror samarbetar med länstyrelsen, om det är klart ännu vet jag inte.   www.vargobs.se

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser