Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckningstider och vändning??  (läst 8002 gånger)

Mexi

Kläckningstider och vändning??
« skrivet: 22 nov-08 kl 07:20 »
Gäss

Hur många dagar vänder jag på äggen och hur många gånger om dagen skall det göras??
Hur många dagar ligger de innan de kläcks?

Tack på förhand

Pelle

fjäderfän

SV: Kläckningstider och vändning??
« Svar #1 skrivet: 22 nov-08 kl 07:53 »
äggen vänd två gånger om dagen och luftas ca 15 per dag när du vänder dom doppar du dom i jummet vatten. dom ligger i 30 dagar och vänds till 3dagar innan kläckning.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 feb-10 kl 14:01 »
Förstår jag ovanstående inlägg rätt?

*När man kläcker gåsägg vänds de två gånger per dag, vid varje kläckning doppas de i ljummet vatten (två gånger per dag doppas de alltså, är det det optimala antalet gånger, eller ska det vara fler eller färre?)
*Varje dag ska de luftas i 15 minuter. Innebär det 15 minuter i rumstemperatur, eller ska det vara svalare än rumstemperatur? Jag antar att de ska luftas innan de doppas i ljummet vatten? Ska det ske i samband med vändningen, eller ska det vara vid en annan tidpunkt?
*Tre dagar innan kläckning slutar man vända äggen. Ska man sluta med luftning och dopp i ljummet vatten då också?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 24 feb-10 kl 12:57 »
Gåsägg ska doppas i ljummet vatten 3 ggr/dygn sen ska de in i kläckaren på en gång. De ska ej luftas utan in i värmen på en gång.

patrick.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-10 kl 13:12 »
jo man ska ju lufta dem ett tag.... De vi köpte gäss av, hade glömt att de luftade äggen och kläckaren var öppen i mer än en timme och där kläckets mycket bra ändå... :)

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 feb-10 kl 13:40 »
Finns många ideer om gås och ankägg.
Jag får bäst om jag vänder tre gånger/ dag och låter dem vara inne ostörda de nio första dagarna, fram till tre dagar före kläckning, tar jag ut ramarna och låter dem stå ute i en kvart, sedan sprejar jag dem med vatten före jag sätter in dem. Detta gör jag en gång om dagen.

Ideen bakom är att äggen har anpassat sin utveckling till att gåsmamman när hon ruvar, ger sig iväg och äter, då svalnar äggen lite, och gåsmamman har blivit fuktig när hon varit och simmat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 24 feb-10 kl 14:06 »
Jag luftade och sprayade jag med förut men hade dåligt resultat. En kompis pratade med han som gör Ruvmaxkläckarna och då fick vi det tipset att doppa och inte lufta dem och sen har jag haft 100 % kläckning på de ägg som gått fram till kläckning. Jag kläcker fram ca 10-30 gäss och runt 100-200 ankungar varje år nu utan problem. Även mignonerna som är svåra att kläcka hoppar som popcorn ur min kläckare  :D

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 22:45 »
Hur gör de som kläcker gåsägg i stor skala? De kan ju knappast doppa alla äggen?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

patrick.

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 mar-10 kl 22:48 »
de tar vattenslangen :)

Hur gör de som kläcker gåsägg i stor skala? De kan ju knappast doppa alla äggen?
« Senast ändrad: 20 mar-10 kl 22:52 av patrick. »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-10 kl 22:50 »
Jag luftade och sprayade jag med förut men hade dåligt resultat. En kompis pratade med han som gör Ruvmaxkläckarna och då fick vi det tipset att doppa och inte lufta dem och sen har jag haft 100 % kläckning på de ägg som gått fram till kläckning. Jag kläcker fram ca 10-30 gäss och runt 100-200 ankungar varje år nu utan problem. Även mignonerna som är svåra att kläcka hoppar som popcorn ur min kläckare  :D
jag ska göra som du när jag kläcker ank och gåsägg... vilka dagar vänder du? dag 2-27?
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 mar-10 kl 08:03 »
Storskaliga som kläcker, öppnar dörrarna, sprejar med slang och släcker maskinnen och väntar 15 minuter innan de stänger och sätter i gång värmen igen....

MEn det finns de som hävdar att man kan torrkläcka oxå, alltså att man inte har något vatten i närheten av äggen alls under hela tiden, inte ens i botten av kläckaren, har aldrig vågat testa den metoden.
Jag tar ut mina, sprejar dem med vatten, låter dem stå 15 minuter och sätter sedan in dem igen, och min maskin vänder dem varje timme, vilket fungerar bra, det går långsamt och och ger bra resultat......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

susanne78

• Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
« Svar #11 skrivet: 21 apr-10 kl 20:30 »
Jag undrar... Kläcks gäss i samma tempratur som vanliga kycklingar/höns? Kan man alltså lägga in flera raser i samma kläckare fast det tar olika lång tid?

Åsså undrar jag om någon vänlig person har lust att skicka lite olika roliga ägg till mig.
Förslag?
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

Äggakungen i Lövestad

• -
« Svar #12 skrivet: 26 apr-10 kl 22:38 »
Jag la in 6 ägg varav 6 var befruktade men ett av dom slutade efter ca 10 dagar. Jag la in ett nytt och även det visade sej vara befruktat. Jag har aut kläckare, men jag har tagit ut äggen från dag 2 till kläckning ca 10 min varje gång och duschat med kallt vatten sen rakt in i kläckaren. Igår kväll kom den första och nu i kväll kom 2 till.  :) Så nu får vi se vad som händer. Jag har även höns ägg i kläckaren så får se hur det funkar. Har förvisso fått ut 4 st kycklingar. Har lagt in och tagit ut. En salig röra men vill ha max på kläckaren. Gässlingarna kommer från Italiensk/skåne. Skall bli kul och se om dom kommer att klara sej. Är första gången jag får fram gässlingar, inte lika lätt som höns kycklingar. Kläckaren är en covatutto 40 helauto.
Brahama

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 4 användare
torbjorn, fredrikbertilsson, javill, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser