Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal gubbe - mycket tryck!  (läst 2876 gånger)

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
Gammal gubbe - mycket tryck!
« skrivet: 22 nov-08 kl 00:56 »
Var ute och vallade mina ankor med BC-hanen en liten stund idag.
Var tvungen att skicka undan honom stundvis.
Denna gamla gubben har fått artros och fått tillsägelse av veterinären att inte jobba för mycket. Vallar därför bara närjobb med honom. Inga långa hämt mm mm. För att variera honom lite så använder jag ankorna emellanåt. Artrosen har ju inte direkt satt sig i huvudet på honom så han vill fortfarande lika mycket. Får han nån gång göra ett större jobb så har jag en surgubbe att hantera på kvällen. Han beter sig som en karl när han har ont. 'Stackars honom, han har ont och döör nästan' ;).

Anledningen till att jag fick skicka ut honom var att han trycker på ankorna för mycket. Han har alltid varit super att använda på fjäderfän men allt eftersom blir han hårdare och hårdare på dem. Det är sällan jag vågar använda honom på dem men ibland är jag tvungen för att få hem dem.

Provade att ta in ungtiken till dem en stund men hon tittade på mig som om jag inte var klok. 'Vad är detta för nåt matte? De säger ju inte bää.' Hon ägnade ungefär 5 sekunder på ankorna sen ät hon skit istället. Får se om hon kan lära sig att bry sig om ankorna senare.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gammal gubbe - mycket tryck!
« Svar #1 skrivet: 27 nov-08 kl 12:18 »
Min erfarenhet är att hundar som känner sig lite "svaga" trycker på för mycket. Med "svaga" menar jag: är sjuk, har dåligt självförtroende, dåligt tryck, eller på annat vis vet att den kan få problem med att flytta djuren. Hunden "skrämmer " igång djuren genom att röra sig med häftiga eller ryckiga  rörelser.

Jag tror att det i hundens huvud tänks ungefär : "bäst att sätta god fart på dom ,så att de inte upptäcker att jag egentligen inte har kraften", eller  "här gäller dett att inte får något stopp för då orkar jag inte få igång dom igen!"

Om hunden trycker på alldeles för mycket kan det i mina ögon vara en varningssingnal att min hund är sjuk!

Alltså är det inte alls konstigt att den gamla hunden med värk ligger på och skenbart ser ut som om den har mycket tryck... ända tills djuren synar honom - vilket ankorna antagligen aldrig kommer at göra ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Gammal gubbe - mycket tryck!
« Svar #2 skrivet: 28 nov-08 kl 21:07 »
Ibland (inte alltid), kan det vara bra att få utskrivet lite smärtstillande till gamla hundar med stor arbetslust, just för att de ska slippa ha ont och ändå få ur sig lite energi.
Hundar har en tendens att droga sig själva med smärtlindrande endorfiner genom att idiot jobba vilket ofta ger sur kärringar/gubbar efter arbetet då endorfinerna försvinner.
Min förra hund fick smärtlindrande p.g.a ryggproblem och hon blev betydligt lugnare efter det, både under arbete och i vardagen.
Det är dock viktigt att se så de inte jobbar /tar i för mycket då de får smärtlindrande.
Att djur har ont är ju inte roligt vare sig för djuret eller den som ser på.
Så mitt råd är att tala med veterinär angående ev. smärtlindrande preparat

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Gammal gubbe - mycket tryck!
« Svar #3 skrivet: 29 nov-08 kl 02:13 »
Han har alltid varit en hund med mycket tryck. Använder honom till både får och nöt. Ankorna använder jag bara ibland och oftast är det när de kvackande odjuren inte vill följa med mig hem från dammen.
Veterinär är inkopplad sen ett bra tag tillbaka och han får sin medicin.

Han har inte blivit hårdare mot får och nöt. Bara fjäderfäna.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Gammal gubbe - mycket tryck!
« Svar #4 skrivet: 30 nov-08 kl 22:57 »
Känner igen det där lite på min tioåriga heeler, han har oxå alltid varit hård men nu är han hårdare och envisare än nånsin och vet alltid bäst själv ;), ibland lite med livt som insatts känns det som  :o

Svårt att veta vad man ska göra åt det.............han skulle ju dö om han inte fick jobba.

Han går oxå på smärtlindring (Norocarp), för en stel och öm bakkärra.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser