Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spaljéhäck med lågstamsfruktträd  (läst 3076 gånger)

awesome

spaljéhäck med lågstamsfruktträd
« skrivet: 19 nov-08 kl 12:58 »
Hej!

Jag funderar på att bl.a. som vindskydd plantera en häck runt grönsaksträdgården (stor, zon 3-4) med någon sorts fruktträd (spaljéform heter det nog, att man bara sparar skott i sidled) på lågstam. Min jord är ganska tung, grönsaksträdgården ligger på en f.d. äng där det förr har gått kor och betat, så jorden under gräset är näringsrik men inte alltför väldränerad (jag odlar på upphöjda bäddar). Är det någon som har erfarenhet av detta och/eller kan ge mig lite bra tips om t.ex. lämpliga sorter på härdiga/resistenta fruktträd, var jag kan få tag på lågstammade fruktträd (ev barrotade nu på vintern) i Halland, planteringsavstånd, hur man bör beskära spaljéhäckar osv.....?
Jättetacksam för svar!

Hälsningar från Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

Vurre

SV: spaljéhäck med lågstamsfruktträd
« Svar #1 skrivet: 19 nov-08 kl 13:08 »
Ska du spaljera fruktträd tror jag att det är bra att ha något att spaljera dem mot, en vägg eller ett staket eller så, åtminstone stolpar som du kan dra trådar emellan.

Det är jävligt jobbigt med så hårt tuktade träd, men vill man så går det ju.

Hur hög ska häcken vara?

Min farmor hade en hög häck av röda vinbär, ca 1,5-2 m hög. Vet inte om det var en särskilt högvuxen sort, men den stod som häck runt grönsaksodlingarna tillsammans med en del andra vinbär och krusbär. Det var iofs inte nåt särskilt blåsigt läge.
snus? vad är priset på en pris?

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 19 nov-08 kl 16:20 »
Hej!
Det enklaste är att du köper grundstammen B9 och ympar själv. Köper du färdiga träd i Sverige så är de redan uppstammade. Jag håller på och testar lite med äppelträd och ska se om det går bra att göra äppelbuskar. Jag har köpt ytterligare 400 B9 som ska ympas till våren. 100 nya sorter. Vill du göra en mer klassisk frukthäck så läs om lepagehäckar på nätet.
Det finns naturligtvis massor av andra ätliga frukter och bär som man kan tänka sig. En trevlig site är  www.agroforestry.co.uk
Jag håller på och gör en demoodling av frukter och bär hos en kompis. Är du någon gång i norra Skåne så kan du besöka  www.denningarumsgard.nu och få lite ideer.
MVH
Jan Lindgren

awesome

« Svar #3 skrivet: 20 nov-08 kl 11:11 »
Hej Vurre,

tack för svar, jag hade tänkt mig en uppstammad päron- eller äpplespaljéhäck på uppåt 2 - 2 1/2 meter, bädden går i nord/sydlig riktning.  Framför häcken en ganska tät rad med olika bärbuskar, den är redan påbörjad och innehåller svarta, röda och vita vinbär, olika krusbärssorter samt gula sommarhallon. Jag utökar antalet sorter efter hand. Fruktträdshäcken ska alltså "ta över" där bärbuskarna slutar som vindskydd. Direkt bakom spaljéhäcken ska jag ha fullt med lökväxter som senare kan gömmas av t.ex. lungört och daggkåpa. Där bakom kan grönsaksbäddarna börja med mer eller mindre solberoende perenna sorter och där bakom (där det blir full sol) kommer den ettåriga avdelningen med växelbruk.
Som du skriver, ska jag använda mig av störar och linor för att leda fruktträdsskotten parallellt med marken.
Det låter förresten härligt med stora häckar av röda vinbär, kan tänka mig att det var härligt som barn att få frossa i vinbär på sommaren!

Hälsningar Åsa
Klassisk sångerska och trädgårdsfanatiker som så fort tillfälle ges flyr från Amsterdam till paradisträdgården i södra Halland...

awesome

« Svar #4 skrivet: 20 nov-08 kl 11:17 »
Hej Jan!

Tack för ditt svar, vet dock inte om jag vågar mig på att försöka ympa själv... Sajten du skickade var verkligen innehållsrik, intressant att veta vad de har till salu i England på växtfronten. Här i Holland finns det ju så himla mycket att få tag på, då är det kul att faktiskt kunna hitta nya sorter. Särskilt nötutbudet tycker jag verkar vara imponerande.
Är det din demoodling som kallas för visningsträdgård? Har jag vägarna förbi Broby, så kommer jag absolut och tittar på den!!!

Hälsningar Åsa

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser