Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kvadratmeter per gröda  (läst 2587 gånger)

Emimon

Hur många kvadratmeter per gröda
« skrivet: 15 nov-08 kl 20:35 »
Hej alla ni som skördar grönsaker så de räcker väl hela vintern,
hur många kvadratmeter avsätter ni åt en gröda (per person).

Jag planerar att plantera:
Potatis
Ärtor (de som används till ärtsoppa)
Vitkål
Kålrot
Lök
Morot
Palsternacka
Spenat

(Uppgifter om andra grödor är givetvis välkomna oxå)

Undrar bara ungefärligt.

Om det finns någon bra hemsida ni kan hänvisa till vore det ju kul

tack/
Emimon

anders 67

• Dalarna
SV: Hur många kvadratmeter per gröda
« Svar #1 skrivet: 20 nov-08 kl 13:00 »
Jag brukar tänka så här:Hur många kålhuvuden äter jag i veckan?
Hur ofta vill vi äta rotmos.Det går åt mer sallad och mindre kål på sommaren.Vad kan man lagra och vad kan stoppas i frysen.Det är varken roligt eller ekonomiskt att odla för mycket som inte går åt och måste kastas.
Jag odlar istortsätt alla grönsaker själv men har en alldeles underbar jordkällare där morötter och kålrötter är lika fina i augusti ett år efter skörd. Du får helt enkelt ta reda på hur mycket ni kan tänkas äta och avsätta areal efter det till varje gröda.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 nov-08 kl 16:08 »
Håller med föregående talare. Möjlighet att lagra eller god planering + anpassning av maten efter årstid.

Saker som är lätta att lagra i rumstemperatur är lök, vitlök och ordentligt mogna pumpor och vintersquash. Torra bönor också såklart.

Purjolök kan stå kvar ute hela vintern.

Jordärtskockor kan ligga kvar i jorden under vintern och tas upp senast i april-maj så dom inte gror och börjar växa igen.

Mangold ger skörd under lång tid om man skördar blad för blad, var just ute och plockade en stor skål med "baby-leaf".

De flesta rotfrukter, lök m.m. ger "några" kilo per kvadratmeter. Svårt att säga exakt, beror mycket på sort och jord m.m.

Har du aldrig odlat grönsaker förrut så är din plan ganska ambitiös om du tänker bli helt självförsörjande på grönsaker och rotfrukter första säsongen. Känner du dig osäker så börja hellre i lite mindre skala och utöka sen år från år.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 22 nov-08 kl 18:30 »
Jag kan inte annat än att hålla med Vitis men jag bor i ungefär samma zon. För att odla grönsaker och vara självförsörjande underlättar det en hel del om man bor i en mild växtzon. Jag har just ätit en god grillad sallad av egenodlad paprika och aubergine, bland annat, till kvällsmat, och det är en trevlig omväxling till vinterns kål och rötter.

Planering är A & O. I det ingår att så lite allt eftersom, inte allt på en gång. Så t ex broccoli från vår till sensommar, liksom majrovor o dyl. Att man klarar att säsongsanpassa sitt ätande så att man inte tror att tomater och gurka är naturliga ingredienser året runt.

Om man bor i ett lite hårdare klimat och har dåligt med förvaringsmöjligheter kan man täcka morötter och palsternacka med halm så att man kan gräva upp dem trots frost.
snus? vad är priset på en pris?

Emimon

« Svar #4 skrivet: 25 nov-08 kl 23:24 »
Tack för svaren. Jag vill ju inte vara överambitiös. Är rädd att jag ska så för mycket och få mer än jag kan handskas med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser