Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett skattesystem som passar för självhushållare  (läst 27491 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Re:Ett skattesystem som passar för självhushållare
« Svar #60 skrivet: 20 okt-05 kl 22:08 »

Hej Bo.
VAD har du en genuin erfarenhet av, och kunskap om? Välj ETT ämne av allt ditt inläggsbombande, och vi diskuterar det och enbart det.

Om du inte har något speciellt område, så kan vi ju diskutera utbildningssystem. Klarar du av att hålla dig till en sådan diskussion?

Fascist blir man stämplad som, när man förespråkar ett samhälle som inte är en rättstat, utan till exempel enbart ger rösträtt till de som har en godkänd examen. Eller förpassar en del människor till ghetton. Eller anser att vissa människor inte har rätt till lagligt skydd, för att de inte betalt sin försäkringspremie.

På vilket sätt hör önskan av ett minskat handelsutbyte ihop med det du kallar babianvälde? Kan du klarlägga det?

Mikael Perman.

PS. Självklart kan du svara konkret och rakt på mina frågor i detta inlägg, utan att jag anser att du går utanför ämnet som du väljer.

men jag har ju ställt ett antal konkreta frågor som du valt att INTE besvara. Vill du att jag ska upprepa dem?

Bo

Mångsidig och obegränsad
« Svar #61 skrivet: 21 okt-05 kl 17:12 »
I USA ger man bara rösträtt åt dem som klarar vissa prov vid röstregistreringen. I de flesta andra länder krävs en kompetens för att få rösta som man bedömer att de flesta tillgodogjort sig vid en bestämd ålder som man alltså fastställt som kriterium för rösträtt. - Mindre godtyckligt är så klart att istället ha just denna kompetens som kriterium för rösträtt oavsett vid vilken ålder man uppnått den. Det är inte i graden av fascism dessa olika system skiljer sig utan i graden av godtycklighet.

Liksom mina andra sociala innovationer på samma sätt som alla tekniska innovationer måste övertyga på egna meriter och inte genom innovatörens kompetens på något ovidkommande specialområde, är det också tänkt att min "obligatoriska brottsförsäkring" skall få genomslag av egen kraft.

Jag har inte tagit del av några invändningar som inte har enkla lösningar.

En idé som inte är min egen är medborgarkonton åt alla med vilka man betalar för olika tjänster av den sort vi unnar alla. Producenterna av dessa tjänster kan därigenom släppas ut ur planekonomin och ut i den normala. Dessa medborgarkonton kan då avpassas för att även täcka en brottsförsäkring på normalnivå.

Anser man sig då ha råd att skjuta till pengar för en dyrare sådan, kan man lägga sig till med en hotfull attityd, spotta på grannarna eller klottra missprydande grafitti på annans egendom.

fReAkOuT

• Gäst
Re:Mångsidig och obehaglig
« Svar #62 skrivet: 21 okt-05 kl 20:32 »
Anser man sig då ha råd att skjuta till pengar för en dyrare sådan, kan man lägga sig till med en hotfull attityd, spotta på grannarna eller klottra missprydande grafitti på annans egendom.

Så du menar att bara man har tillräckligt med pengar ska man få bete sig hur man vill. Vilken fruktansvärd dystopi.

« Senast ändrad: 24 okt-05 kl 09:08 av fReAkOuT »

Bo

Jag räknar med
« Svar #63 skrivet: 22 okt-05 kl 09:24 »
att alla som har pengar hittar roligare sätt att använda dem än att dra på sig onödigt höga brottsförsäkringspremier. Jag har inte heller antytt att brottsförsäkringarnas ekonomiska styrning skulle ersätta andra påföljder av lagbrott.

Bo

En vettigare skattelagstiftning
« Svar #64 skrivet: 22 okt-05 kl 11:00 »
har jag i decennier haft i fokus. Jag menade länge att det skulle räcka med skatter på begränsade resurser och på oönskad miljöpåverkan för att ge tillräckliga intäkter men när jag prövade detta skattesystem på olika tänkta samhällen, hittade jag ett där det inte fungerade:

ÖKENSTADEN där man lever på avancerat hantverk och säljer sina produkter på olika marknader. Man har inga naturresurser som kan beskattas, bara sol, vind och sand och ingen miljö som kan bli mer fördärvad än den är.

Arbetsbytet är högt utvecklat och alla har hittat sin nisch. Man tvättar varandras kläder, städar åt varandra, lagar varandras mat, klipper och rakar varandra och sköter varandras kameler. Det finns också tillmötesgående kvinnor som mot ersättning leker att hon är din käresta.

Man tänker sig nu att man behöver resurser för att skydda staden och handelsvägarna mot rövarband och måste hitta ett sätt att ta ut skatt.

Skatt på varuutbyte skulle sabba det högt utvecklade arbetsbytessystemet och initiera en långsam regression ner tillbaka till självhushållning. Procentuell skatt på årsinkomsten skulle ha samma verkan.

Markskatt är tänkbar eftersom en liten tätbyggd stad är mera lättförsvarad än en utspridd. Man får då betala i proportion till hur mycket plats man tar i anspråk.

Den perfekta lösningen menar jag ändå är tidsrelaterad beskattning: Alla betalar lika många timmar per år.
De högproduktiva och upptagna betalar med sin timlön, de undersysselsatta med sin arbetskraft mot kostnaden för mat och logi som ersättning. Denna ersättning skall då för symmetrins skull vara grundavdrag för dem som betalar med pengar.

Detta skattesystem gör inget som helst våld på stadens livaktiga ekonomi.

Anta nu en utmaning och försök hitta en bättre lösning än min på ökenstadens problem. - Det har viss släktskap med vårt eget lands.
« Senast ändrad: 22 okt-05 kl 20:51 av Bo »

Bo

Nähä
« Svar #65 skrivet: 22 okt-05 kl 22:41 »
det var det ingen som klarade. - Det hade jag ju inte trott heller.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 23 okt-05 kl 07:03 »
Hej Bo.

Ett litet citat ifrån dig:

-"Anser man sig då ha råd att skjuta till pengar för en dyrare sådan, kan man lägga sig till med en hotfull attityd, spotta på grannarna eller klottra missprydande grafitti på annans egendom."

Det medför några konkreta frågor som du gärna skulle svara på.

1. Hur ska detta komma till försäkringsbolagens vetskap i Bo-s värld? Genom avlyssning? Genom angiveri? Eller genom att lärarna i skolan, och arbetsgivaren åläggs att rapportera in attityden hos barn eller vuxna?

2. Den som har pengar kan alltså rent teoretiskt alltså kosta på sig ett mer hänsynslöst beteende. Det är ofrånkomligt att de har den MÖJLIGHETEN. De som är fattiga har INTE den möjligheten i Bo-s värld.

Nu frågar jag dig, vad har du för GARANTIER att de rika verkligen använder pengarna till annat, än just en mer hänsynslös attityd?
Deras goda vilja? Att de vill BARA använda pengar produktivt och köpa Lambhorginis istället?

3. Men sedan så ställde jag en fråga förut, nämligen om du känner dig totalt ensam och missförstådd i HELA världen, eller om det är några politiker eller ideologer/ideologier som du anser har tyckt på samma sätt. idag eller historiskt.

4. En annan fråga är om du har lagt in din serie av inlägg om ditt politiska system på många diskussionssidor?

5. Du ondgjorde dig förut om fackföreningarnas våldstendenser. Du kom med beskyllningen att de hotat folk. jag väntar fortfarande på ditt konkreta bevis på att sådant skett.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Ditt tänkta exempel tänker jag inte svara på, eftersom det är ett tänkt exempel som du har tänkt ut och satt gränserna för.

Jag föredrar verkligheten och VERKLIGA erfarenheter och kunskaper.

Erfarenheter talar, intellektuella övningar är enbart gott som idegivare och hypoteser. Verkligheten fäller avgörandet.

DET kan jag diskutera! Är det praktisk skattelagstiftning och skatteregler som du säger dig vilja diskutera? Ska jag tolka ditt svar så?

Mikael Perman.

Bo

Skriva folk på näsan
« Svar #67 skrivet: 23 okt-05 kl 11:50 »
vad de redan vet eller borde veta, har jag i stort valt bort för att istället ge mina inlägg stringens och skärpa.

Kallas det angiveri om man klagar på att någon är hotfull, spottar på en eller klottrar ner ens egendom? - Svar nej, och det visste du förut.

Om någon rik eller fattig idag förorsakar någon annan ekonomisk skada, blir han betalningsansvarig. Skillnaden med mitt föreslagna system är försäkringen som jämnar ut betalningen över en längre tid. Det finns inget som ger den rike lägre kostnader än nu med att begå brott. - Underligt att du inte redan insett detta om du är kompetent nog att ha ett jobb du får lön för.

Jag beskriver i stort villkoren för normalitetens återställande som bara är logik, förnuft, sans och vett tillämpat på samhällsfrågor. Det handlar inte om någon ny politik utan snarare om att tränga undan politiken till förmån för rättsordning.

Fackföreningars våld och hot är på den nivån som krävs för att ingen skall utmana dem. När någon ändå gör det, blir han ruinerad. - Läser du inte tidningar?

Att du inte antar min utmaning är för att du inte har något bra svar. - Det finns ingen bättre lösning än den jag visat på.

När det handlar om grundläggande regler för samhällets funktion är det högst rekommendabelt att först pröva idéerna i teorin innan man genomdriver dem. Det finns fruktansvärda exempel på motsatsen där man lekt med miljarders existens för att man gett sig fn på att man hade rätt utan att ha kollat först.

Bo

Rättsordningens ursprung
« Svar #68 skrivet: 23 okt-05 kl 12:01 »
i ett nordiskt perspektiv hittar man i mansboten. En våldsverkare fick välja mellan att betala en penningbot åt våldsoffrets anhöriga eller att ställa sig utanför lagens skydd. Nivån på mansboten och följderna av att stå utanför lagens skydd räckte för att etablera fredliga förhållanden i stort. Nivån på mansboten krävde att våldsmannens hela släkt solidariskt fick göra ekonomiska uppoffringar för att deras frände skulle slippa gå i landsflykt.

Detta är inte en primitiv ordning jämfört med dagens situation utan fungerar istället som ett föredöme för efterföljd.

Attis

• -
« Svar #69 skrivet: 23 okt-05 kl 12:25 »
Bo!
Gör oss andra en tjänst, ändra inte ämnet varje gång du skriver ett svar. Det ser ut som ljugarbänken har 13 nya ämnen när det i själva verket är samma ämne (tråd).
Tack på förhand!
/Attis

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 23 okt-05 kl 18:41 »

Hej Bo.

Du slingrar dig.

Du påstår att:
-"Kallas det angiveri om man klagar på att någon är hotfull, spottar på en eller klottrar ner ens egendom? - Svar nej, och det visste du förut." Slut citat.

Nej det kallas inte angiveri om man till exempel hanterar att någon spottar på en inom gränsen för normalt civilkurage. Tvärtom, det är föredömligt och vad som behövs i större omfattning.

Att göra rättssak av det är däremot fullständigt bizarrt. Detsamma gäller saker som hotfullhet.

Och ja, jag har till exempel personligen vridit om näsan på en av tre som betedde sig på det sättet på tunnelbanan.

Men det var ju inte alls det som min fråga gällde, det vet du säkert.

Jag frågade om HUR DU TÄNKT att informationen om en hotfull attityd, spottande eller klotter som inte fällts i domstol,  skulle komma till försäkringsbolagets vetskap i Bo-s värld. Det var just det som frågan gällde.

Och den har du undvikit i det längsta. Så är det.

Precis som de andra frågorna.

Vad gäller provande i teorin, så är det självklart något som man idag skulle kunna göra medelst datasimuleringar.

Men i all sådan teoretisk verksamhet, som är värd att kallas vetenskapligt stringent, så är hela försöket helt öppet och sker under ett otroligt kritiserande och nagelfarande, både vad gäller upplägg och resultat.

Det har inte du gjort, helt enkelt. Du är inte i närheten av en teoretsik utvärdering som är värd namnet.

Mikael Perman.

AndersT

« Svar #71 skrivet: 23 okt-05 kl 19:13 »
Ang. Bo´s uppfattning om lönebildning; Du skriver: "I en fungerande arbetsmarknad finns det mellan två jobb som kräver olika mycket av dem som utför dem, en bestämd löneskillnad som är den som behövs för att man skall gitta tillägna sig den extra kompetens som krävs för det högre avlönade."

Min erfarenhet av arbetsmarknaden är att där de enigaste och stridsvilligaste yrkesgrupperna finns, också är där de högsta lönerna finns. När jag, vid 18 års ålder, började min yrkesbana vid löpande bandet på Volvo, så tjänade jag efter två veckors inskolning betydligt mer än en kvinna som jobbat 30 år inom sjukvården med flera års studier och ett livslångt lärande...., orsken så vitt jag kan se är att Metallarna är starkt organiserade medan Kommunal och Vårdförbundet, tyvärr, inte är lika starka.

Vidare säger mig mina erfarenheter att utbildning för att få ett mer varierande yrke är en större drivkraft än en högre lön...

Anders

Bo

Citat:
« Svar #72 skrivet: 23 okt-05 kl 19:21 »
"Jag frågade om HUR DU TÄNKT att informationen om en hotfull attityd, spottande eller klotter som inte fällts i domstol,  skulle komma till försäkringsbolagets vetskap i Bo-s värld. Det var just det som frågan gällde."

Svar: Vi kan börja med det aktuella problemet att polisen inte finner det lönt att befatta sig med en massa brott begågna av minderåriga eller smärre brott begågna av straffmyndiga eftersom de inte skulle ge några rättsliga konsekvenser eller kosta för mycket i förhållande till de obetydliga konsekvenserna för förövarna.

Med brottsförsäkring blev det alltid konsekvenser vilket skulle ge de rätta incitamenten för att avhålla sig från brott och för att utreda och beivra dem.

Vad gäller risken att försäkringsbolag lyssnar på ogrundade anklagelser och kräver omotiverat höga premier grundade på dessa, måste man lita till konkurrensen som alltid gynnar bolagen med det bästa omdömet.

Bo

Lönebildningen
« Svar #73 skrivet: 23 okt-05 kl 19:38 »
är ju inte fri vilket ger en del egendomliga konsekvenser.

Genom fackföreningar snyltar vissa grupper på produktionsapparaten och kapar åt sig högre relativlöner än deras prestationer motiverar. Ett sätt att komma åt detta vore en extra skatt på avtalslöner som skulle göra det lönsammare att nöja sig med marknadslön.

Ang. Bo´s uppfattning om lönebildning; Du skriver: "I en fungerande arbetsmarknad finns det mellan två jobb som kräver olika mycket av dem som utför dem, en bestämd löneskillnad som är den som behövs för att man skall gitta tillägna sig den extra kompetens som krävs för det högre avlönade."

Min erfarenhet av arbetsmarknaden är att där de enigaste och stridsvilligaste yrkesgrupperna finns, också är där de högsta lönerna finns. När jag, vid 18 års ålder, började min yrkesbana vid löpande bandet på Volvo, så tjänade jag efter två veckors inskolning betydligt mer än en kvinna som jobbat 30 år inom sjukvården med flera års studier och ett livslångt lärande...., orsken så vitt jag kan se är att Metallarna är starkt organiserade medan Kommunal och Vårdförbundet, tyvärr, inte är lika starka.

Vidare säger mig mina erfarenheter att utbildning för att få ett mer varierande yrke är en större drivkraft än en högre lön...

Anders

Trivsel på arbetsplatsen och annan tillfredställelse kan i stort betraktas som en del av lönen. Teoretiskt kan man alltså ägna tid och möda åt att lära sig ett annat yrke som ger sämre betalt men är bättre på andra sätt.

Rizz

• Gäst
Re:Citat:
« Svar #74 skrivet: 23 okt-05 kl 19:51 »
Bo jag antar att du vet att nästan alla brott som sker inte är planerade. Det är inte så att nån går hem och tänker nu ska jag mörda någon. De allra flesta brotten sker pga att omständigheterna som råder just då. Ofta är droger inblandade. Det blir inte mindre brott för att personerna på ett eller annat sätt får betala. Och det finns det forskning på. Något som inte tycks finnas på något du säger utan allt verkar komma ifrån din förvridna uppfattning av verkligheten.

AndersT

« Svar #75 skrivet: 23 okt-05 kl 19:52 »
citat: Genom fackföreningar snyltar vissa grupper på produktionsapparaten och kapar åt sig högre relativlöner än deras prestationer motiverar. Ett sätt att komma åt detta vore en extra skatt på avtalslöner som skulle göra det lönsammare att nöja sig med marknadslön.
Bo, på svensk arbetsmarknad så har de flesta avtalslöner..., och i de flesta fall så är avtalslön det samma som marknadslön rent praktiskt. Vilka grupper menar du snyltar???
En fråga: har du någon egen erfarenhet av arbetsmarknaden??
en till: Vem ska sätta marknadslönen???

Bo

Det extrema har blivit normalt
« Svar #76 skrivet: 23 okt-05 kl 20:55 »
Om det tar två veckor att bli rutinerad löpande band -jobbare på bilfabriken och lika lång tid att lära sig distriktet som tidningsbud, skall kanske lönen vara ungefär densamma.

Att den inte är det, beror på fackföreningars maffiametoder. Genom att man har i sin makt att förorsaka stora förluster för ett kapitalintensivt företag kan man pressa ut högre löner än vad ens prestationer motsvarar.

Där normalitet råder, är missnöje med ens lönenivå motiv för att leta efter ett bättre avlönat jobb, - inte motiv för att tvinga till sig högre lön på det man har.

Bo

Citat:
« Svar #77 skrivet: 23 okt-05 kl 21:03 »
Bo jag antar att du vet att nästan alla brott som sker inte är planerade. Det är inte så att nån går hem och tänker nu ska jag mörda någon. De allra flesta brotten sker pga att omständigheterna som råder just då. Ofta är droger inblandade. Det blir inte mindre brott för att personerna på ett eller annat sätt får betala. Och det finns det forskning på. Något som inte tycks finnas på något du säger utan allt verkar komma ifrån din förvridna uppfattning av verkligheten.

Svar: Om du skulle ha rätt, kan vi slopa rättsliga påföljder generellt eftersom brotten uppstår ändå oberoende av påföljderna. Eftersom det är de rättsliga påföljderna som ger lagarna konsistens och skiljer dem från regelböcker för uppförande som vem som helst kan författa och sprida, kan man sedan spara in hela lagstiftningsverksamheten och därmed den lagstiftande församlingen och demokratin som är till för att välja densamma.

AndersT

« Svar #78 skrivet: 23 okt-05 kl 21:04 »
Bo, du svarade inte på mina frågor..., dvs pratar hellre än bra.., vad har den här disk. att göra på alternativ????

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 23 okt-05 kl 22:35 »

hej Bo.
Du slingrar dig.
Mikael Perman

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser