Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig tillväxt??  (läst 1352 gånger)

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
Dålig tillväxt??
« skrivet: 13 nov-08 kl 16:12 »
Nu har jag pratat med fler hönsfolk på olika platser i sverige.
Nästan alla har haft problem med att ungdjuren växer onormalt långsamt i år. Jag har själv haft problem med mina leghorn. De är födda i sommar. Leghorn är normalt relativt snabbväxande djur som är lätta att se könet på.
Inte i år! De växer långsamt som attan och inte förrään nu kan jag könsbestämma alla. Mest höns. ;D

Är det fler som haft detta problemet i år??
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Dålig tillväxt??
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 17:26 »
Det här är mitt första hönsår men en av våra dv kochin kycklingar har alltid varit lite efter. Växte inte alls så fort som syskonen och är nu vid ett halvårs ålder är hon fortfarande bara hälften så stor som de andra.
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 17:36 »
Jag har inte haft några kycklingar innan, så jag har inget att jämföra med.

Men jag tror nog att de har växt som de ska. Det skulle vara en av plymouthrocktupparna då, som vi märkte vid slakten, att den var mycket mindre än de andra, det syntes inte så mycket medan fjädrarna fortfarande satt på så att säga...

Mina leghorn visste jag mer eller mindre efter redan sex veckor vad som var vad, tuppen gol redan då, hönorna var så... höniga... Och det stämde ju.

Däremot har de slutat lägga ägg efter en bra start där de la ägg var och varannan dag den ena efter de andra tills de var igång alla tre. Och det förbryllar mig lite...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 18:13 »
Det här är mitt första hönsår men en av våra dv kochin kycklingar har alltid varit lite efter. Växte inte alls så fort som syskonen och är nu vid ett halvårs ålder är hon fortfarande bara hälften så stor som de andra.

Det beror nog inte på fodret, mera sannolikt att det är nått fel på den kycklingen.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 18:47 »
Ja hon är lite efterbliven men glad ändå. Lätt utvecklingsstörd väljer vi att kalla det  ;)

Det är samma kycklinghöna som i den här tråden http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=53361.0
ofrivilligt hönslös

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 13 nov-08 kl 18:56 »
jag har ett gäng som äter som hästar men är magra som bara den dom får mat över varje dag dom är avmaskade oxå men inget hjälper.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

bea

« Svar #6 skrivet: 13 nov-08 kl 19:23 »
skulle vara intressant att veta av er som haft problem med långsamt växande kycklingar vilket foder ni ger märke och typ så att man kan se om det är något samband samt ungefär var i landet ni bor ....är ju alltid intressant att se om man kan få fram en gemensam nämnare ;)
Själv har jag ny ras i år så jag har inte märkt någonting....men vill minnas att det fanns en tråd om av någon som hade brahma som var extremt långsamma att lägga på hullet.

fjäderfän

« Svar #7 skrivet: 13 nov-08 kl 20:02 »
mina har fått lantmänens foder från start till tillväxt bor i östergötland.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

rina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 nov-08 kl 22:20 »
Fodret kan variera tycker jag. Men det jag får alltid se upp med är bäst föredatum !!! Blir så sur när det ligger gamla fodersäckar kvar ibland är texten oläslig också !! Då blir det skälla av dom fattar inget killar som säljer det och tycker jag är petnoga...men jag ger mig inte !! Så kolla alltid datumet...Jag handlar spannmål i en liten kvarn och när jag köper kornkross är jag noga att fråga hur länge sen han krossade det..för det minskar i näringsvärdet fick jag lära mig när man hade häst.

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #9 skrivet: 13 nov-08 kl 23:28 »
Vi som haft problem häromkring (bohuslän) har haft olika foder. Bla. Lantmännen, svenska foder, gramina, gold croc mfl.

Vi funderade också först på om det kunde bero på fodret men eftersom vi har olika tror vi inte det.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser