Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färg (onagadori)  (läst 3752 gånger)

sallyomolly

• Gäst
färg (onagadori)
« skrivet: 13 nov-08 kl 10:07 »
Verkar som mina onagadori får den här färgen http://www.longtail-fowl.com/images/jpg%27s/ONAGADORI/roeder/five_colours_onag_w_text.jpg

Någon som vet vad färgen kallas på svenska?

Chicken

SV: färg (onagadori)
« Svar #1 skrivet: 13 nov-08 kl 12:02 »
Jag tycker det ser ut som tuppen är vetefärgad, jättesnygg!!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 16 nov-08 kl 15:29 »
Hum, någon sa till mig att det kallades björkfärgad... Eller vad är björkfärgad för något då?  ??? (Om det ens finns)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 16 nov-08 kl 16:04 »
Jag skulle också gissa vetefärgad.
Björkfärgade hönor är svarta med vitt i kragen och runt halsen, tupparna ser lite ut som tuppen på bilden men är helt svartvita. Tuppen på bilden har lite brun/oranga fjädrar.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 nov-08 kl 19:23 »
Frågade Tedarix, han hade svar som vanligt.
Han sa att det heter femfärgad. En blek guldhalsad.

Tydligen är det ursprungsfärgen på onagadori.

Hoppas nu bara denna tupp slipper få marek som den andra, han är 8 veckor nu så man kan ju alltid hoppas.
Får han det så ger jag upp rasen.
« Senast ändrad: 08 mar-13 kl 21:06 av Sirpa »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 19 nov-08 kl 13:25 »
Har inte hört talas om Ondagadori här i Sverige tidigare... Bara fönix...
Antar att dem i Sverige inte får lika långa stjärtar som i Japan?  ???

Hm... Är marek vanligt på fönix för jag funderar på att köpa sådana ägg till våren... Men känns lite läskigt om det skulle vara en ras som marek är "väldigt" vanlig på eftersom vi måste ha alla hönsen i samma byggnad... Inte kul om några av våra gamlingar skulle bli insjukna... Eller hur stor risk tror ni det är? Vi hade väldigt många som drabbades av marek för 4-5 år sedan och nu har vi inte haft ett enda fall sedan dess... Majoriteten är blandisar och de har avlat av sig och verkar ha blivit resistenta nu mot "den marek vi fick"... Det kanske är olika på vart mareken kommer ifrån (olika luskemojer... Som vi när vi smittar varandra för vi inte tål den andras baciller) och att de då kan insjukna om de kommer i kontakt med en typ som deras kroppar inte skapat lika stor motståndskraft för?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 19 nov-08 kl 13:52 »
Har du haft Marek på dina djur hemma och de nu inte har varit sjuka på nåt år så är de resitenta mot sjukdomen. Men det kan finnas virus kvar som kan smitta ner andra som inte är resistenta. Djuren kan ju sprida viruset fast de är friska själva. Men de flesta hobbyhöns är resistenta så jag tycker absolut att du ska prova.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 nov-08 kl 14:22 »
Mina som överlevt marek är ju resistenta så ägg finns till våren av silverhalsade engelska importer.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 19 nov-08 kl 15:18 »
Oh, okej... Då ska jag nog prova.  ;D
Tupparna är ju så fina.  ::) Dock så vet jag inte om den långa stjärten är särskilt praktiskt...  ::)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-08 kl 21:03 »

Är det inte så att det ska gå en slav e.d. bakom tuppen och hålla upp hans stjärt så den inte släpar i marken???
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tedarix

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 nov-08 kl 08:03 »
Är det inte så att det ska gå en slav e.d. bakom tuppen och hålla upp hans stjärt så den inte släpar i marken???

Hej!

Traditionellt håller man onagadorituppar i en s.k. tombaku. En hög "låda" där tuppen har möjlighet att gå på en golvyta och/eller sitta på en pinne med utrymme för den långa stjärten vid sidan om så att den inte blir nerbajsad. Tupparna tas ut ur tombakun varje dag för att "luftas", hanteras och tränas.

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 nov-08 kl 09:05 »
Ha ha, jag det skulle ni vilja se va? ;D
Här kommer de leva som vanliga höns, måste jag hålla nere stjärten genom att ansa den så gör jag det. Min fönixtupp har väldigt risig stjärt men vad gör det? Han är lycklig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 09 dec-08 kl 12:42 »
Sallymolly: Gick in på din sida och... Hur fasen har du fått tag i Onagadori?  :o Har aldrig sett till att någon i Sverige skulle ha sådana ens! ???

Åh, vill också ha...  :-\ :'(  *avis*

sallyomolly

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 dec-08 kl 19:11 »
Faktiskt så har min tupp dött så hönor finns endast. Jag har haft marek så det är ingen ide att jag kläcker fler just nu men till våren kläcker jag fler då jag har en vän som har en vän i tyskland som importerat onagadori från japan.

Det är lite av ett intresse, dessa långsvansade djur...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 09 dec-08 kl 19:20 »
Ja, de är så fina... Men de lär väll inte få så långa fjädrar här som de i Japan... ?  ??? Om man inte skyddar fjädrarna som dem gör menar jag... För de lär ju bli slitna.

Gert

• Småland
« Svar #15 skrivet: 18 dec-08 kl 17:19 »
Vetefärgad är den inte. Innan man börjad krångla med att byta namn på färgerna så hette
denna färgen silverhalsad men orange rygg. Vad den heter nu vet jag inte. Femfärgad har jag aldrig hört
talas om innan men det kan hända att den heter så nu.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 18 dec-08 kl 17:28 »
Vetefärgad är den inte. Innan man börjad krångla med att byta namn på färgerna så hette
denna färgen silverhalsad men orange rygg. Vad den heter nu vet jag inte. Femfärgad har jag aldrig hört
talas om innan men det kan hända att den heter så nu.

Den färgen heter fortfarande silverhalsad med orange rygg.

Gert

• Småland
« Svar #17 skrivet: 18 dec-08 kl 20:53 »
Citera
Några enkla grejjer har jag samlat på min hemsida, det är svar på frågor jag ställt till tedarix.

Intressant det där med genetiken, särskilt då Chocolate färgen.
Vet tedarix vilka färger som man ska andvända för att så småningom få chocolate färgade djur?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 dec-08 kl 13:56 »
Det kan du inte då färgen inte finns här, det är en muterad gen precis som lavender. Jag har försökt att få tag i den men ägg har vart väldigt dyra 2500 kr för sex ägg gick de på på en auktion.

De har sjunkit nu men att få tag i dem är svårt, det är chockladfärgad dvärgorpington. Jag har ev fått tag i efter nyår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser