Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratisvirket flödar över på sthlm:s gator ;  (läst 3535 gånger)

Fritänkaren

Gratisvirket flödar över på sthlm:s gator ;
« skrivet: 11 nov-08 kl 17:30 »
Apropå strandvirke.

Otroligt är också den myckenhet av premiumvirke man kan lasta på sig i stockholmsområdet.
Till alla byggen o renoveringar levereras dagligen diverse inredningsdetaljer såsom badkar, fönster, trappsatser o.s.v.
Allt kommer i regel surrat o embalerat på pallar av friskt ohyvlat trä . . . 
Pallträet kastas av byggföretagen i containrar o förväntas gå tillbaka någonstans för . . . förbränning !
Så är inte alltid fallet.
När jag är ute o rullar har jag sedan flera år alltid takräck o spännband med i bilen.
Ser jag en välfylld träcontainer lastar jag max av det bästa på taket !
Frågar först om lov först förstås, men får alltid alltid : Ja, tack !
Det sker nästan varje vecka.
Till dags dato har jag nu hur mycket plank o bräder som helst hemma på gårn´.

Tack skanska !

« Senast ändrad: 11 nov-08 kl 17:55 av Fritänkaren »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Gratisvirket flödar över på sthlm:s gator ;
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 18:47 »
Underbart!

Såg en dag i somras där dom renoverade nåt hus på stan. Mitt emot NK här i Gbg.. i denna container på gatan fanns det sånna här gedigna bulliga gjutjärnelement! Men dom fick man inte ta.. dom skulle på tippen..  :-\
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 21:49 »
Underbart!

Såg en dag i somras där dom renoverade nåt hus på stan. Mitt emot NK här i Gbg.. i denna container på gatan fanns det sånna här gedigna bulliga gjutjärnelement! Men dom fick man inte ta.. dom skulle på tippen..  :-\

Vilken skam >:(
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 21:52 »
Vilken skam >:(

Grymt irriterande.. jäkla byråkrati.. Men är god vän med folket på Byggmax (igenkänd där numera)  ;D och får ta alla dessa "mellanbrädor" som ligger mellan allt virke.. smala fina pinnar.. skitbra att tillverka saker av..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 21:35 »
Underbart!

Fråga var de lämnar grejorna och åk sedan dit... de som jobbar där kanske lämnar ut dem till dig.

Jag fick tag i en gammal skolbänk på sorteringsgården i Norrköping... Lade trästammar på underredet men det vek sig tyvärr när jag var tvungen att flytta på dem. Själva bänken ska bli verktygskåp upphängt på väggen är det tänkt. Lagom djupt och man kan sätta fast verktyg på alla sidor av lådan och in och utsida på locket med om man behöver, lås går också att fästa fast vid behov.
Hämtade gammeldags fönster med tre mm tjockt glas i var ruta, en + en glas från ett gammlt hus i stan. De skulle byta dem till vippbara/vändbara.
 Ska ta isär dem och ha var del som lucka på vitrinskåp så jag får undan mitt hantverks materiel. 
Hoppas du får tag i det du vill. Skrapar färg nu med hjälp av värmepistol och skrapa. Linoljan tränger upp och det blir som små droppar på ytan. Ska grunda och måla senare...

Är det bättre att bara tvätta färgen och måla på nytt eller måste man börja om från början och skrapa bort allt? ??? Det tar sådan tid...  :P :o

Kollat på virke till sidorna . Det blir nog stockpanel i full takhöjd ihop med vagnsbultar och reglar 45x70, sockel uppe och nertill. Väggskenor och konsoller och hyllplan ska också dit på något vis...förutom förnsterramen som togs bort vid förnsterbytet men över och underliggaren eller vad det heter är kapade på mitten och måste bytas. Nu är dilemmat med sidovirke som måste bli köpt och förvarat och bli möbeltorrt och försterramar som ska bli hela och kapade i lagom bredd då jag bara använder ena fönsterdelen och fönsterna ska gå utåt...hu vilket projekt...Har jag som nybörjare på träslöjd tagit mig vatten över huvudet?
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 23:15 »
Elementer går väl för guds skull till återvinning iallafall ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 nov-08 kl 20:57 »
Elementer går väl för guds skull till återvinning iallafall ;)

Givet, men pratar man med dem som jobbar där kan man till och med få hjälp att plocka fram eller upp något man vill ha därifrån. Han som hjälpte mig hade en lång pinne med krok och det gick jätte bra att få med ... grejorna skickas ju senare till återvinning när kontejnern är full!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sågaren75

« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 15:28 »
problemet är väll att det oftast är korta bräder eller?

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 20:05 »
problemet är väll att det oftast är korta bräder eller?

Beror på vilken container man kollar i. Vid brobyggen mm. slänger dom i regel formvirke efter en användning. Reglar, plank, spåntat och plyfa i långa/stora bitar. Mycket spik att dra ut dock ... "spiksula" och stelkrampsspruta rekomenderas.

Jag har gratisvirke från en importör av möbelvirke, ek, bok, lönn, björk ... andrasortering, pallar och emballage, allting "möbeltorrt", 6-8%. 120-200 cm bitar, olika dimensioner. Fina bitar snickrar jag med, resten blir ved.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 20:28 »
element nä! sånt slänger man inte så länge de inte läcker. I mitt hur har jag bara gamla tjocka, det hade inte varit fel att fortsätta med såna när jag ska sätta in fler. Dessutom är entumsrör som är på gamla element helt suveräna nrä det är strömavbrott. Inte behövs det nån cirkulationspump här inte!

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser