Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad äter ni vegetarianer vanligas till Middag?  (läst 6347 gånger)

LillaMor

Vad äter ni vegetarianer vanligas till Middag?
« skrivet: 11 nov-08 kl 15:29 »
Är egentligen inte gjord för att äta animalier, men tycker att jag har för lite i mitt receptförråd. Det finns 1000 och 1 böcker i ämnet, och jag har en hel del själv, men har inte träffat riktigt rätt. antingen kan jag leta i 10 år till eller fråga sunda vettiga människor här: Vad äter ni egentligen? Hoppas på recept till 1000! :)

Anette

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Vad äter ni vegetarianer vanligas till Middag?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 16:15 »
Hinner inte skriva recept nu, fråga om det är ngt du vill veta :).

I frysen har jag just nu:

Morot/kålrot/palsternacka bakade i ugnen med fetaost på toppen. Serveras med pesto gjord på soltorkade tomater och solrosfrön + hel dinkel eller ngt liknande.

Risotto med zucchini/morot/palsternacka/lök/svamp. Smaksatt med generöst med vitlök. Serveras med keso och solros/pumpafrön på toppen.

Grekisk linssoppa med olivolja och mycket vitlök. Äts gärne med bröd till och råkostsallad innan.

Rödbetsrísotto med dill och pepparrot. Pumpafrön på toppen!

Paj med zucchini och potatis + fetaost och sesamfrön ovanpå.

Ungsrostade grönsaker med sojabitar. Smaksatt med sambal badjak, serveras med korn, quinoa etc.

"Gryta" på olika grönsaker och linser.

Kikärtssoppa med sesamfrön och basilika

Detta är vad jag äter just nu - som du ser är det en hel del rotfrukter nu till hösten.
Sedan kan man kombinera för ökat proteinintag, tex ha ngn slags baljväxter i salladen eller blanda linser etc i ris eller quinoa.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 16:16 »
Ett tips är att utforska det indiska köket, det är nog ett av de få kök som har ett "naturligt" vegetariskt kök, dvs att husmanskosten i landet ofta är vegetarisk och man måste inte anpassa recepten själv till vegetarisk kost, de är och har (troligen) alltid varit vegetariska.

Grytor av alla slag är en del av min kost med linser, bönor eller quorn som protein och diverse grönsaker i som smaksättare och mättande. Rotsaker är en personlig favorit då jag gillar att de är mättande, billiga och smakrika.

Det är viktigt att krydda vegetarisk mat på lite olika sätt, annars kan den bli tråkig. Örtkryddor är gott till tomat, ärtsoppa och borstij. Borstij är ett bra förslag förresten, här är ett grundrecept till ca 4 pers:

Två lökar
mellan 5 och 8 rödbetor beroende på storlek, rives grovt
(en pasternacka), rives grovt.
två, tre nävar kikärtor el quornfärs
krydda med timjan, oregano, kryddpeppar och lagerblad. Glöm inte att ha i salt och om du vill buljongtärning
Vatten i för dig lagom mängd, jag föredrar att göra borstij med lite mindre buljong än en standardsoppa
Servera med matlagningsyogurt

Jag har en del kryddblandningar, baku från etiopien, garam masala och curry från indien. Dessa är bra grunder för mustiga men inte nödvändigtvis extremt kryddstarka rätter.

Ibland är det gott att göra en svensksmakande rätt med vitpeppar och salt och kanske bara soja.
elliha.blogspot.com

LillaMor

« Svar #3 skrivet: 12 nov-08 kl 10:30 »
Vill gärna ha recept!!! :D
Både på kurdinaliska läckerheter, och på ren "vardags-mat", gärna, gärna, gärna!!!
Det finns säkert fler som vill ha! Dela med er!!!
Har ett bra recept själv på mjuksmör, som är både billigr, lätt, och nyttigt med mindre kalorier, för dom som är intresserade, samt på en gratäng med jordärtskockor, champinjoner, och vitlök. Mumma!!!  ;)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 16 nov-08 kl 00:17 »
Sunflower Risotto
för 8 personer

Koka ris av valfritt slag, 2 portioner ris per person.

Medan riset kokar, tärna:

2 gula lökar
8 stora morötter
2 palsternackor
2 zucchini
400g champinjoner

Fräs grönsakerna i olivolja, i stor kastrull - antingen i den ordning de står, eller om kastrullen inte är tillräckligt stor: en sort åt gången.
Pressa i minst 3 vitlöksklyftor, salta o peppra. Stek tills grönsaksbitarna är "al dente".
Blanda i riset och rör om ordentligt.
Strö solrosfrön (eller valfria nötter/frön) på topptn och servera med en klick keso.

OBS - det blir generösa portioner! Sist kokade jag 7 dl ris (brukar väl utgå från att 0,5 dl okokt ris är en portion) och fick ut 12 rejäla portioner. Halvera receptet om du inte har plats i frysen!

Utmärkt "matlådemat" om man har med sig frön och keso i separata behållare.

(ur Systrarna Voltaires mat - Lotta och Renée Voltaire

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 nov-08 kl 00:32 »
Rotfruktsgratäng med fetaost 4 portioner

4 morötter
4 palsternackor
1 stor kålrot
3 msk olivolja
300g fetaost
2 tsk torkade, alt 2 msk valfria färska örter
1-2 nypor havssalt
peppar
honung

Skala rotfrukterna, skiva och tärna dem i "ätvänlig" storlek. Lägg i ugnsfast form.
Häll över oljan, strö över örter, salt och peppar. Vänd runt och blanda väl.
Tärna osten och lägg överst.
In i ugnen, 200 grader i ca 30 minuter. Känn efter så att rotsakerna har blivit mjuka.

Servera  honungsringlat med t e x quinoa, dinkel, bulgur och solros/tomatpesto.

(Har man fått tag i en kålrot som är hård och träig kan man förvälla den ca 5 minuter för att det inte ska ta en hel evighet innan den blir mjuk. Timjan är gott till rotfrukter, tycker jag.)

Solros- och tomatpesto

1 dl solrosfrön
6 soltorkade tomater i olja
6 stora basilikablad (eller ngt annan trevlig krydda, färsk eller torkad alltefter tillgång)
1 vitlöksklyfta
1 pressad citron
1/dl olivolja
1 nypa salt

Mixa allt i mixer eller m stavmixer.

Jag tycker att peston blir alldeles för "fast" med 1/2 dl olja och brukar tillsätta mer - prova dig fram.

ur Alltid hungrig Renée Voltaires mat Renée Voltaire

LillaMor

« Svar #6 skrivet: 16 nov-08 kl 17:33 »
Bra!!! :)
Ska prova redan i morgon! Brukar göra sojabiffar, eller färssås med sojabönor, som jag pressar genom en vitlökspress. Det blir som köttfärs o strukturen, men vegetabilisk. Det går förvånansvärt snabbt. Till 4 personer på ca 5 minuter. Det är bra. Har också recept på sojahummus som smakar exakt som tartex original, om någon är intresserad!!!
« Senast ändrad: 09 dec-08 kl 11:51 av LillaMor »

LillaMor

« Svar #7 skrivet: 24 nov-08 kl 15:31 »
Idag har jag ätit Hemlagade sojabiffar med lite curry, och röd currypasta, med potatis, och en god sås, samt rårivna morötter! Och lingon såklart! Mumma :)

Gurkan4

« Svar #8 skrivet: 29 nov-08 kl 22:06 »
Grytor baserade på krossade tomater. Variera innehållet efter vad du har hemma... potatis, morötter, lök, bönor, purjolök, rotfrukter och andra grönsaker.  Lite chili eller sambal oelek och vitlök sätter lite sting på grytan. En nypa socker för att mildra syrligheten i tomaten. Servera med bröd och en klick creme fraiche.

Wok, också baserade på de grönsaker som finns hemma samt nudlar och antingen bönor eller quorn. Lite kokosmjölk om man vill ha lite sås till.

Pastagratänger, lägg grönsaker, svamp med mera i en form samt okokt pasta. slå på mjölk och lite grädde och strö över lite riven ost och in i ugnen. Pastan kokas i vätskan i ugnen.

Risgratänger, brukar det bli om vi har överblivet ris hemma. Riset läggs i botten på en form och grönsaker/rotfrukter/bönor samt mjölk- eller tomatbaserad sås och lite ost på toppen som sen gratineras i ugn.

äggrätter som pannkakor, ugnsomeletter med stuvningar till.

Soppor som kokas av rotfrukter, lök och grönsaker. Oftast mixas de släta och serveras med någon form av smörgås till gärna en varm.

Ugnsbakade rotfrukter och grönsaker med sås och bröd till.

En vardagsmiddag får ju helst itne vara allt för krånglig därför tillagas mycket i samma gryta/panna/form. Till helgen kan man ju festa till det lite extra!

Botniapöjken

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 22:51 »
Idag har jag ätit Hemlagade sojabiffar med lite curry, och röd currypasta, med potatis, och en god sås, samt rårivna morötter! Och lingon såklart! Mumma :)

Hur har du gått tillväga när du gjorde sojabiffarna? Kan inte undgå att bli lite nyfiken :) Jag har inga positiva erfarenheter av att göra vegetariska biffar/"patties" själv.

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 dec-08 kl 23:35 »
jag gillar groensaker och aeter mycket saant,,men jag har sug efter annat,,
om jag baar aeter groensaker saa faar jag liksom abstinens besvaer,,
vil ha lite bacon eller lite fisk elller kanske lite skaldjur,,
jag kaenner mej fattig paa naagot saett naer jag baar aeter greosnaker,,det aer naagot som fattas,,
(som en alkis som bara dricker vatten?  :)

jag pratade med min jobbarpolare,, 3 meter bort,, som aer helvegetarian,,
hon kaenner ofta sug av naagot och att det blir traakigt kaek,,

vad aeter ni naer blir sugna paa naanting riktigt smaskens?

typ att jag aeter en knaekebroedsmacka med skinka,,
eller en ostmacka med lite bacon,,

ersaetter ni det suget med frukt eller?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 05 dec-08 kl 00:21 »
Nä, jag är inte jätteförtjust i frukt faktiskt :-[ - tvingar mig själv. Tycker inte heller att jag blir sugen på kött, man är ju omställd liksom.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #12 skrivet: 05 dec-08 kl 08:40 »
Jag var vegan ett år och sedan lakto-ovovegetarian under några år till men jag mådde inte bra av den kosten i längden. Åt naturligtvis för lite bönor och linser totalt sett. Jag var väldigt noga med kosten som vegan, men det blev för jobbigt att läsa på varenda förpackning och svårt att äta ute. Jag orkade inte med att mitt liv skulle kretsa runt vad jag kunde och inte kunde äta.

Som "vanlig" vegis slarvade jag en del däremot ::)  Man ska nog helst äta bönor/linser till varje mål för att inte få sug. Jag löste det så att jag lade till fisk och skaldjur i min diet... Inte helt lätt på ett psykologiskt plan i början men jag mår betydligt bättre!! Min kropp är inte gjord för att äta stora lass av kolhydrater och jag har lite svårt för att äta stora mängder bönor, linser går däremot mycket bra.

Jag tror att det kan skilja väldigt mycket från person till person och tycker att alla måste gå efter sin egen kropp. Suget tyder ju på att något i ens kost inte stämmer och att man ska äta mer av något eller lägga till annat. (Eller minska på sockret och de snabba kolhydraterna  ;) ;D )

För att knyta tillbaka till ämnet äter vi mycket wok, både kinesisk- och thaiinspirerad, bönbiffar, indisk mat - antingen en rätt med både linser och grönsaker eller två rätter varav en med mina kokoslinser och en grönsaksrätt. Jag kan laga rätt avancerade måltider en vanlig vardag eftersom jag har en konstnärssjäl och ser matlagandet som skapande. Baksidan är att har jag ingen inspiration blir det pasta med tomatsås... :-[  eller enkel soppa, typ grön ärtsoppa eller linssoppa, eller rester från kylen eller frysen. Eller så lagar min sambo maten, vi försöker dela 50/50 på matlagningen.

Nu försöker vi minska på inköpet av "färdigmat" ā la Hälsans kök och quorn, inte för att det var någon extrem del förut, men det är rätt dyrt. Nu försöker jag ligga steget före och frysa in mat som går lätt att värma för barnen innan och efter träningar, till mellis osv. Om man har möjlighet, så är det ju bättre att göra egen "färdigmat" än att köpa rätt processad mat med många E:n och underliga saker.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Mata

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 05 dec-08 kl 21:25 »
Sån där matlagare är jag med  ;D
Antingen fest eller makaroner. Kan inte komma på något däremellan...

Ett enkelt, gott recept på vitkåls-patties (eller man kan ta rivna rödbetor blandade med morötter också.)
Finriv, finhacka eller kör vitkålen i mixer, Det ska inte vara för fint och inte för grovt... Blanda med kryddor, jag använder lite malen koriander, peppar, dyvelsträck (hing), kanske gurkmeja och så salt. (Man tager vad man haver), om vitkålen är saftig räcker det med att nu blanda det hela med kikärtsmjöl (eller i värsta fall vetemjöl) som man hittar i de flesta orientaliska, indiska, utländska butiker, ofta under namnet "gram-flour". Behövs mer vätska (vintervitkål behöver nog nästan alltid det), tar man i vatten eller yoghurt också.
    Blanda allt ordentligt till en massa som går att forma till halcentimeter tjocka plättar. Stek i rätt mycket olja. Stek så det blir genomstekt så den inte är rå inuti.
Gott med tomatsås till. Passar bra som veg.burgare. Gör man av andra grönsaker kan det vara godare med en yoghurtsås till.

LillaMor

« Svar #14 skrivet: 06 dec-08 kl 11:32 »
Jag förstår din "abstinens" efter animaliskt protein. Känner igen det...

Sojabiffarna gör jag enl följande.

Mal kokta Sojaönor, eller pressa dom genom Vitlökspressen, motscarande 2,75-3 dl/3 personer, ungefär. Det tar bara ett par min, och ger lite disk... Toppen att ha klart färsen i frysen. Ställ år sidan.

Hacka och bryn Lök tills den är glansig, och 1/2-transparant.

Blanda:
1 Ägg (motsvarande mängd vätska till veganer),
Salt, och peppar, samt ev övriga smaksättningar.
Ströbröd. Låt dra runt 5 minuter.
Blanda i löken, och sojafärsen. När du blandat klart, gör biffarna. Stek i smör, eller olja.
Går fort att steka, men jag brukar ha medel värme, och lägga på ett lock på stekpannan.
Riktigt gott med bara detta basrecept, men vill man lyxa till det kan man ju ha i både Röd currypasta, eller Sambal oleak, eller.....
Lycka till! Mycket godare än färdigköpta tycker jag, och så vet jag vad som finns i dom.

Jag gör också en god Hummusvarian

"Mumma Humma! (Barnens favorit)

Mixa kokta sojabönor med
solrosolja.
Krydda med örtbuljong av god kvalite, och ev lite salt.

Smakar som Tartex original.

Hos oss har vi en del som har svårt att få i sig någon frukost. Då är detta bra, och lätt att få i sig.

Frukostdrink
till 1 person:

1 dl havregryn
1 glas mjölk, rismjölk etc
1/2 banan
(ev oboj, eller annat chokladdryckspulver)
Kör i matberedaREN. DRICK INNAN DET SVÄLLT KLART.
ta inte mer havregryn än om du skulle äta gröt. Det sväller klart i magen.

« Senast ändrad: 06 dec-08 kl 12:10 av LillaMor »

Botniapöjken

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 07 dec-08 kl 23:56 »
Tack lilla Mor för svaret  :) (drömmen om en veg biff som håller ihop kanske äntligen besannas)

LillaMor

« Svar #16 skrivet: 09 dec-08 kl 11:54 »
Ris, framför allt jasminris, eller annat opolerat ris är ett fantastiskt bindemedel i grönsaksbiffar. Kör det i marberedaren. Det ska inte vara al dente, utan mjukt. Då verkar stärkelsen komma mera till sin rätt , och håller ihop grönsaks-biffarna.

LillaMor

« Svar #17 skrivet: 11 dec-08 kl 09:50 »
För att få variation gör jag upp en lista, som jag senare utgår ifrån. Grunden är att dela in maten i olika kategorier, och utifrån den sen göra steg 2 i planeringen. Grundlistan för vegetarianer kan se ut ungefär så här:
1. Pastarätter
2. Gratänger
3. Grytor
4. Färs, eller burgare
5. Quorn, eller Sojabitar
6. Veckans överraskning. Nya eller udda gamla recept, som sällan görs, men är så goooda!
7. Veckans Snabbmat.
8. Soppor

8 kategorier, 7 dagar på en vecka.

Steg 2.
Planera nu in veckans mat. Helt plödsligt blir det mkt lättare. Och Ja, vissa dagar får man tar man från flera kategorier. Det går inte att undvika.
Givetvis ska man göra sin egen lista, Köttätarens, vegetarianens, veganens, och efter årstiderna...

Har någon av er föresten försökt laga mat, typ gratänger, koka mat, eller bakat i en kakelugn någongång? Eller blir jag först ut att testa? Har ingen kökspanna ännu.

gardenergirl

« Svar #18 skrivet: 06 feb-09 kl 20:10 »
Varm röd råris sallad kom jag på häromdan. Koka röt ris, tycker man inte om råris så kan man blanda upp den med vitt ris. Man tager vad man haver för grönsaker i kylen: just nu morötter, fänkål, squash, kokt pumpa, lök, tomat och fräser lite lätt i olja. Ner med det i riset. Öppna en burk kidney bönor, häll i och gör en dressing på olja, hallon balsamico, salt, peppar, vitlök och massor med färsk basilika. servera med nybakt bröd med färskost. Det var kanon gott!! Men min sambo tyckte det smakade lite fööör nyttigt!!

memma

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 02 mar-09 kl 22:47 »
Vår favoritmat är pasta med linssås:

Linsås (pasta kan du nog koka utan anvisningar):

Ca 1 dl röda linser/pers kokas i dubbel mängd vatten (var försiktig så att såsen inte blir för rinnig, mer vatten kan man fylla på efterhand om det var för lite från början).
Krydda med salt och mycket timjan (vår favorit, kryddning kan ju varieras)
En skvätt grädde.
Koka ca 20 min tills linserna lösts upp och blivit en gegga.

Servera med riven ost och hackad tomat (eller ketchup)

Man kan även ha lök och vitlök i såsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 2 användare (1 dolda)
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser