Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur mycket ägg får du från dina värphöns?

Färre än 1 ägg/vecka
1 (5%)
1-2 ägg/vecka
1 (5%)
3-4 ägg/vecka
4 (20%)
5-6 ägg/vecka
6 (30%)
7 eller fler ägg/vecka
8 (40%)

Antal personer som röstat: 18

Författare Ämne:  Dvärghöns - hur mycket värper de?  (läst 4489 gånger)

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
Dvärghöns - hur mycket värper de?
« skrivet: 11 nov-08 kl 08:29 »
Ja, jag tycker det vore roligt att höra hur duktiga våra dvärghöns är på att värpa... det finns ju flera olika raser, och dessutom korsningar - och det vore roligt att höra hur dessa raser och varianter skiljer sig från varandra, om de gör det...  :)

Lägg gärna till vilken ras du utgått från i ett meddelande också, så blir det än mer komplett!  :D

Carmen

• Gäst
SV: Dvärghöns - hur mycket värper de?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-08 kl 09:06 »
Hej!

Mina dv Cochin värper väldigt bra (vilar just nu)!

katie

• Bohuslän
    • Borderlites
« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 14:15 »
Svarade Färre än 1 ägg/vecka. Just nu vilar de äldre hönsen och de yngre har inte börjat än.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 14:36 »
Mina dvärgwyandotter värper varannan dag när de värper. Så jag svarade 3-4/vecka. Men de är extremt ruvvilliga, och när de ruvar redägg, luft, halm, kycklingägg osv värper de ju inte.
Så om man ska dra av de dagarna blir det färre totalt.

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 nov-08 kl 21:17 »
Mina dvärgkochin lägger nästan 1 ägg/dag var, men just nu har de bestämt sig för tillökning  ::)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #5 skrivet: 11 nov-08 kl 21:53 »
Nu verkar alla vila men när de var som aktivast någon gång i juli såg det ut såhär:
Mille fleur - 6-7 ägg per vecka
Holländsk dvärg - 3-4 ägg per vecka
Dv kochin - hade kycklingar i somras men när hon började värpa igen lade hon 3-4 ägg per vecka
ofrivilligt hönslös

höna bönan

• -
« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 22:34 »
Nu har mina dvärhöns uppehåll i värpande..Men annars 1-2ägg per dag ,per höna..
Jag har Gammelsvens dvärghöns. Väldigt ruv villiga .Måste vara snabb att ta äggen. Annars lägger sig Agda på äggen och vägrar att flytta på sig ..
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 11 nov-08 kl 22:51 »
Min tysk/svenska? dvärghöna värpte ett ägg varannan dag, nu vilar hon. Så, 3-4 ägg/vecka valde jag.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Melica

« Svar #8 skrivet: 12 nov-08 kl 00:36 »
Jag räknar faktiskt mina ägg. Ifjol la mina två dvärghamburgerhönor 146 ägg var, det måste väl bli 3-4 ägg/vecka.

MilleFleurhönan har hållit på och ruvat i omgångar, så hon har bara lagt 73 ägg på ett år, dvs 1-2 ägg/vecka i snitt.

Mina dvärgbarnevelder slutade helt att värpa när jag flyttade på dem i våras, sen har det bara kommit något enstaka ägg. Så dem har jag inte ens summerat, de värper definitivt mindre än 1 ägg/vecka.

Så jag valde 1-2 ägg/vecka, eftersom det verkar vara något sorts medel bland mina dvärghönor.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 13 nov-08 kl 09:37 »

Det är väl så med dvärghöns, som ju ofta är ruvbenägna, och även stora ruvande raser,  att äggtillgången är väldigt ojämn. Ibland värper de för fullt, och då lika bra som  "värpraser"  men efter några veckor lägger de sig och värper inte alls. Så hur ska man räkna?
Att räkna medel över året är också lurigt för det beror mycket på ljusförhållandena.Ger man dem extra  belysning på vintern eller inte?
Så frågan är inte helt okomplicerad.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Tindranu

• Småland
« Svar #10 skrivet: 13 nov-08 kl 14:30 »
Mina dvärgkochin lägger nästan 1 ägg/dag var, men just nu har de bestämt sig för tillökning  ::)

Himla tur att jag skickade ett stoooort paket ägg till de där ruvgalningarna då..... :o
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Tindranu

• Småland
« Svar #11 skrivet: 13 nov-08 kl 14:31 »
Mina dvärgkockin unghönor lägger en till två ägg om dagen just nu.
Laxfärgade gruppen blir ett ägg om dagen, ibland två!!
Så, här blir det liiite ägg i alla fall, trots mörkret!  :-[
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 nov-08 kl 18:04 »
Himla tur att jag skickade ett stoooort paket ägg till de där ruvgalningarna då..... :o

Ja nu har de varsin rejäl hög vill jag lova  ;D de ligger som två paddor i samma rede  ::)...ser ut som två drottningar faktiskt  ;D

Tindranu

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 nov-08 kl 10:04 »
Ja nu har de varsin rejäl hög vill jag lova  ;D de ligger som två paddor i samma rede  ::)...ser ut som två drottningar faktiskt  ;D

Kom snart hem så jag får se foto!!!  (vissa ligger i solen och gottar sig medan vi andra får gå här i regn och rusk!)
VILL SEEE!!  :-*

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 16 nov-08 kl 13:55 »
Mina dvärg wyandotter har värpt bra i sommar, i princip ett ägg om dagen. Det var först på sensommaren/hösten som 2 av 5 la sig att ruva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser