Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor rädda för baggen  (läst 1215 gånger)

_matte_

Tackor rädda för baggen
« skrivet: 10 nov-08 kl 20:02 »
Hej!

Var och hämtade en bagge som jag hade tänkt ha till mina sex tackor hos en granne.
Det är en gutebagge modell större med riktiga mastodont horn och stor man, jättefin tycker jag
Men tackorna är inte lika förtjusta..
Dom är livrädda för honom och springer iväg så fort han tittar åt deras håll, det är speciellt dom två äldsta tackorna som är rädda, några av dom yngre har varit framme och nosat men sticker så fort han ger minsta antydan åt att vända sig åt deras håll. 
Han är jättelugn och snäll, nästan sävlig.

Ikväll stängde jag in honom och dom två gamla tackorna i en box så jag tänkte dom kan lära känna varandra lite bättre inatt.

Någon som har något annat tips på hur man kan göra?

//Mattias   
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Tackor rädda för baggen
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 22:57 »
Du gjorde helt rätt som stängde in dom tillsammans.. men ställ gärna in alla tillsammans om du har plats..

Det är inget måste att stalla in dom men det går snabbare än att låta dom gå ute och vänja sig vid varandra.. för vänjer sig det gör dom :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

hustran

« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 00:08 »
På den tiden när vi skulle "valla in " våra får så var det BC. som gällde.(vi hade finullsfår,vita) nåväl efter ngt.år så fann vi en svart bagge som vi ville ha. Dessvärre hade han en vit bläs. Katastrofen blev ett faktum....Tackorna slängde sig i väggen vi grät och trodde att livet var förstört........men si så småningom fann de varann och våren kantades av avkommor....... ;D

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 09:50 »
 Jag tycker att det ofta händer att tackorna är lite skraja och avvaktande när man släpper en ny bagge. Kanske är det värre om baggen avviker i färg och utseende mot vad tackorna är vana vid att får "ska " se ut?
Det går snabbt över (om inte annat när någon brunstar). Jag sålde en bagge för några veckor sedan och ägaren ringde dagen efter och frågade varför tackorna var så rädda.
Hustran: Samma fenomen som hos dig hände hos mig när jag köpte brun finullsbagge, mina får var antagligen invallade med brun Labrador ;) (Det var faktiskt vad vi liknade honom med när han var nyklippt och fin, en fet Labbe med tunna ben).
 Jag tror att får är så smarta att dom ser skillnad på hund och får men allt "ovanligt" är läskigt och måste undersökas innan det godkäns. Konstigt vore det väl annars, det är ju naturligt fårbeteende.
                                             Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 11 nov-08 kl 12:06 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 12 nov-08 kl 08:13 »
Jag tror helt enkelt tackorna lite riktigt är redo än. Precis som vi människor så gräver de lite av situationen så att säga ;D De är kanske lite avvaktande först.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att tackor man släppt en bagge till inte blivit dräktig, mer än ett par gånger. Då har de funnits rent medicinska skäl. Men jag har väl haft tur kanske.
Däremot brukar det inte vara så lätt först. Tackorna kan se livrädda ut, bli jagade av baggen och hålla sig undan. Man är helt säker på att allting har skitit sig. Men så börjar det lamma  frampå våren ( eller när man nu planerat att det ska ske)
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Nataks, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser