Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips angående baggar  (läst 1380 gånger)

MalinAndersson

Tips angående baggar
« skrivet: 10 nov-08 kl 16:33 »
Jag har två bagglamm och fyra tackor. Baggarna kommer inte från tackorna utan har blivit nappade, och det har fungerat toppen att ha dem alla tillsammans. Bagglammen är födda i april/maj och har blivit stora nu. Iallafall den ena, som är ståtlig, men den andra är liten och klen, inga testiklar ute men vet. trodde att de kanske skulle vara kvar inne på honom. I vilket fall så har nu tackorna börjat bli brunstiga. Den stora baggen är superjobbig mot den lilla. Han vaktar tackorna och föser undan den lilla.
Den stora är bra avelsmaterial så honom vill vi inte kastrera. Finns det något knep om hur man skulle kunna fortsätta att ha dem? Att skilja dem åt är inget alternativ för oss, vi vill ha dem tillsammans i en och samma hage. Kan en kastrering på den lilla (även om det blir en "invärtes" kastrering) hjälpa? Eller är det helt enkelt omplacering som gäller av honom då?

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
SV: Tips angående baggar
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 17:36 »
Om ni vill ha kvar båda baggarna skulle jag tro att det bästa är att kastrera den lille. (En invändig operation kan bli dyrt dock...) Det är inte helt ovanligt att baggar slår ihjäl varandra. En mindre och undergiven bagge som viker sig för den större har ju bättre chanser en en som utmanar "kungen" förstås. Men den mindre baggen kommer varje gång tackorna brunstar att bli stressad och undantryckt från flocken, en sådan bagge magrar ofta av stressen och blir mer utsatt för parasiter och sjukdomar. Hade det varit mina baggar så hade jag stoppat den lille i frysen som korv och läckra grytbitar, men har man fåren mer som husdjur så känns det säkert helt fel.
Karin på Sagolika Höö

ulfg

« Svar #2 skrivet: 13 nov-08 kl 08:42 »
Hur trist det än låter så bör den lille baggen sorteras ut. Han kommer inte att få det roligt bredvid den store baggen ens som kastrerad. Köp en slaktpistol och gör det på ett fint sätt eller låt en bondgranne göra det. Om ni inte vill äta upp honom så begrav honom.
Det är roligt med får som husdjur, men det här är baksidan av det. Det går inte att spara alla kattungar heller och det är inte alltid det går att hitta nya ägare till dem heller. Med bagge i flocken upprepas det här problemet annars varje år. Vad gäller kastrering tycker jag att det är bättre att inte ha bagge alls än att låta dem gå "snöpta".
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 13 nov-08 kl 11:38 »
Har man fåren som husdjur och inte bryr sig om den ekonomiska sidan av djurägandet så kan man väl lika gärna ha en kastrerad bagge som en kastrerad katt. Baggen kommer säkert att få ett bra liv, okastrerade baggar bryr sig inte särskilt mycket om kastrater (särskilt inte om de kastrerades unga och inte har lärt in så mycket baggbeteende än).  Som kastrerad kommer han att vara en medlem i flocken och kunna tillbringa sin tid med att äta. Se upp bara så han inte får urinsten eller blir överfet av för mycket kraftfoder.

Det är klart att om ni betäcker tackorna kommer ni att få lamm. Tacklammen ska väl helst inte paras med sin far och bagglammen blir snart besvärliga om de inte skiljs från tackorna. Så någonstans måste ni nog göra er av med får hur ni än gör. Marknaden för livdjur är inte vansinnigt stor (i alla fall inte där jag bor) nu har jag aldrig provat att omplacera får, det kanske fungerar? Annars är nog slakt eller avlivning enda utvägen.

Lycka till!
Karin på Sagolika Höö

Vurre

« Svar #4 skrivet: 13 nov-08 kl 23:24 »
Är inte det bästa alternativet att äta upp den lilla baggen? Även om han inte är så stor är det nog bra kött. Vi brukar stycka kotletterna lite extra tjocka av små djur, det funkar bra.
snus? vad är priset på en pris?

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 14 nov-08 kl 01:05 »
Jag hade låtit tuffa baggen betäcka och sedan kastrerat honom och låtit klena baggen varit kvar som bagge. Avkommor kommer oxså vara tuffa kollat vem som har bäst skinn/lock. Klen bagge kan ha många fördelar utan konkurent hos dom som avlar med liten flock och stort hjärta
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser