Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi tvistar och dividerar...  (läst 1941 gånger)

freeky

• Gäst
Vi tvistar och dividerar...
« skrivet: 10 nov-08 kl 08:33 »
Hur är det egentligen med bagglamm och parning? Vi har nu ett bagglamm som betäcker våra tackor, han har mamma och syster i flocken. Han ska åka tillbaka till sin gård efter nyår. Men så fick vi en jättefin liten bagge själva, och jag vill behålla honom och låta honom ta över jobbet nästa år. Han har då mamma i flocken han är släkt med.
Den vi köpte fåren av sa att det avr okej att ta en generation lamm på en baggen, men sen ska man inte göra så mer. Sen kom det en veterinär och sa något helt annat, nämligen att man INTE kan göra så, och då bestämde mamma att vi inte kan ha kvar vår fina bagge. Vem ska man lyssna på?

Norna

• Blekinge
SV: Vi tvistar och dividerar...
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 09:20 »
Jag tycker att ni ska lyssna på veterinären. Tror inte att det är bra med inavel, men ibland händer det ju "olyckor"  ;).
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 10 nov-08 kl 09:42 »
Brottas lite med samma problem själv. Läser i Sjödins Fårboken att inavel används i strategiskt, begränsat syfte ibland för att kunna förstärka vissa eftersträvansvärda egenskaper. Kallas för "inbreeding". Men det kan användas i max två led.
Om man fortfarande får stora och fina lamm, trots inavel i flocken och konsekvent slaktar all efterkommande avkomma så har ju inte inavel någon större betydelse heller. Vill man däremot bygga upp flocken kan man inte ha inavel utan måste byta bagge med jämna mellanrum.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 10 nov-08 kl 09:47 »
Inavel i en generation är absolut inget farligt. Det praktiseras ju på hundar och hästar osv mer generellt. Det viktigaste är väl att föräldradjuren inte har defekter. Vissa sådana kan ju vara dolda.

Om jag fattade dig rätt, så var den aktuelle baggen bara släkt med sin egen mor?

Skaffa sedan en helt obesläktad bagge i nästa led och du avlar ut igen.

Det är självklart att man som veterinär inte rekommenderar inavel, men som sagt en generation är inget farligt. Bara man inte fortsätter.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 10 nov-08 kl 23:10 »
Jag håller med Birgit, det är ingen fara. Vår fårhälsoveterinär svarar detsamma när de får frågan. Hos oss blir det ofta så att jag köper en bagge, och eftersom man lagt lite pengar på att köpa in honom så betäcker han alla första året och jag kan spara tacklamm efter de jag vill. Året efter betäcker han alla igen, dvs även sina döttrar. Tacklammen efter döttrarna sparar jag då inte för vidare avel.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 nov-08 kl 23:19 »
Citera
Det praktiseras ju på hundar och hästar osv mer generellt

Görs det? :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 nov-08 kl 10:20 »
Tack för svaren, nu kan vi hoppas att mor läser detta och inser att det går bar att ta lamm efter vår fina bagge, han är verkligen skitsnygg! ;)Sen gäller det att tänka till inför nästa led och komma överns om den biten.

ulfg

« Svar #7 skrivet: 11 nov-08 kl 17:32 »
Försök att odla kontakter med andra fårägare runtom och bilda "baggringar". Alltså skicka iväg er bagge på gästspel hos grannen och ta emot hans bagge. Kolla M1 status, ingen klövröta, bra miljö där er bagge skall ha sexsemester, osv...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 11 nov-08 kl 19:19 »
Görs det? :o

Kanske menar linjeavel.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #9 skrivet: 11 nov-08 kl 20:01 »
Linjeavel är ju en form av inavel. Bara ett finare namn.
Man kan ju kalla det här det också 8) Man vill bevara den snygga baggens linjer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser