Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ihjälhackad tupp!  (läst 6912 gånger)

höna_pöna

• Småland
Ihjälhackad tupp!
« skrivet: 09 nov-08 kl 10:26 »
Hej! Jag undrar om någon varit med om detta! Jag gav bort en ungtupp till en kompis som har värphöns (bruna Lohmann), när vi släppte in han så var hönorna rädda för han men sen på kvällen var han ihjälhackad! Har aldrig hört förut att en tupp blir det av hönsen :-\! Dom hade en tupp hos sig innan men den hade dom plockat bort stjärtfjädrarna på, inte inpå skinnet utan det var bara dom långa som var borta.

Lycka

• Ångermanland
SV: Ihjälhackad tupp!
« Svar #1 skrivet: 09 nov-08 kl 10:46 »
Hönor kan vara riktigt barbariska.
En orutinerad ungtupp skulle jag aldrig släppa in till hönor.
Det kan bli rena djurplågeriet. :'(
Man måste kolla läget.
Vet inte om Loman är mer stridslystna än andra hönor.
Hedemorahöns

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 nov-08 kl 14:16 »
Lohman brukar vara trevliga men de kanske vuxit upp på värperi?

Kanske de behöver en mogen tupp som är bra på att hålla koll på hönorna.
Kanske dämpa belysningen något?
Kan det vara saltbrist kanske?

Jag hade kycklingar som noppade fjädrar och nån som var kloakhackare en gång, fick rådet att ge salt, besvären försvann.

höna_pöna

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 nov-08 kl 15:42 »
OK! Salt kanske hjälper, tänkte dom hade nån brist annars tycker jag inte normala hönor gör så. Jo dom är uppväxta på hönseri och det är väl ingen fördel. Hade själv en höna som varit på hönseri och hon hackade bort tuppens stjärt så det blödde, efter vi tog bort henne så har han blivit en stolt och fin tupp med fjädrar :). Nu har jag fått lite tips iaf, tackar så mycket!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 nov-08 kl 19:24 »
Dämpa belysningen ganska mycket om de är uppfödda på hönseri, kanske hjälper det.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-08 kl 19:59 »

Precis detta hände en Dv.Kochintupp jag sålde för många år sedan. Han sattes in hos ett gäng värphybrider och de hackade omgående ihjäl honom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-08 kl 20:32 »
Jag gav bort en stor Cochin tupp, en som var hög i rang här hemma alltså ingen ungtupp tänkte särsklit på att det var värphönor.....efter ett tag ringde mannen och tyckte tuppen såg så klen ut...jag åkte dig och fick se en tupp med BARA dun dom hade plockat alla fjädrar på honom lika på fötterna...jag tog genast hem tuppen...sen dess skickar jag inga tuppar från mina raser till dessa hönsraser. Han provade senare med två marantuppar men dom gjorde lika med dom... så dom fick ta bort dom med.....dom gav salt dom fixa med lyse hönsen fick gå fritt och beta dagtid men inget hjälpte. Det skulle nog vara en väldigt vass tupp hos dessa damer. :(

Bovanägare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 nov-08 kl 08:53 »
Om hönsen en gång fått denna ovana att plocka fjädrar så är det nästan omöjligt att få bort det. Och tupparna är särskilt utsatta för att de vill hävda sig och utmärker sig för att de är just tupp. Då blir de extra intressanta att rycka på, sen kan ett "putsande" beteende från hönan sida ochså övergå i ryckande om de har den ovanan.
Vet man med sig att sina hönor är så så måste man sänka belysningen innan man sätter in tuppen, då kan han ha en chans att klara sig.
Fast är de så störda att de har haft ihjäl tuppar förr så är det nog ingen bra ide att pröva igen. Jag anser då att de är yxan som gäller.

Värphybrider är särskilt känsliga när de är i den åldern att de börjar lägga ägg och hormonerna är i rusning. Då kan mycket små störningar framkalla såna här saker. Näringsriktig utfodring, stimulerande omgivning, blinkfri och inte för stark belysning i hönshuset brukar funka bra men som sagt har de en gång börja så är det svårt att få bort.
Allt beror ju på att dessa hybrider är avlade för att lägga så förtvivlat mycket ägg under sitt första 1,5 år, så därför kan mycket små störningar få det hela ur balans.
Min uppfattning är att de inte alls är så känsliga när de blir äldre och lägger färre ägg.

LaPi

• Halland
    • Digeshults Farm
« Svar #8 skrivet: 17 nov-08 kl 20:10 »
Fy vad tråkigt!!

Jag har själv kläck fram Lohman och försökt få en massa information om dem.
Tyvärr verkar de vara ganska elaka av sig, finns säkert snälla också.. Men mängden har inte så gott rykte tyvärr!

mvh
/*Pernilla*
Besök hemsidan för info och fina bilder.
http://farmen.digeshult.se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 nov-08 kl 19:26 »
Men man måste ju inte ha tupp så kanske de kan fungera ändå så man slipper ta bort dem.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 nov-08 kl 19:41 »
Men man måste ju inte ha tupp så kanske de kan fungera ändå så man slipper ta bort dem.

Ja precis det funkar ju utan tupp. Oj vad många trådar det vart här nudå!! :o

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 18 nov-08 kl 19:48 »
Hur vanligt är detta hos Hedemorahönsen?

Jag står ju inför dilemmat att skaffa tupp/ansöka om genbank eller avstå alldeles och tycka det räcker med en flock utan sin herre.

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

yrhönan

• Lökshus
« Svar #12 skrivet: 19 nov-08 kl 09:20 »
Jag har tidigare haft Lohman med tuppar utan problem (i över 15 år) och har inte haft några elaka hönor. Tycker det är väldigt trevliga höns som har funkat bra med tuppar.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 19 nov-08 kl 12:09 »
Hade en ungtupp som försvann häromdagen. Men, där var det nog gammeltuppen som han varit slagsmål eller någon av de andra tupparna? I alla fall så jag att han hade ett sår vid nacken på morgonen men, tyckte inte det såg så farligt ut. Dum som jag var så fångade jag inte tuppen och kollade extra. Men, eftersom han åt och drack tänkte jag att det var ok. Han kom inte in på kvällen och vi har inte sett honom sen dess. Alla ungtuppar ska bort senast i helgen men, nu verkar det som om gammeltuppen lyckats skada sig i benet. Startar en ny tråd och frågar i.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #14 skrivet: 21 nov-08 kl 10:15 »
Hur vanligt är detta hos Hedemorahönsen?

Jag står ju inför dilemmat att skaffa tupp/ansöka om genbank eller avstå alldeles och tycka det räcker med en flock utan sin herre.

VH I-K

Har aldrig varit med om något sådant, de är snälla trevliga höns som har kvar normalt beteende överlag.
Aldrig någonsin har jag haft problem med att en ungtupp blivit mobbad/hackad osv av hönsen, tvärtom en ny kaxig viril tupp säger de inte nej till. Är det en "fjantig"tupp kan de äldsta madamerna tycka att det är lite, lite att köra med och hålla honom kort. Men det brukar gå över efter ett tag när alla vant sig vid varandra.

Däremot är det kanske inte så smart att köpa en ny ungtupp och sätta in den i en flock som redan har en ledartupp. Då skulle jag säga att sannorlikheten att den nya blir hårt åtgången/ev död är stor. Det är ju trots allt tupparnas naturliga beteende att vilja ha sin flock för sig själv och inte dela med sig av den till nykommlingar hur som helst.
Om man av någon anledning vill sätta in en ny tupp men samtidigt ha kvar den gamla, ta då en liten kycklingtupp som får växa upp och naturligt bli undertupp i flocken.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Simon

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 nov-08 kl 21:08 »
Jag har tidigare haft Lohman med tuppar utan problem (i över 15 år) och har inte haft några elaka hönor. Tycker det är väldigt trevliga höns som har funkat bra med tuppar.

Nu har ju inte lohmann funnits så länge på den Svenska marknaden ...iaf inte i den formen som de är idag! Men du kanske menar andra snarlika hybrider typ Shaver, dekalb, ISA mfl ?!  .. :)
   Hybridhöns brukar inte ha mer problem än andra höns att umgås med tuppar...beror nog mer på i vilken miljö de lever i!

En fråga till trådskaparen, vilken färg hade ungtuppen?

/ Simon

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 23 nov-08 kl 21:16 »
Vi har ett antal vita Lohman som vi köpte från ett hönseri strax innan de skulle slaktas ut... De funkar jättebra ihop med våra tuppar och är även mycket snälla emot alla andra höns. Däremot gruppen med derco vi tog över är väldigt leda.. De går ibland och rycker en fjäder av en av våra tuppar lite då och då. Jag fick ha på tjära på halsen på en utav tupparna så det skulle smaka illa... Nu har han fått tillbaka fjädrarna.... Troligen tack vare tjäran. De hackar gärna andra höns ibland med och innan vi tog över dem slet de tarmarna ur varandra.  :-X (Vilket de slutade med då när vi tog över dem)

Har haft derco många många gånger förut men de har aldrig betett sig på det där viset.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

höna_pöna

• Småland
« Svar #17 skrivet: 12 dec-08 kl 20:47 »
Tuppen var mörkgrå med lite vitt på halsen. Den som dom hade förut som överlevde var hel svart. Nu ska dom få testa en Brahma tupp, men då måste deras ägare hålla koll, för den vill jag inte ha dödad :-\

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #18 skrivet: 20 dec-08 kl 10:38 »
Jag har en kompis som köpte ett gäng lohmann-hönor och försökte få in i en annan grupp, det slutade med att de andra hönsen hon hade sedan tidigare, inom några dagar var borta!? Några utan synbara tecken, stress kanske? Andra hackades ihjäl. Och det gick fort, så fort att hon egentligen inte hann fatta vad som pågick, innan det var försent. Som hönsmamma, vet man ju att det är lite stökigt i en grupp, när det kommer nya individer.

Dessa lohmann-höns var mycket stirriga och aggressiva. Vet inte om det är rasbetecknande, men så blev det iaf för henne.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 20 dec-08 kl 15:28 »
Dessa lohmann-höns var mycket stirriga och aggressiva. Vet inte om det är rasbetecknande, men så blev det iaf för henne.

Kan vara en rasegenskap. Vi tog med oss åtta bruna Lohmann från ett kläckeri i våras; fyra behöll vi själva, fyra gick till en annan här i byn. Ingen av oss hade då andra höns i gården. Så länge de var för sig själva var Lohmannhönsen lugna som filbunkar, men annat ljud blev det i skällan i både vår hönsgård och grannens när det var dags att introducera nya förmågor. Grannen fick två vita unghöns; den ena blev snabbt ihjälhackad, den andra växte upp till en hunsad ungtupp. Vi köpte en ung svarttupp som även han blev mobbad. Nu är det bättre för vår tupp, men han de är fortfarande mycket mer elak mot honom än mot varandra. Och hade de inte fått gå fritt ute hela dagarna vete katten hur det hade slutat.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

863 gäster, 4 användare (3 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser