Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag bort dem?  (läst 13489 gånger)

Vildrosen.

Hur får jag bort dem?
« skrivet: 08 nov-08 kl 12:39 »
Jag har upptäckt att jag har möss eller råttor som kommer in i ett av uthusen - jag vill INTE ha dem där då jag förvarar potatis osv där. Så vad gör jag? Har satt ut fäll men den går de inte in i  >:( Har funderingar på om jag ska gräva ner tex ett metallnät runt huset men HUR DJUPT KAN DE GRÄVA??? Funderar även på att gräva ett dike runt huset som jag fyller med betong - men hur djupt? Eller på att helt enkelt sätta mig i huset med bössan.....

Nä, till allvaret.... Hur kan jag stänga ute dem? Det syns tydligt att de gräver sig in under hus väggen, de grunda gångarna har jag tätat men de gräver bara nya vid sidan om.....

Hjälp mig vinna över dessa "odjur"!
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vurre

SV: Hur får jag bort dem?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-08 kl 20:53 »
Du, det låter som om det är råttor! Möss är illa nog, men råttor är ett elände. Du ser på bl a spillningen om det är möss eller råttor. Man brukar också se råttornas promenadstråk.

Kontakta Anticimex. I många hemförsäkringar ingår råttskydd så det brukar vara gratis. Har man inte en bra råtthund eller många lagårdskatter är anticimex vanligen den bästa lösningen.
snus? vad är priset på en pris?

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 09 nov-08 kl 11:39 »
Jag hade tänkt att jag själv på något sätt kunde lösa det hela.... Är det en löjlig tanke? Har inte lust att "ge upp" och kontakta Anticimex innan jag provat själv. Lägger inte Anticimex ut gift och sånt??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 09 nov-08 kl 15:00 »
Jo, anticimex lägger ut gift. De växlar mellan olika preparat för att inte råttorna ska bli motståndskraftiga eller nåt sånt.

Är det möss som är problemet kan man testa med råttgift och olika slags fällor. Råttor är värre, oerhört intelligenta och överlevnadskonstnärer. Råttor klarar man inte själv om man inte har en bra råtthund eller gott om katter. Katter tar sällan vuxna råttor men råttungar, vilket gör att man kan hålla nere populatoinen.
snus? vad är priset på en pris?

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 nov-08 kl 16:02 »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vildrosen.

« Svar #5 skrivet: 12 nov-08 kl 04:21 »
Jag vet inte om det är möss eller råtter - har inte sett spillning bara något som pilade bort i ett hörn + en svans. Kunde inte avgöra vad svansen satt fast i ....  ;) tycker dock att de hål de grävt för att ta sig in i huset är förstort för att vara mus men det kan lika gärna vara sork. Råtta vill jag inte tro att det är.... hua!

Jag har en tunna (i ett annat förråd) där jag har hönsmat i. Jag ser att de har gnagt på tunnan men inte lyckats ta sig in i den. Jag har lagt sådant där blått bärnär runt hela tunnan + över och faktiskt så håller mössen sig borta. Jag tror att de fattar att om de börjar klättra i nätet så traslar de in sig.

Antar att jag inte kan lägga när runt hela mitt förråd där mössen är nu - men det är en lockande tanke  ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 12 nov-08 kl 14:36 »
Vi har haft sorkar i huset, i diskbänksskåpet. Ja, sorkar. Vi fick bort dom med burfälla, laddade den med vindruvor, det gillade dom. Sen fick katterna ta hand om dom.. ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 nov-08 kl 10:25 »
Hinkfälla

Har du försökt med hinkfälla? Finns på Granngården och kostar ca 30 kr.
Häll lite glykol i vattnet i hinken för att minska ytspänningen så drunknar dom snabbt.
Jag gillar inte råttgift pga dom plågas ett par dagar innan dom dör. Drunknar gör dom på
några minuter.

Vildrosen.

« Svar #8 skrivet: 15 nov-08 kl 14:13 »
Nu har jag sett odjuren  :( Det är troligen råttor ... ca 10cm utan svans, lite brun aktiga och kal svans.

Har varit på Lantmännen och köpt "godis" till dem *hehe* Nu är det KRIG i lingonskogen! Det jag köpte skulle ta några dagar innan det "hjälpte" (läs tog död på dem) men det var bara bra sa hon försäljaren eftersom de då inte kunde "infomera" varandra.

Skågedalen

• -
« Svar #9 skrivet: 15 nov-08 kl 17:00 »
Hinkfälla

Har du försökt med hinkfälla? Finns på Granngården och kostar ca 30 kr.
Häll lite glykol i vattnet i hinken för att minska ytspänningen så drunknar dom snabbt.
Jag gillar inte råttgift pga dom plågas ett par dagar innan dom dör. Drunknar gör dom på
några minuter.

hehe.. en kul sak angående dom är att på bruksanvisnignen så står det " Du får ej fylla vatten eller glykol i hinken, och hinken ska tömmas två gånger dagligen då du avlivar mössen med ett skarpt slag mot huvudet..."

I mina öron har dom gett mig en anvisning hur jag ska göra med hinken men samtidigt friskrivit sig den konstiga lagen att man inte får dränka mössen..
Om man har glykol i hinken så fryser inte vattnet men temperaturen går under noll då dör mössen omedelbart.. Desutom konserverar Glykolen så att det inte luktar så dåligt... Dessutom (pust jag klarar inte en rond i PÅ MINUTEN) så luktar glykol sött och gott och lokar mössen till fällan...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Vildrosen.

« Svar #10 skrivet: 16 nov-08 kl 10:31 »
Nu har jag hängt upp "godiset" till råtterna. Vad hinken bekräftar har jag fattat det som så att den lämpar sig främst till möss .... jag har somsagt råttor. Men inte länge till hoppas jag *hehe*

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 23 nov-08 kl 00:20 »
Nu har jag hängt upp "godiset" till råtterna. Vad hinken bekräftar har jag fattat det som så att den lämpar sig främst till möss .... jag har somsagt råttor. Men inte länge till hoppas jag *hehe*
Varför har du inte katter ?
Vi har 5 katter i stallet o vi flyttade hit för ca 20 dagar sen o råttorna var gigantiska .
men katterna tog dom på en gång faktiskt , visst dom åt inte dom största men dom lämmnade dom vid stalldörren åt mej  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vildrosen.

« Svar #12 skrivet: 25 nov-08 kl 12:45 »
Jag har en katt-kille på lite mer än 1 år. Han skulle dock bli djupt förnärmad om jag kom med förslaget att han skulle bo i ett UTHUS!  :o
Han kan tänka sig att gå förbi och möjligen kika in  ;D
Dessutom är han en finsmakare - kattmat går bra om det inte är den billigaste för då blir han förnärmad och demostrerar genom att äta hundens mat.
Han fångar gärna möss - små möss som han leker med. Sedan lämnar han dom och smiter in för att ligga på en mjuk-go'-filt och knapra på lite god kattmat (eller hund mat).  ;D

Jag ska nu städa i uthuset och se om råttorna är bort eller om de kommer igen. Det har nu gått 1 vecka sedan de fick godiset .... så de borde spela harpa i rått-himlen vid detta laget  ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 25 nov-08 kl 12:58 »
Jag hade inte stängt in min katt med en råtta!! Min mans morbror fick en stor i källaren och när han skulle mota den med en kvast så reste den sig på bakbenen och gick emot honom och fräste och skrek. Huga. Bäst att hålla katten inomhus.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 25 nov-08 kl 19:03 »
... Jag stampade ihjäl en storråtta i hönshuset...  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 25 nov-08 kl 23:10 »
Farsan hoppade ihjäl en jätteråtta. 

Grisarna skulle ha halm och han petade med tjugan och ner kom halm o en jätteråtta som grisarna glatt jagade runt.

Råttan tog sikte på närmaste utgång och hoppade ner i grisahon med vatten och sam över. Just när råttan hoppade ner på stalla golvet tog farsan ett jätteskutt o landade med sina 52:or och 125 kg mitt på råttan. Sedan var de inte mer.................. Splatt!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 26 nov-08 kl 06:47 »
Oj... Stora fötter...  :o
Själv har man bara 36:or och väger 50 kg... Fast ajg lyckades stampa ihjäl den ändå!  ;D Sikta på huvudet bara!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #17 skrivet: 26 nov-08 kl 17:01 »
Oj... Stora fötter...  :o
Själv har man bara 36:or och väger 50 kg... Fast ajg lyckades stampa ihjäl den ändå!  ;D Sikta på huvudet bara!  ;D

Jag hade inte vågat. Dom är läskiga.  :o

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 26 nov-08 kl 17:10 »
Mus tips

Farsan brukade ha en stor tunna med vatten stående och strödde ett tunt lager med säd på ytan.
En pinne mot kanten och när mössen hoppade ner i säden så sjönk de.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 26 nov-08 kl 17:20 »
Dansk-svensk gårdshund rekomenderas varmt som hjälp med råttor!!! Vår tvååriga hanhund tar även de största.
Karin på Sagolika Höö

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser