Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamar i största allmänhet  (läst 5882 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Kamar i största allmänhet
« Svar #20 skrivet: 13 nov-08 kl 11:19 »
Visst kommer inte kammen i första hand, snarare ganska långt bak. Tycker oxå att mycket annat MÅSTE finnas och prioriteras i val av avelsdjur. Men har man snarlika djur där kammen skiljer dem åt så säljer man ju den med sämst kam.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Carmen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 14 nov-08 kl 07:57 »
Hej!

Jag förstår resonemanget ni har men jag prioriterar ändå formen först.
Och så säljer jag inte tuppar med fula kammar om jag kan undvika det.
Jag brukar ta ut fina tuppar i så fall. Finns det bara tuppar med fula kammar kvar så brukar jag skänka dem om de tvunget behöver en tupp.

Korkat kanke , ja, men folk betalar för djuren och då vill jag att de ska få vad de betalar för...jag tror att man tjänar på det i längden istället.

Men att medvetet sälja djur med defekter är ingenting för mig.
Har t e x  sett folk sälja Silkestuppar med röda kammar, varför lura på andra sådant?

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 14 nov-08 kl 08:02 av Carmen »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #22 skrivet: 14 nov-08 kl 19:01 »
Nu handlade ju denna tråden om vad folk AVLAR på inte vad som säljs och köps.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 15 nov-08 kl 07:41 »
Nu handlade ju denna tråden om vad folk AVLAR på inte vad som säljs och köps.

Jaha :P Har nog snöat in lite väl mycket på det runt omkring tex att sälja/köpa.
Jag avlar och skulle inte få för mig på att avla på fel kam. En fel kam för mig är tex en ärtkam på en tupp som ska ha en vanlig. En ful kam är en kam med kanske många bitaggar eller för få taggar. Man försöker ju in i det längsta att bara avla på tupparna med dem bästa anlagen överlag. Men som sagt får man ju inte allt och jag väljer nog som Carmen, hellre en tupp med rätt sorts byggd kropp och en ful kam än en som har en halvdan kropp och en lite snyggare kam.
Men visst det är ju inte lätt, man får ju aldrig allt.

Carmen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 15 nov-08 kl 18:52 »
Har surfat runt på olika hemsidor och tittat på avelsdjuren folk har. De flesta har mycket fina djur MEN hittar väldigt många speciellt Dvärg Kochin med hemska kamar.  Detta är ju väldigt ärftligt och tycker det är synd att dessa inte gallras bort. Tuppar får vi ju alla ett överflöd av så att hitta med bra kamar ska väl inte vara nå´t problem?  Många tycker kanske att det spelar väl ingen roll men  när man säljer ägg eller kycklingar efter dessa så sprids det ju massor av "felkamade" djur.  Nu blir det väl en massa påhopp om att jag kritisera men jag pekar inte ut någon men för allas skull ska vi väl försöka hålla så god kvalitet på våra avelsdjur som möjlig eller har jag fel??      :-\

Hej!

Du kan alltså med gott samvete säga att du själv bidrar till denna uppmanande seriösa avel genom att bara sprida (sälja oops!) tuppar med perfekta kammar?
I så fall nackar du alla dina tuppar med defekta tuppar och säljer (oops!) dem inte vidare?

Du kanske kan välja och vraka på tuppar, jag också, men alla kan faktiskt inte det, då får de köpa (oops!) defekta tuppar med "fel" kammar. Dem har ingenting annat att avla på?
Sedan gör dem i sin tur som alla andra, sorterar bort och sprider dem med fula kammar (om de inte går exakt efter rasstandard och väljer typen först).

Så det handlar faktiskt om i allra högsta grad vad de får köpa in eller inte för att starta sitt avelsarbete.
Och det handlar i högsta grad om vad det är du själv säljer till folk.
Det gäller oss alla.

Så är det så också att vi är olika och därmed ser vi på saker från olika synvinklar.
Den kammen som du tycker är ful kanske en annan tycker är vacker.
Som de som har dv Cochintuppar med fula kammar på sina hemsidor...

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 15 nov-08 kl 22:35 av Carmen »

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #25 skrivet: 16 nov-08 kl 14:46 »
*fniss*, du är skojig Carmen.
Givetvis har du rätt men man har ju inte hjärta att slakta fina goa tuppar bara för en dålig kam, speciellt inte när det finns folk som vill ha dem. Som du säger så hade de säkert valt tuppen med snyggare kam när de letar tupp om de hade fått välja.
Ska faktiskt ta åt mig av dina väl valda ord och sortera bort (dvs slakta) tuppar som "drar" ner rasens standard. det är egentligen det enda rätta. Kanske inte dra det så hårt men de som inte stämmer alls med standarden passar bäst i grytan.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #26 skrivet: 16 nov-08 kl 17:39 »
Jag slaktar tuppar med fula kammar, fel kroppsform för rasen, felfärgade, ilskna osv. Tycker att om jag ska sälja nåt djur ska det representera rasen på ett bra sätt. Hönor kan jag sälja utan tupp till nån som vill ha dem för äggens skull även om de inte är så rastypiska för många är det som ringer om bara hönor. Men då talar jag om att de inte lämpar sig för avel.

Men att veta vad som är rätt eller fel på djuren är många gånger svårt. Jag tog idag in min kompis till hjälp som också har dvärg wyandotter fast i en annan färg och vi slog våra kloka ihop och sorterade mina 6 tuppar. Det blir 2 st kvar som ser ut att kunna bli bra. Några åkte för att de har fel stjärtställning, nån har en enorm kam med mycket utväxter på och en har sina halsfjädrar snurrade på ett konstigt sätt.

Ibland har man ett begränsat avelsmaterial att utgå ifrån och då får man ibland blunda för en större defekt för att rädda sin grupp. Men då får man istället kläcka massor så man kan sortera ut de bästa sen.

Fast sen när nästa års kycklingar kommer så är det väl andra saker som blir "fel".  :D

Carmen

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 nov-08 kl 00:32 »
*fniss*, du är skojig Carmen.
Givetvis har du rätt men man har ju inte hjärta att slakta fina goa tuppar bara för en dålig kam, speciellt inte när det finns folk som vill ha dem. Som du säger så hade de säkert valt tuppen med snyggare kam när de letar tupp om de hade fått välja.
Ska faktiskt ta åt mig av dina väl valda ord och sortera bort (dvs slakta) tuppar som "drar" ner rasens standard. det är egentligen det enda rätta. Kanske inte dra det så hårt men de som inte stämmer alls med standarden passar bäst i grytan.

Hej!

Nej, nej! Slakta inte för helsike inte dina tuppar! Det tycker jag inte alls!  :o
Jag har själv en massa extratuppar, vem vet vad som kan hända?
Istället har jag skaffat en massa brudar åt dessa!  ;D

Tyvärr är det så att folk kollar in kammarna för mycket. Jag blir personligen trött på att se hur dv Cochin börjar bli större och större i storlek...folk skaffar ofta ägg utomlands där de finns i XXL-storlekar.

Nej, det jag menar är att var och en gör som de vill med sina djur.

Ska man uppmana andra att bara avla på tuppar med perfekta kammar så ska man inte heller sälja  tuppar med defekta kammar. Än mindre sedan gnälla om det... Dubbelmoral...

Nej, en dv Cochin är liten rund som en boll, har den sedan och snygg kam så är det en bonus!  ;)

mvh
Carmen

Carmen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 nov-08 kl 00:49 »
Jag slaktar tuppar med fula kammar, fel kroppsform för rasen, felfärgade, ilskna osv. Tycker att om jag ska sälja nåt djur ska det representera rasen på ett bra sätt. Hönor kan jag sälja utan tupp till nån som vill ha dem för äggens skull även om de inte är så rastypiska för många är det som ringer om bara hönor. Men då talar jag om att de inte lämpar sig för avel.

Men att veta vad som är rätt eller fel på djuren är många gånger svårt. Jag tog idag in min kompis till hjälp som också har dvärg wyandotter fast i en annan färg och vi slog våra kloka ihop och sorterade mina 6 tuppar. Det blir 2 st kvar som ser ut att kunna bli bra. Några åkte för att de har fel stjärtställning, nån har en enorm kam med mycket utväxter på och en har sina halsfjädrar snurrade på ett konstigt sätt.

Ibland har man ett begränsat avelsmaterial att utgå ifrån och då får man ibland blunda för en större defekt för att rädda sin grupp. Men då får man istället kläcka massor så man kan sortera ut de bästa sen.

Fast sen när nästa års kycklingar kommer så är det väl andra saker som blir "fel".  :D

Hej!

Så smart av er att gå ihop och observera djuren, då blir det olika synfallsvinklar och ofta är man ju hemmablind. För att inte tala om hur mycket roligare det kan bli...
Det ska jag anamma!  ;D

Jag slaktar inga tuppar om det inte är absolut nödvändigt, jag är blödig.
Så vet man aldrig om de skulle behövas, alla avlar ju inte elelr så kan de ju bara trilla av pinnen.
Och det är det som du säger, att välja på det utbudet som finns.

mvh
Carmen

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #29 skrivet: 18 nov-08 kl 09:06 »
Hej Carmen!

Det var roligt att få hjälp och tips av en vän som kan mer än vad jag kan själv. Vi ska kolla hönorna igen om några månader strax innan de ska ihop i avelsgrupperna. Ser fram emot det, det finns ju 11 hönor som ska kollas då och vi såg redan nu att det finns några fina där.

Jag har ingen möjlighet att ha kvar mina utgallrade tuppar och de ska ju inte användas i aveln heller, varken av mig eller nån annan tycker jag. Men jag har även 3 små tuppar på tillväxt samt 2 fina tuppar av en annan färg men i samma teckning som går att använda + att jag ska iväg i helgen och hämta några fler tuppar om de är fina som kommer från annat ställe än mina. Så tuppar finns det  ;)

I naturen blir det ju massor med tuppar men det är ju ett fåtal som får föra sina gener vidare. Några tuppar blir tagna av rovdjur och andra blir bortfösta av en tupp med högre rang.

För mig känns det som viktigt att försöka avla på de allra bästa djuren så att rasegenskaperna behålls. Jag kläcker ju heller aldrig felformade eller felfärgade ägg från dem. De ska ha rosa till bruna ägg men en av mina hönor lägger vita ägg. Hon har fått gå som äggläggare för hon har värpt massor med ägg i sommar när de andra har vilat eller ruvat, men jag har inte kläckt ett enda efter henne. Det är ju bra när man kan se skillnad på äggen så. Några hönor lägger otroligt vackra ägg som är ganska mörka med ljuvlig röda prickar på.

Men sen är det upp till var och en hur mycket man gallrar i sina avelsgrupper. Många har ju hönsen bara för egen räkning för att ha lite ägg och mysiga djur att pyssla med. Sen finns det de som har djuren mest för att tävla och vinna fina priser. Det finns de som tar fram massor kanske hundratals kycklingar tidigt och då tar bort alla hönkycklngar för att tupparna behöver lite längre tid på sig att bli klara till tävlingarna. Sen kläcker de fram massor med lycklingar igen ca 1-2 månader senare för att få fram hönor, då tar de bort alla tuppkycklingar. Vet inte om detta bedrivs så mycket i vårt land men utomlands förekommer det har jag hört. Detta sättet kommer jag aldrig att använda mig av. Men jag kan göra 2 mindre kläckningar för att få fram lagom gamla djur till våran lilla utställning. Men då sparar jag de bästa tupparna och hönorna i bägge kläcken men tar med de djuren som är bäst i form till utställningen för att få ett "kvitto" på att jag är på rätt väg.

Får jag för många "bra" djur så kan jag ju hellre sälja en fin trio till nån som vill ha fina djur att börja med. Det känns ju bra för mig. Sålde några dvärg kochinkycklingar till en tjej i våras och hon fick bra kritik och flera fina priser på de hönorna hon tog med sig och ställde ut nu å utställningen. Dessa höns är verkligen fina och visst kan jag känna att det hade varit kul att ha kvar dem men samtidigt vet jag ju att hon har bra djur att starta sin avel med och jag får säkert köpa ägg om jag skulle vilja det.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #30 skrivet: 18 nov-08 kl 11:01 »
Hej!

Nej, nej! Slakta inte för helsike inte dina tuppar! Det tycker jag inte alls!  :o
Jag har själv en massa extratuppar, vem vet vad som kan hända?
Istället har jag skaffat en massa brudar åt dessa!  ;D

Tyvärr är det så att folk kollar in kammarna för mycket. Jag blir personligen trött på att se hur dv Cochin börjar bli större och större i storlek...folk skaffar ofta ägg utomlands där de finns i XXL-storlekar.

Nej, det jag menar är att var och en gör som de vill med sina djur.

Ska man uppmana andra att bara avla på tuppar med perfekta kammar så ska man inte heller sälja  tuppar med defekta kammar. Än mindre sedan gnälla om det... Dubbelmoral...

Nej, en dv Cochin är liten rund som en boll, har den sedan och snygg kam så är det en bonus!  ;)

mvh
Carmen

Jag har extra tuppar så det räcker. Två tuppar för varje ras håller jag för att säkert ha nån kvar om det händer den ena något. Däremot kan jag inte behålla fler tuppar än så för den platsen finns helt enkelt inte. Ändå har jag en värpgrupp där alla hamnar som inte platsar i avel, men det blir ju mest hönor för där finns redan två tuppar i den gruppen, fastnar jag speciellt för nån tupp så hamnar den ju i den gruppen i stället för grytan och den gruppen finns bara för äggens skull.
 Det jag menade var att jag slaktar ut de som jag tänkte försöka sälja för att jag inte kan behålla dem, de som inte håller måttet.
Tuppar som är snygga men som inte ska stanna för platsens skull kommer jag inte att slakta om det inte blir nödvändigt, de kan ju få gå som tuppar hos någon annan och få kycklingar efter sig

Carmen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 nov-08 kl 22:36 »
Hej Carmen!

Det var roligt att få hjälp och tips av en vän som kan mer än vad jag kan själv. Vi ska kolla hönorna igen om några månader strax innan de ska ihop i avelsgrupperna. Ser fram emot det, det finns ju 11 hönor som ska kollas då och vi såg redan nu att det finns några fina där.

Jag har ingen möjlighet att ha kvar mina utgallrade tuppar och de ska ju inte användas i aveln heller, varken av mig eller nån annan tycker jag. Men jag har även 3 små tuppar på tillväxt samt 2 fina tuppar av en annan färg men i samma teckning som går att använda + att jag ska iväg i helgen och hämta några fler tuppar om de är fina som kommer från annat ställe än mina. Så tuppar finns det  ;)

I naturen blir det ju massor med tuppar men det är ju ett fåtal som får föra sina gener vidare. Några tuppar blir tagna av rovdjur och andra blir bortfösta av en tupp med högre rang.

För mig känns det som viktigt att försöka avla på de allra bästa djuren så att rasegenskaperna behålls. Jag kläcker ju heller aldrig felformade eller felfärgade ägg från dem. De ska ha rosa till bruna ägg men en av mina hönor lägger vita ägg. Hon har fått gå som äggläggare för hon har värpt massor med ägg i sommar när de andra har vilat eller ruvat, men jag har inte kläckt ett enda efter henne. Det är ju bra när man kan se skillnad på äggen så. Några hönor lägger otroligt vackra ägg som är ganska mörka med ljuvlig röda prickar på.

Men sen är det upp till var och en hur mycket man gallrar i sina avelsgrupper. Många har ju hönsen bara för egen räkning för att ha lite ägg och mysiga djur att pyssla med. Sen finns det de som har djuren mest för att tävla och vinna fina priser. Det finns de som tar fram massor kanske hundratals kycklingar tidigt och då tar bort alla hönkycklngar för att tupparna behöver lite längre tid på sig att bli klara till tävlingarna. Sen kläcker de fram massor med lycklingar igen ca 1-2 månader senare för att få fram hönor, då tar de bort alla tuppkycklingar. Vet inte om detta bedrivs så mycket i vårt land men utomlands förekommer det har jag hört. Detta sättet kommer jag aldrig att använda mig av. Men jag kan göra 2 mindre kläckningar för att få fram lagom gamla djur till våran lilla utställning. Men då sparar jag de bästa tupparna och hönorna i bägge kläcken men tar med de djuren som är bäst i form till utställningen för att få ett "kvitto" på att jag är på rätt väg.

Får jag för många "bra" djur så kan jag ju hellre sälja en fin trio till nån som vill ha fina djur att börja med. Det känns ju bra för mig. Sålde några dvärg kochinkycklingar till en tjej i våras och hon fick bra kritik och flera fina priser på de hönorna hon tog med sig och ställde ut nu å utställningen. Dessa höns är verkligen fina och visst kan jag känna att det hade varit kul att ha kvar dem men samtidigt vet jag ju att hon har bra djur att starta sin avel med och jag får säkert köpa ägg om jag skulle vilja det.

Hej Nettis!

Så glad jag blev för att du kunde låta någon annan få bra poäng på dina djur, men då undrar jag lite förbryllat (jag är så "grön" då det gäller utställningar); är det inte så att man ställer ut avkommorna till dessa? Man ställer väl inte ut djur som man har köpt av någon annan? Bara undrar... ???

mvh
carmen

Carmen

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 nov-08 kl 22:40 »
Jag har extra tuppar så det räcker. Två tuppar för varje ras håller jag för att säkert ha nån kvar om det händer den ena något. Däremot kan jag inte behålla fler tuppar än så för den platsen finns helt enkelt inte. Ändå har jag en värpgrupp där alla hamnar som inte platsar i avel, men det blir ju mest hönor för där finns redan två tuppar i den gruppen, fastnar jag speciellt för nån tupp så hamnar den ju i den gruppen i stället för grytan och den gruppen finns bara för äggens skull.
 Det jag menade var att jag slaktar ut de som jag tänkte försöka sälja för att jag inte kan behålla dem, de som inte håller måttet.
Tuppar som är snygga men som inte ska stanna för platsens skull kommer jag inte att slakta om det inte blir nödvändigt, de kan ju få gå som tuppar hos någon annan och få kycklingar efter sig

Hej!

Jag gör precis som du med mina tuppar!  ;)

mvh
Carmen

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #33 skrivet: 19 nov-08 kl 14:42 »

Det var ett bra svar.               

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #34 skrivet: 19 nov-08 kl 16:16 »
Det var ett bra svar.               

Tack  :D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #35 skrivet: 19 nov-08 kl 22:32 »

Man kan ställa ut inköpta djur om man vill. Men de finaste utmärkelserna på Nationalutställningen, guld, silver och bronsmedaljerna tillfaller uppfödaren, dvs den som ringat djuren. Ringarna  finns registrerade på respektive uppfödare så det kan kollas.
Medaljerna går till  sammanlagd poäng för trio, dvs en tupp och två hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #36 skrivet: 10 jan-09 kl 16:21 »
Idag tog jag och min kompis och gick igenom mina hönor till de tuppar vi gallrade för några veckor sedan. Hönorna hade överlag bättre kammar utom 1 än vad tupparna i min stam har. Några av hönorna hade inte den runda stjärten som man önskar hos Dvärg Wyandotterna men 5 av de 10 vi granskade hade fina stjärtar och stjärtställningar. Endast en av de 10 hönorna hade en lite för lång rygg. Känns som om jag har fått fram bra djur att avla på nu ifrån 4 olika stammar i 3 olika svart/bandade färger, silver, orange och guld.

I morgon åker alla reservtuppar in i ett eget hägn och om ca 3 veckor börjar sen äggsamlandet inför årets kläckning. Sen är det bara att hoppas att domarna gillar mina höns i höst när de kommer på utställning och att jag har höjt upp poängen 1-2 snäpp.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #37 skrivet: 11 jan-09 kl 15:37 »
Nettis
Har du några vita Dv Wyandotter? De används att korsa in på färgerna för att just förbättre kammarna och ansiktets form.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #38 skrivet: 11 jan-09 kl 16:34 »
Jag har inga vita men känner några som har och jag kan nog säkert få ägg från dem om jag vill. Mina hönor har över lag bra kammar och jag har gallrat bort de tupparna med allra fulaste nu så jag hoppas kunna få till kycklingar med ännu bättre i år. Gäller ju att kläcka tillräckligt många så mankan gallra hårt sen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser