Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kamar i största allmänhet  (läst 5899 gånger)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
Kamar i största allmänhet
« skrivet: 06 nov-08 kl 19:27 »
Har surfat runt på olika hemsidor och tittat på avelsdjuren folk har. De flesta har mycket fina djur MEN hittar väldigt många speciellt Dvärg Kochin med hemska kamar.  Detta är ju väldigt ärftligt och tycker det är synd att dessa inte gallras bort. Tuppar får vi ju alla ett överflöd av så att hitta med bra kamar ska väl inte vara nå´t problem?  Många tycker kanske att det spelar väl ingen roll men  när man säljer ägg eller kycklingar efter dessa så sprids det ju massor av "felkamade" djur.  Nu blir det väl en massa påhopp om att jag kritisera men jag pekar inte ut någon men för allas skull ska vi väl försöka hålla så god kvalitet på våra avelsdjur som möjlig eller har jag fel??      :-\

Margit

• Gäst
SV: Kamar i största allmänhet
« Svar #1 skrivet: 06 nov-08 kl 20:23 »
Har surfat runt på olika hemsidor och tittat på avelsdjuren folk har. De flesta har mycket fina djur MEN hittar väldigt många speciellt Dvärg Kochin med hemska kamar.  Detta är ju väldigt ärftligt och tycker det är synd att dessa inte gallras bort. Tuppar får vi ju alla ett överflöd av så att hitta med bra kamar ska väl inte vara nå´t problem?  Många tycker kanske att det spelar väl ingen roll men  när man säljer ägg eller kycklingar efter dessa så sprids det ju massor av "felkamade" djur.  Nu blir det väl en massa påhopp om att jag kritisera men jag pekar inte ut någon men för allas skull ska vi väl försöka hålla så god kvalitet på våra avelsdjur som möjlig eller har jag fel??      :-\

Vad menar du med hemska kammar?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 nov-08 kl 21:19 »
De flesta vet väl hur en "fin" kam ser ut. Det jag menar är bitaggar, för många, för lite taggar och för "spretiga" taggar. Här ser du en bra kam och sedan exempel på ärftliga fel.   Tycker bara man ska sträva efter så bra som möjligt.     :P

http://www.tuppa.no/

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 nov-08 kl 09:08 »
Men väljer man tupp efter kammens utseende så finns ju risken att man får med tuppar som inte är snälla mot sina kycklingar, eller inte vaktar som de ska eller annat som inte syns så tydligt som kammens utseende.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 07 nov-08 kl 10:05 »
Men väljer man tupp efter kammens utseende så finns ju risken att man får med tuppar som inte är snälla mot sina kycklingar, eller inte vaktar som de ska eller annat som inte syns så tydligt som kammens utseende.

Ja, men den risken finns ju alltid.  De flesta ser väl djuret  som en helhet och att de är som rasen man söker.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 07 nov-08 kl 16:31 »

Prosit, jag håller med dig i sak. Men hur löser man detta rent praktiskt? Behålla 20-30 ungtuppar ända till långt fram i nästa sommar?
Det kan/vill i alla fall inte jag. Så jag gallrar bort många på ett tidigt stadium med ledning av vad som går att se då. Och vissa kamfel syns mycket tidigt. 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Carmen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 nov-08 kl 14:06 »
Hej!

Vi får ju inte glömma att "perfekta" kammar inte alltid betyder perfekta kammar på avkommor...
Ett stort problem är ju också det säljs tuppar som redan är sorterade. Oftast då med fel kammar.

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 08 nov-08 kl 14:22 av Carmen »

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 08 nov-08 kl 18:18 »
Men att man säljer tuppar med "fel" kam kan man väl ändå inte göra något åt. Jag har själv sorterat bort de tuppar som inte håller till avel av olika skäl och sålt till andra. Jag har visserligen ALLTID varit noga med att berätta att anledningen till affären var att de INTE duger i avel pga diverse olika saker tex fel kam. Om dessa köpare sen vill ta kycklingar efter sina tuppar eller bara vill ha en "herre" i hönsgården, det vet ju inte jag och kan heller inte ta ansvar för, eller?
Om man kan sälja och inte behöva slakta ut tupparna så blir jag glad. En tupp kan ju vara en super trevlig gentleman för sina hönor och en perfekt tupp i någon annans ögon. Alla är ju inte ute efter att avla.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Carmen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 nov-08 kl 18:51 »
Men att man säljer tuppar med "fel" kam kan man väl ändå inte göra något åt. Jag har själv sorterat bort de tuppar som inte håller till avel av olika skäl och sålt till andra. Jag har visserligen ALLTID varit noga med att berätta att anledningen till affären var att de INTE duger i avel pga diverse olika saker tex fel kam. Om dessa köpare sen vill ta kycklingar efter sina tuppar eller bara vill ha en "herre" i hönsgården, det vet ju inte jag och kan heller inte ta ansvar för, eller?
Om man kan sälja och inte behöva slakta ut tupparna så blir jag glad. En tupp kan ju vara en super trevlig gentleman för sina hönor och en perfekt tupp i någon annans ögon. Alla är ju inte ute efter att avla.

Precis, vem säljer sina tuppar med perfekta kammar?
Klart att det avlas tuppar med defekta kammar...det är ju dem som säljs.
Så problemet med fula kammar lär inte försvinna.

mvh
Carmen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 08 nov-08 kl 21:00 »

Ett förslag: köp tupp på någon utställning. Då kan man se vad man får och han kanske även är bedömd av en domare.
Finns väl ingen anledning att köpa "grisen i säcken".
Ett annat bra köp kan vara en avelstupp som uppfödaren har använt klart.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Carmen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 nov-08 kl 19:46 »
Hej!

Bara ett problem då: jag vet att flera uppfödare blandar vacc och icke vacc djur, dem vacc djuren de ställer ut, så jag skulle nog inte våga köpa en sådan tupp...

Så vet jag också att man alltid ska se till formen på dv Cochin först, sedan ska man se välja efter fjädrar, kammar etc.
Jag menar, jag köper en tupp om han har bra form (rund som en boll) om jag måste välja på det och den fule kammen.
Det berättade en domare för mig att jag skulle gå efter först.

mvh
Carmen

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 09 nov-08 kl 20:03 »
Rund som en boll, gula fötter .... listan kan bli lång   
Angående vaccinerade eller inte är det ju bara att fråga den man tänker köpa av.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-08 kl 20:07 »
Absolut, formen är viktigast. Men den hör också till det man inte kan avgöra förrän djuren är nästan eller helt fullvuxna.
Så om man vill gallra lite när de är små  är kamfel något av det som syns först.

Carmen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 nov-08 kl 21:26 »
Hej!

Jag väljer formen först, sedan det andra.
Men jag nackar heller aldrig dv Cochintuppar, det är alltid någon som behöver i sinom tid. Dem tar inte så stor plats heller.

Vissa färger får man knappt tag på så då är det bara att jobba med det man kan få köpa. Visst gillar jag snygga kammar men ibland så kan man inte få allt... ;)

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 09 nov-08 kl 21:28 av Carmen »

Prosit

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 09 nov-08 kl 21:50 »
Jag tycker temperamentet är absolut viktigas. Utseendet är sekundärt.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Carmen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 nov-08 kl 21:59 »
Jag tycker temperamentet är absolut viktigas. Utseendet är sekundärt.

Hej!
Jag brukar trycka ner jobbiga tuppar, det brukar hjälpa.
De blir snällare då.  ;D

mvh
Carmen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #16 skrivet: 10 nov-08 kl 19:49 »

Jag tycker faktiskt att man  bör kräva allt: exteriör, temperament och livskraft.

Carmen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 nov-08 kl 22:36 »
Hej!

Det är svårt att få tag på sådana bra djur.
Ofta ser jag att dv Cochinen blir större och större, men det jag villl ha är den lilla dvärgen med rundade former. Jag tror att det kan ha att göra med att många tar in ägg utomlands där raserna är större än här.

Har köpt dv Cochin av en mycket duktig uppfödare som har avlat  i många år med att bibehålla detta och jag kan bara säga att jag är så glad över att ha fått köpa djur av honom. Supernöjd!

mvh
Carmen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 11 nov-08 kl 10:13 »

Fast jag tycker nog att om det är någon ras man kan ställa krav på så är det DvärgKochin. Den är såpass vanlig, så det finns goda möjligheter att samarbeta med andra uppfödare.
Men för rasens bästa vore det kanske bättre om fler inriktade sig på de mer vanliga färgerna, eller färger som kan avlas ihop med andra färger. För bredare avelsbas och fler att samarbeta med.
Att vara ensam om en variant gör det svårt att i längden bedriva bra avel. Man blir ju tvungen att ha så många djur  fför att minimera inavel. Klart, har man gott om plats eller inriktar sig på att bara ha en variant, då går det ju bra.

Carmen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 nov-08 kl 20:46 »
Fast jag tycker nog att om det är någon ras man kan ställa krav på så är det DvärgKochin. Den är såpass vanlig, så det finns goda möjligheter att samarbeta med andra uppfödare.
Men för rasens bästa vore det kanske bättre om fler inriktade sig på de mer vanliga färgerna, eller färger som kan avlas ihop med andra färger. För bredare avelsbas och fler att samarbeta med.
Att vara ensam om en variant gör det svårt att i längden bedriva bra avel. Man blir ju tvungen att ha så många djur  fför att minimera inavel. Klart, har man gott om plats eller inriktar sig på att bara ha en variant, då går det ju bra.

Ja, det är svårt att hitta djur med ovanliga färger men det finns inte bara en som har dem, det är snarare så att folk inte vill släppa färgen.
Det är trist för jag tycker att alla ska få möjlighet att njuta av dessa, inte bara ett fåtal.
Så om folk släpper till lite grand så har vi snart dem som vanliga färger och fler kan välja och avla.

mvh
Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser